نظر مجمع تشخیص درباره واردات خودرو در تضاد با برنامه ابلاغی رهبر معظم انقلاب است

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو در تضاد با نص صریح برنامه ابلاغ شده به وسیله رهبر معظم انقلاب قرار دارد.

به گزارش تحریریه، طرح اصلاح بازار خودرو که بخشی از آن واردات خودرو است به معضل جالبی در نظام قانونگذاری کشور تبدیل شده و ابهام های زیادی را ایجاد کرده که محل بحث حقوقدانان نیز شده است.

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز نکات جالبی را درباره نظر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام(حسن اجرای سیاست های کلی نظام) مطرح کرد که شایسته بررسی حقوقی است. فرهنگی گفت:

  1. طرح ساماندهی صنعت خودرو برای مجلس قبل بوده است.
  2. هم اکنون ۹ ماده از این طرح به تصویب رسیده و تنها به یک ماده(ماده ۴) ایراد وارد شده است.
  3. در گذشته تنها به واردات خودروهای هیبریدی و برقی مجوز داده بودیم اما شورای نگهبان آن را مغایر با تولید ملی دانست.
  4. در طرح کنونی خودروهای بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ب(b) و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره به طرح اضافه شده‌اند، اما این بار همین اشکال البته از سوی هیات عالی نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام که در مجمع مستقر است، گرفته شده است.
  5. در طرح صراحتا اعلام کرده ایم که واردات خودرو باید بدون انتقال ارز به کشور صورت بگیرد.
  6. موافق این طرح هستم اما ملاک نظر شورای نگهبان است، مگر اینکه مجلس اصرار کند. اصرار مجلس هم خاصیتی ندارد چرا که مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مخالفتش را صراحتا علام کرده است.

تضاد نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام با برنامه ابلاغی رهبر انقلاب

در برنامه ششم توسعه که دارای نص صریح است و به وسیله رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده، آمده است: طبق ماده۲۲ـ متن زیر به ماده(۶۶) قانون امور گمرکی مصوب ۱۳۹۰/۸/۲۲ الحاق می گردد: برقراری موانع غیرتعرفه ای و غیرفنی برای واردات به جز در مواردی که رعایت موازین شرع اقتضاء می کند، ممنوع است.

یعنی قوانین ذیل برنامه ششم توسعه نمی تواند با مفاد آن در تضاد باشد و هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام با تفسیری که انجام داده نظر صریح رهبر انقلاب را نقض کرده است. بگذریم که تا سال 1397 چنین تفسیری دیده نشده بود!

بحث واردات خودرو یک بحث فنی است و ارتباطی با مجمع تشخیص که باید در ساحت کلان کشور به بحث و بررسی بپردازد، ندارد و مجمع نمی تواند نظر دولت و مجلس را وتو کند.

پایان/

۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 12874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 5
    • یاحق IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      1 0
      انتظار میرود که همه مسوالان کمک کنند که فشار تورم بمردم را کم کنند و آنهم با تنظیم واردات مورد نیاز جهت رفع مشکلات مردم ، حالا خودرو باید وارد شود تا حباب قیمتی خودروهای داخلی و خارجی تخلیه شود و مردم بتونن نفسی بکشن ، مخالفت با واردات خودرو اصلا جایز نیست و اگر هم کسی مخالفت میکند بجرات میگم که در بین مردم نیست که درد و رنج مردم را حس کند والسلام
    • کیا IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      1 0
      شما که نظرهای مردم رو منتشر نمیکنید میترسید چرا مینوسید نظرتون رو بنویسید.