دوئل "پیش‌شرط ها" قبل از دور هفتم مذاکرات برجامی

اظهارات تازه «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در مورد شرایط ازسرگیری مذاکرات هسته ای بازتاب زیادی در رسانه های داخلی و خارجی یافته است.

به گزارش تحریریه، اظهارات تازه «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در مورد شرایط ازسرگیری مذاکرات هسته ای بازتاب زیادی در رسانه های داخلی و خارجی یافته است.

امیرعبداللهیان شنبه‌شب دهم مهرماه در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با بیان اینکه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد آمریکایی‌ها مدام به‌دنبال ارتباط و پیغام‌رسانی بودند، گفت: «اگر آمریکایی‌ها نیت واقعی دارند، ١٠ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده ما را آزاد کنند تا به‌عنوان پالس مثبت تلقی کنیم و زودتر به میز مذاکره برگردیم.»

بحث رفع انسداد اموال بلوکه شده ایران موضوع جدیدی نیست و از ماه دوم مذاکرات یعنی اردیبهشت ماه امسال همواره به انحای مختلف مطرح می شود.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آمریکا روز پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت اعلام کرد که دولت واشنگتن در نظر دارد یک میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا را برای مصارف بشردوستانه آزاد کند. تارنمای مذکور از قول سه فرد نزدیک به رایزنی‌های هسته ای، نوشت که مشخص نیست آیا آزادسازی این پول به صورت یکجانبه از طرف آمریکا صورت می‌گیرد یا نه، اما یکی از گمانه‌ها این است که این اقدام برای نشان دادن حسن نیت واشنگتن به تهران انجام می‌شود.

همزمان برخی منابع خبری را از احتمال آزادسازی ۷ میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران منتشر کردند و شبکه «المیادین» لبنان اعلام کرد دولت بایدن در جریان مذاکرات با ایران ۷ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده تهران را آزاد خواهد کرد. «آسوشیتدپرس» پیش از آن گزارش کرده بود که واشنگتن تصمیم دارد تحریم‌هایی که در سال ۲۰۱۸ میلادی توسط دولت ترامپ تحمیل شده بود را با هدف کمک به بازگشت هر دو کشور به توافق برجام، لغو کند.

اما ۶ دور از مذاکرات هسته ای در وین که از میانه فروردین ماه شروع شده و تا روز ۳۰ خرداد ادامه یافته بود به پایان رسید ولی خبری از آزادسازی اموال بلوکه شده ایران نبود. بایدن در عمل نشان داد به همان راهی می رود که پیشتر ترامپ رفته بود. بنابراین به رغم تغییر دولت در ایران و گذشت بیش از سه ماه از دور ششم مذاکرات هنوز تهران پشت میز مذاکره حاضر نشده است.

دولتمردان کشورمان از شخص رئیسی گرفته تا وزیر امور خارجه او اگر چه هیچ زمان تاریخ مشخصی برای حضور در مذاکرات اعلام نکرده اند ولی بارها از اراده و خواست تهران برای ازسرگیری گفت وگوها سخن به میان آورده اند. رئیسی به تازگی گفته است که برجام و توافق هسته‌ای اولویت دولت او نیست اما دولتش برای احیای این توافق تلاش می کند.

امیرعبداللهیان نیز در این گفت وگوی زنده تلویزیونی ضمن تاکید بر رفع انسداد از دارایی های ایران، تاکید کرد که ایران قصد دارد مذاکرات احیای برجام را ادامه دهد و گفت: اصل اینکه مذاکرات در وین بوده و فرمت وین را می‌خواهیم ادامه دهیم روی این اتفاق نظر وجود دارد. ترکیب تیم را داریم نهایی می‌کنیم.

بنابراین تهران از یک سو خود را آماده بازگشت به مذاکرات نشان می دهد و از سوی دیگر اعتمادی به آمریکا و اعضای اروپایی برجام ندارد؛ طرف هایی که بجای نشان دادن حسن نیت، دهان به هشدار گشوده اند.

نگاهی به مواضع غربی ها و هشدارهای آنان حاکی از آن است که اروپا و آمریکا هنوز از مواضع زیاده خواهانه خود کوتاه نیامده اند همانند ادعای تازه «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه که مطالبات گزاف قبلی پاریس را دوباره مطرح کرده و به تازگی در مصاحبه با شبکه «العربیه» گفته است که مذاکره هسته‌ای با ایران باید فعالیت‌های موشکی این کشور را نیز شامل شود.

از نگاه ناظران وحشت فرانسه و دیگر اعضای غربی برجام به بندی از قطعنامه ۲۲۳۱ ارتباط می یابد که برای رفع تحریم موشکی ایران بازه زمانی ۸ ساله را در نظر گرفته است. برپایه همین قطعنامه، ۲۷ مهر پارسال تحریم تسلیحاتی که بازه پنج ساله برای آن معین شده بود، لغو شد و دو سال دیگر نیز نوبت به لغو تحریم های موشکی می رسد؛ موضوعی که پاریس و متحدان منطقه ای این کشور را نگران ساخته تا بار دیگر در صدد گنجاندن مسایل بی ارتباط به برجام به متن توافق هسته ای برآیند.

پایان/

۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 12981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =