جوان دانشگاهی مدیرعامل سازمان پر مشکل اقتصادی شد

مدیرعامل جوان و دانشگاهی این سازمان اقتصادی کار دشواری با میراث بر جای مانده از گذشته دارد تا سیاست این سازمان قدرتمند اقتصادی را بازتعریف کند.

به گزارش تحریریه، ناصر فخاری با حکم قاضی زاده هاشمی به جای محمدرضا اسکندری نشست تا مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر پس از 12 سال تغییر کند و امیدها برای دمیدن روح نشاط و کارآمدی را افزایش دهد.

این سازمان دولتی در سال های اخیر درگیر حواشی زیادی شد و کارآمدی آن به شدت زیر سوال رفت. به خصوصی اینکه با تمرکز بر حوزه های مهمی در امنیت غذایی مانند دام و طیور، خوراک دام، آبزیان، تولید برق، معدن(به خصوص سنگ)، بازار سرمایه، مواد غذایی و برخی تولیدات صنعتی؛ می توانست نقش مهمی در اقتصاد ایران بازی کند، اما استفاده از مدیران ناکارآمد و تبدیل مدیریت به مفهومی منفعتی با نمای رفاقتی قبیله ای باعث شد نتایج مطلوبی به بار نیاید و از نقطه بهینه فاصله بگیرد.

تمرکز کوثر بر مرغ راس انگلیس به جای احیای نژاد ایرانی شده آرین نزدیک بود امنیت غذایی کشور را با بحران شدید مواجه کند. مدیران سازمان اقتصادی کوثر اصرار داشتند که می توانند 100 درصد مرغ مادر گوشتی کشور را با نژاد راس تامین کنند و اگر مقاومت سایر بخش های کشور برای حفظ سبد مرغ مادر کشور نبود و مهمتر از آن اگر لاین آرین به بهانه بهره وری کمتر از میان به در شده بود، در بحران اخیر که انگلیسی ها مرغ اجداد کشور را تحریم کردند؛ پس از مشاهده توانایی ایران در جایگزینی نژاد آرین عقب نشستند؛ دچار بحران شدید غذایی بدتر از چیزی که در 3 سال اخیر شاهد بوده ایم، می شدیم. عدم آینده نگری مدیریت ارشد سازمان اقتصادی کوثر نزدیک بود برای امنیت غذایی جمهوری اسلامی ایران گران تمام شود.

در دوره ای که دلار گران باعث افزایش قابل توجه صادرات کشور در حوزه هایی مانند کاشی، سرامیک و سنگ های ساختمانی، مصنوعات صنعتی مانند موتورهای برقی، لبنیات، سیم و کابل و ... شده است. غیبت شرکت های ذیل سازمان اقتصادی کوثر مانند سیمکات، هلیدنگ معادن، جمکو و ... در بازار منطقه و حتی بازار سوریه که مورد تاکید شخص رهبر معظم انقلاب بوده است، عجیب به نظر می رسید. علیرغم مطالبه رهبری معظم انقلاب از نهادهای اقتصادی دولتی و حاکمیتی مانند سازمان اقتصادی کوثر، حرکتی موثر برای حضور در بازارهای منطقه ای اتفاق نیافتاد و کار به جلسات بی حاصل و سفرهای خارجی مدیران کوثر محدود ماند.

در سال های اخیر که بحران نهاده های دامی امنیت غذایی کشور را با چالش مواجه ساخته و 3 قوه را درگیر کرده است، بی توجهی سازمان اقتصادی کوثر به تنها شرکت فعال در حوزه نهاده های دامی در بازار سرمایه یعنی خوراک دام پارس سوال برانیگز شده است. خوراک دام کشور از چند دهه پیش در انحصار خانواده خاصی است و بی عملی نهادهای دولتی و خالی کردن عرصه برای انحصاری شدن خورام دام در دست این جمع محدود باعث طرح ابهام هایی شده که تاکنون از طرف مسولانی مانند مدیران سازمان کوثر پاسخ داده نشده است. عجیب تر اینکه با دستور اسکندری، مدیرعامل سابق خوراک دام پارس که این شرکت را از زیاندهی به سوددهی رسانده و در مسیر توسعه قرار داده بود به سرعت برکنار شد و روند اصلاحات ناتمام ماند. و حیرت آور اینکه سازمان کوثر فروش سهام خود در شرکت خوراک دام پارس را برای فروش آگهی کرده و اعلام کرده است می خواهد زنجیره ارزش افزوده خود را ناقص کرده و از صنعت حوزه خوراک دام خارج شود. درحالیکه سیاست کشور افزودن بر خودکفایی و جایگزین کردن آسیای مرکزی به جای آمریکای جنوبی برای واردات نهاده های دامی است. این شرکت با عدم افزایش سرمایه در 55 سال! اخیر یکی از عجایب بورس تهران هم محسوب می شود.

سازمان اقتصادی کوثر یکی از سهامداران اصلی نیروگاه زاگرس است، با این حال تحرک قابل اعتنایی از این مجموعه برای افزایش راندمان در دوره قطعی های مکرر برق و از آن مهمتر سرمایه گذاری بر روی انرژی های تجدیدپذیر دیده نشده و به یک شرکت داری روزمره بسنده کرده و در برخی دوره ها برای اداره این نیروگاه مهم به مدیران پروازی اکتفا شده است.

آبزی اکسیر کوثر هم در گزارش اخیر مالی خود زیانده شده و در سالی که فعالان حوزه پروتئین سودهای تاریخی کسب می کنند، زیانده شدن شرکت های زیرمجموعه سازمان اقتصادی کوثر در دوره اسکندری قابل توجیه نیست.

بررسی های کارشناسی نشان می دهد که مدیران ستادی و شرکتی در دوره قبل عمدتا از میان متنفذین سیاسی در مجلس و سایر حوزه ها بوده و فاقد حداقل آشنایی با مدیریت و فعالیت اقتصادی بودند که خروجی کار صحت این ادعا را نشان می دهد. رسوب مدیریتی مبتنی بر عدم استفاده از دانش روز در 12 سال به ناکارآمدی انجامیده و فخاری که شخصی با پیشینه پژوهشی و علمی است، می بایست با ترکیب دانش با مدیریت به این دور ناکارآمدی پایان دهد.

اینکه آیا ناصر فخاری جوان و علمی می داند به چه سازمانی وارد شده و یا مانند طنز معروف حاجی هول نده، از بد حادثه وارد این سازمان پر مشکل شده است، آینده مشخص خواهد کرد.

پایان/

۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 12762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =