عبدالباری عطوان: ایران بر خلاف آمریکا و عربستان همپیمانان خود را رها نمی‌کند

«عبدالباری عطوان» با مقایسه رفتارهای ایران با سیاست های آمریکا و عربستان درباره لبنان اعتقاد دارد ایران کشور قدرتمندی است که همپیمانان خود را رها نمی کند، اما دیگر همپیمان بیروت از جمله آمریکا و عربستان می خواهند با تحمیل بحران های گوناگون این کشور را خفه و نابود کنند.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب آورد: یک ضرب المثل عربی می گوید «نه به ما رحم می کند و نه اجازه می دهد رحمت خدا بر ما فرود آید». این ضرب المثل به طور کامل درباره دولت آمریکا و رفتار آن در برخورد با بحران لبنان به ویژه بحران سوخت و قطع جریان برق در این کشور طی ماه های گذشته صدق می کند.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا طی اظهاراتی جنجال برانگیز، قلدرمآبانه و گستاخانه ادعا کرد که وارد کردن سوخت از کشوری همچون ایران که زیر تحریم های گوناگون قرار دارد، نمی تواند راه حل پایداری برای بحران سوخت در لبنان باشد. از نظر ما این موضوع یک نوع بازی با افکار عمومی است و تلاشی برای حل  مشکل نیست.

عبدالباری عطوان با طرح این سوال که  اگر رسیدن سه نفتکش ایرانی به بندر بانیاس سوریه و انتقال نفت آنها با تانکرها به لبنان بر اساس طرح ابتکاری سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله و پاسخ سریع مقامات ایران به آن، راه حل پایدار به شمار نمی رود پس آقای پرایس بفرمایید راه حل آمریکا چیست؟ آیا راه حل این است مردم لبنان از گرسنگی و گرما در تابستان و سرما در فصل زمستان نابود شوند؟

به نوشته روزنامه رای الیوم، سید حسن نصرالله هنگام دیدار با «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اظهار داشت ایران همپیمان قدرتمندی است که شرکای خود را رها نخواهد کرد، درست گفته است. او به طور آشکار به آمریکا اشاره داشت که نه تنها همپیمانان خود را در لبنان رها کرده بلکه به طور مستقیم یا از طریق همپیمانان خود در کشورهای عربی، لبنان را تحریم کرد تا مردم این کشور گرسته بمانند و از نظر اقتصادی و مالی ورشکست شود تا خدمات رسانی ناممکن باشد. 

روزنامه رای الیوم در بخشی از گزارش خود آورد: امیر عبدالهیان در سفر خود به لبنان با بیشتر رهبران این کشور از جمله سید نصرالله و نخست وزیر و رئیس جمهوری لبنان دیدار و گفت وگو کرد. وی اعلام کرد کشورش آماده است تا اگر دولت لبنان درخواست کند دو نیروگاه تولید برق تاسیس کند و فورا بندر بیروت را بازسازی نماید. آیا آمریکا به عنوان همپیمان لبنان تاکنون مانند ایران هیچ گونه پیشنهاد همکاری ارائه کرده است یا آنکه همواره تهدید می کند به منظور وخیم‌تر شدن بحران های ناگوار لبنان، تحریم های بیشتری بر این کشور اعمال کند؟

آمریکا با تحریم های بیشتر تهدید می کند و ایران هم نفتکش هایش را به لبنان ارسال می کند تا همزمان تحریم های اعمال شده علیه سوریه موسوم به قانون «قیصر/سزار» و همچنین تحریم های تحمیل شده بر لبنان را در هم بشکند. به این ترتیب تفاوت میان همپیمان شجاعی همچون ایران که از نظر انسانی به یاری ملت فقیر و تهیدست و در محاصره و گرسنه لبنان می شتابد و دیگر همپیمان لبنان یعنی آمریکا که می خواهد با تحمیل بحران های گوناگون لبنان را خفه کند، آشکار می شود.

عطوان افزود: ما و بسیاری از افراد از اظهارات «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان در دیدار با «بشاره پطرس الراعی» سراسقف مارونی ها ابراز شگفتی می کنیم که گفته است عربستان قبله سیاسی و دینی من است. ما  از نجیب میقاتی نمی خواهیم تا خدای نکرده به جای عربستان، تهران را قبله نماز خود قرار دهد، اما امیدواریم این قبله دینی و سیاسی وی به عنوان بزرگ ترین تولید کننده و صادرکننده نفت در جهان فقط یک محموله سوخت برای ملت لبنان به بندر بیروت یا طرابلس ارسال کند.

پایان/

۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲
کد خبر: 13137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • مهدی IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      1 1
      مهم این هست که متحدان ما هم مرا را رها نکنند #بنزین ندادن لبنان به هواپیمای وزیر امور خارجه
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      0 0
      بله ایران به هم پیمانان خود وفاداراست و انهاا تنها نمی گذارد ولی با مردم خودش رفتاری کاملا برعکس دارد و به مردم خود وفادار نیست
    • ایرانی IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      0 0
      این عطوان هم خوب بلده هندوانه بده زیر بغل ایران چرا باید سوخت بدیم به این کشورها تا کی باید از این کشورهاحمایت کنیم مگه در داخل کم مشکل داریم معلوم نیست پول سوخت گرفتن یا مجانی دادن