ادعای اندیشکده آمریکایی در مورد ظرفیت غنی سازی ایران

بنیاد دفاع از دموکراسی ها مدعی شد که ظرفیت غنی سازی اورانیوم ایران تنها ۶ درصد توانی است که در سال ۱۳۹۷ به عنوان هدفی قانونی اعلام شد.

به گزارش تحریریه، رویه ای که دولت «حسن روحانی» در عقب نشینی در مقابل قدرت های غربی و آژانس بین المللی انرژی اتمی اتخاذ می کرد، کشورهای غربی را دچار توهم کرده و نه تنها خواستار تدوام همان مسیر دوره ظریف-روحانی در دولت سیزدهم هستند بلکه تلاش دارند تا این رویکرد را در دولت ابراهیم رئیسی تشدید کنند. 

نمونه این رفتار را می توان در زیاده خواهی آژانس و «رافائل گروسی» از ایران و تغییر لحن نسبت به مفاد توافق اخیر وی در تهران دید. اما نکته ای که مرحوم «ابومحمد عسکرخانی» استاد مسلم واقعگرای ایرانی در عرصه نظام بین الملل اعتقاد داشت آمریکا و غرب اگر فکر کنند طرف مقابل در حال فرار است وی را دنبال می کند و هر بلایی را سرش می آورند اما وقتی ببیند رقیب مقاوم است و حتی رویکرد تهاجمی دارد پیشنهاد تعامل می دهند.

تارنمای بنیاد آمریکایی دفاع از دموکراسی ها ارزیابی مبسوطی را از فعالیت های آژانس در ایران منتشر کرد. در این گزارش که بخش مهمی از آن به  نتایج سفر و توافق اخیر رافائل گروسی  مدیرکل این نهاد به تهران و دیدار با مقام های ایران اختصاص داشت مساله بسیار مهمی ذکر شده است.

گزارش دفاع از دموکراسی ها تصریح کرده است: اکنون ظرفیت غنی سازی فعلی ایران سالانه حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ سو (SWU) برآورد می شود. توان غنی سازی ایران در گزارش و بازرسی های پیشین اژانس از ایران در دوره قبل ۹۳۰۰ سو در سال تخمین زده شد.

این میزان از ذخایر درواقعیت حدود ۶ درصد از توان مصوب قانونی و مورد نیاز ایران است. اواخر بهار سال ۱۳۹۷ مقام معظم رهبری در دستوری تاکید کردند که سازمان انرژی هسته ای موظف است سریعا آمادگی‌های لازم برای رسیدن به ظرفیت ۱۹۰ هزار سو،را در چارچوب برجام فراهم کند. بیشتر از سه سال از آن زمان می گذرد اما اکنون شاهد این هستیم که ظرفیت ایران تنها حدود یک پانزدهم دستور مقام معظم رهبری است، حال آنکه از آن زمان تاکنون تغییراتی بزرگ در برجام و رویکرد دولت های آمریکایی و اروپایی رخ داده است.

جالب اینجاست این دستور در زمان اجرای برجام صادر شد و اندکی پس از آن «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی هم از قانونی بودن این برنامه ایران و آماده کردن زمینه های این فعالیت سخن گفت.

جا دارد اکنون آقای اسلامی به عنوان رئیس جدید سازمان انرژی اتمی گزارش کاری را در زمینه دستیابی به این ظرفیت و اقدامات دولت روحانی و مدیریت صالحی ارائه کند.

پایان/

۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 12900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • م IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      0 0
      باتوجه به رفتارهای موازی ظریف و روحانی با غربیها...بنظرشما...ساده لوحی عامل اصلی چنین کنشی بوده یاخیر؟؟ چون مامردم عادی حقمان است نادانسته ها رابدانیم.
    • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      1 0
      نطنز رو منفجر کردند دیگه توان تولیدمون کم شده و این ربطی به صالحی نداره و مربوط به نیروهای امنیتی می شه که در گاندو اینقدر اشراف عملیاتی داشتند !!!!!