برنامه شیلی برای تولید مس سبز

دولتمردان شیلی سعی دارند با سرمایه گذاری ده ها میلیارد دلاری برای تولید مس و ارتقای این صنعت، ظرفیت سودآفرینی واقعی خود را چند برابر کنند.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «رویترز» به نقل از مقام های ارشد صنعتی و سیاسی شیلی اعلام کردند تولیدکنندگان این کشور برای تولید دوبرابری مس تا سال 2050 مجبور هستند ده ها میلیاردها دلار سرمایه گذاری انجام دهند ضمن آنکه اگر این تولیدات مجبور به رعایت قوانین زیست محیطی هم باشد باید بر میزان سرمایه گذاری خود بیافزایند.

«خوان کارلوس جابت» وزیر کار و معدن شیلی چندی قبل از طرح ملی جدید معدن این کشور رونمایی و اعلام کرد هدف این برنامه بلندمدت افزایش قابلیت ردیابی مس تولیدشده در شیلی، کاهش مصرف آب و تقویت تنوع در تولیدات شرکت های معدنی می باشد.

جابت یکی از سرمایه گذاران سابق در امور مس شیلی نیز با بیان اینکه تقاضا برای مس و لیتیوم افزایش یافته است، افزود که انتظار می رود شیلی تا سال 2030 سالانه 7میلیون تن مس تولید کند ضمن آنکه در کمترین میزان این کشور برای سال های بعد با تولید خود را به سطح 9 میلیون تن در سال برساند. 

طبق این گزارش رسیدن به این اهداف به سرنوشت فهرستی از 49 پروژه در حال بررسی بستگی دارد که نیازمند بیشتر از 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری هستند. برای دستیابی به این اهداف حداقل تا سال 2030 باید 70 درصد این پروژه ها محقق شوند.  

جابت به رویترز اظهار داشت رسیدن به تولید 9 میلیون تن در سال 2050 نیازمند 74 میلیارد دلار سرمایه گذاری بین سال های 2030 تا 2045 است.

البته این میزان سرمایه گذاری تقریبا معادل درآمد چهارسال تولید مس شیلی با شرایط قیمتی کنونی است که باید در یک باز زمانی سی ساله سرمایه گذاری شود. البته گفتنی است به طور قطع نیازهای جهانی در سال 2050 حداقل تا سه برابر تقاضای کنونی است و قیمت ها به گونه ای خواهند بود که سرمایه گذاری 70 میلیارد دلاری در کمتر از دو سال جبران خواهد شد.

دولت شیلی در این راستا افزایش سرمایه گذاری در اکتشاف، بهره وری بالاتر از معادن و تولید با توجه به ارزش افزوده بالاتر را مورد توجه قرار داده است. جابت حتی بر جذب فعالان معدنی در حوزه لیتیوم به خاطر آینده روشن خودروهای برقی تاکید دارد.

پایان/

۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
کد خبر: 12902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =