توقف مذاکرات ایران و عربستان در عراق

رسانه های عربی عنوان داشتند مذاکرات میان ایران و عربستان با میانجیگری عراق، گامی مثبت و امیدوار کننده برای پایان دادن به تنش ها میان دو کشور و گشایش سفارتخانه ها ارزیابی می شود با اینحال انتخابات عراق و مراحل تشکیل دولت تعامل تهران و ریاض را متوقف می کند.

به گزارش تحریریه، صفحه عربی شبکه «اسپوتنیک» روسیه در زمینه تعامل و مذاکرات غیررسانه ای ایران و عربستان نوشت، با وجود اختلافات موجود میان ایران و عربستان، اظهارات مقامات دو کشور نشان می‌دهد مذاکرات خوبی میان دو کشور در جریان است. «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران تایید کرده است که طی ماه های گذشته مذاکرات خوبی با طرف سعودی انجام شده است. «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان هم در سخنرانی اخیر خود از طریق فضای مجاری برای هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت مذاکرات اولیه میان تهران و ریاض در جریان است. او ابراز امیدواری کرده است که این مذاکرات به نتایج ملموسی برای اعتماد سازی میان دو طرف منجر شود.

«عماد آبشناس» تحلیلگر مسائل سیاسی ایران هم به بخش عربی زبان شبکه اسپوتنیک اظهار داشت که ایران و عربستان به فضای آشتی نزدیک می شوند. زیرا این دو طرف با مدیریت حسین امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه ایران در پشت پرده تماس هایی برقرار کرده اند. این مذاکرات، تلاشی برای حل اختلاف هایی است که در مسیر آشتی دو کشور سنگ اندازی می کند. به نظر می رسد مذاکرات دو کشور موفقیت آمیز بوده است. دو کشور به هم نزدیک خواهند شد و مذاکراتی را انجام خواهند داد و این مذاکرات به گشایش سفارت دو کشور منجر خواهد شد.

تارنمای «الخلیج اونلاین» امارات هم در گزارشی پیرامون مذاکرات ایران و عربستان نوشت، پس از پیشرفتی که میانجیگری عراق برای نزدیک کردن عربستان و ایران پس از چهار دور مذاکرات به دنبال داشت اکنون سوالاتی درباره سرنوشت این مذاکرات در پایان دوران دولت «مصطفی الکاظمی» و پس از انتخابات مجلس عراق که قرار است دهم اکتبر جاری در عراق برگزار شود، مطرح است.

گزارش فوق افزود این مذاکرات پس از انتخابات عراق هم به دلیل سرگرم بودن این کشور برای تشکیل دولت برای مدت چند هفته متوقف می شود، اما ناظران معتقدند جریان های سیاسی عراق برای به موفقیت رسیدن این مذاکرات اتفاق نظر دارند. یک مسوول بلند پایه عراقی هم تاکید کرده است که وساطت عراق محدود به دوره الکاظمی نخواهد بود و بسیاری از طرف ها از جمله وزارت امور خارجه عراق، شورای امنیت ملی و دستگاه اطلاعاتی این کشور در این زمینه توافق نظر دارند و برای سامان دهی مذاکرات درباره بسیاری از مسائل پس از انتخابات عراق توافق دیدگاه دارند. 

به نوشته تارنمای الخلیج اونلاین، «بدر الزیادی» عضو ائتلاف «سائرون» در مجلس عراق، احتمال داد که میانجگیری عراق پس از انتخابات این کشور ادامه یابد. زیرا عراق برای ثبات کشورهای منطقه تلاش می کند. او گفت میانجیگری عراق به مرحله پیشرفته ای رسیده است و از اولویت های دولت آینده عراق هم تقویت روابط خارجی عراق خواهد بود.

پایان/

۱۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 13072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =