ائتلاف‌ نظامی بایدن علیه چین

«کمال خلف» تحلیلگر فلسطینی معتقد است که قرارداد دفاعی آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به پیمان «اوکوس» ائتلافی را در مرزهای دریایی چین ایجاد می کند؛ این یک رویداد عادی نیست بلکه نقطه عطفی تاریخی در نقشه ائتلاف‌سازی‌های جهانی برای تغییر ساختار رقابت است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «رای الیوم» در گزارش خود به قلم «کمال خلف» تحلیلگر فلسطینی درباره توافق امنیتی انگلیس، آمریکا و استرالیا نوشت، فرانسه پس از اینکه دولت استرالیا توافق ۴۰ میلیارد دلاری برای خرید زیردریایی فرانسوی را لغو کرد و تصمیم گرفت نمونه‌های آمریکایی را که با سوخت هسته‌ای کار می‌کنند، بخرد بسیار عصبانی شد و سفیران خود را از واشنگتن و کانبرا فراخواند. فرانسه به طور بی‌سابقه ای لحن خود را نسبت به دولت «جو بایدن» تند کرد و از عبارت‌هایی نظیر «خنجر زدن از پشت» و «سیلی زدن به صورت» و ... استفاده کرد. استفاده از این عبارت‌ها نشان دهنده آغاز بحران بی‌اعتمادی میان آمریکا و همپیمانان اروپایی آن است.

تحلیلگر فلسطینی افزود: با وجود اینکه بایدن از زمان تبلیغات انتخاباتی خود عادت کرده است از تقویت روابط میان دو سوی آتلانتیک سخن به میان آورد، اما او در عرصه عمل برخلاف اظهارات خود رفتار می‌کند و با فرانسوی‌ها مانند «ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا عمل کرده است. توافق برای فروش زیردریایی آمریکایی به استرالیا فراتر از مفهوم رقابت تجاری و خارج کردن میلیاردها دلار از دست پاریس و کسب سود مالی و دستاورد اقتصادی است.

دولت بایدن با این اقدام خود نقطه آغازی را برای به چالش کشیدن چین در جهان مشخص کرد. اعلام پیمان «اوکوس» میان آمریکا، استرالیا و انگلیس برای همکاری در اقیانوس های هند و آرام به منزله آغاز ائتلاف نظامی است که حضور آن در منطقه‌ای که برای چین حیاتی است، تقویت می‌شود. توافق اوکوس تنها به تجهیز کانبرا به زیردریایی‌های هسته‌ای محدود نمی‌شود، بلکه کانبرا به موشک‌های کروز آمریکا از نوع «توماهوک» هم دست می‌یابد و با واشنگتن در زمینه‌های دفاع سایبری و هوش مصنوعی و فناوری‌های کوانتومی همکاری خواهد کرد.

در بخشی از گزارش روزنامه رای الیوم آمده است، چین به سرعت این پیام آشکار را دریافت و اعلام کرد که سه کشور آمریکا، انگلیس و استرالیا برای آغاز جنگ سرد و مسابقه تسلیحاتی و برهم زدن ثبات اقیانوس هند و آرام بر پایه مفاهیم ژئوپلتیک تنگ نظرانه تلاش می‌کنند.

آشکار است که دولت آمریکا به این نتیجه رسیده که همپیمانان اروپایی آن برای ورود به راهبرد جدید آمریکا برای مقابله با چین آماده نیستند. به ویژه این در شرایطی است که فرانسوی‌ها بر استقلال در تصمیم‌گیری‌ها درباره افزایش تنش آمریکا و چین تاکید می‌کنند. از این رو، دولت بایدن، انگلس را به عنوان به همپیمان سنتی خود را که خارج از چتر اتحادیه اروپا یافته است که برای اجرای راهبرد جدید آمریکا آمادگی دارد تا با استرالیا ائتلافی را تشکیل دهند. در مرحله بعد ژاپن هم به آنها ملحق شوند و ائتلافی برای مقابله با چین و هند تشکیل می شود. موضوع شگفت آور این است که این موضوع به اطلاع کشورهای اتحادیه اروپا نرسیده است.

روزنامه رای الیوم در بخش پایانی گزارش خود آورد: توافق اوکوس نشان می‌دهد که آمریکا از زمان راهیابی بایدن به کاخ سفید تلاش می‌کند ائتلاف‌های جدیدی را تشکیل دهد که با اولویت‌های آمریکا در مرحله بعد متناسب باشد. در این فرایند به ائتلاف های سنتی گذشته و ناتو توجهی نخواهد شد. از این رو، تضعیف روابط آمریکا با اتحادیه اروپا و ائتلاف ناتو از سوی ترامپ تنها یک رویکرد و سیاست آمریکایی بود که در دولت بایدن هم دنبال می شود. رویکرد بایدن در ائتلاف‌سازی با شمار محدودی از کشورها و کنار گذاشتن شرکای اروپایی هم تفاوتی با شیوه ترامپ ندارد. توافق اوکوس که تشکیل دهنده ائتلافی در مرزهای دریایی چین است یک رویداد عادی نیست. بلکه این یک تحول و نقطه عطف تاریخی در نقشه ائتلاف‌سازی‌های جهانی است که زلزله‌ای در ساختار نظام جهانی و ماهیت رقابت‌ها و تنش‌های جهانی ایجاد خواهد کرد.

پایان/

۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 12696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      0 0
      آمریکا سعس دارد ابتدا یک اتلاف جدید ایجاد کند سپس با اتلاف ناتو و اتلاف جدید به روسیه و چین حمله و آنها را نابود کند سپس با اتلاف جدیدش ناتو و اروپا رو همتسخیر میکنه .و در ادامه دنیا تحت رهبری آمریکا ژاپن و انگلیس و استرالیا با محوریت آمریکا اداره میشه.