افزایش بی اعتمادی مردم ترکیه به اردوغان

دخالت سیاسی اردوغان در امور بانک مرکزی موجب کاهش دوباره ارزش لیر و نگرانی مردم و سرمایه گذاران شده است؛ نظرسنجی ها نشان می دهند نیمی از شهروندان ترکیه دیگر به شخص رئیس جمهور و نهادهای حاکمیتی ترکیه تحت امر حزب عدالت و توسعه وی اعتماد ندارند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان در گزارش خود درباره اقتصاد ترکیه نوشت، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه بار دیگر با دخالت در امور بانک مرکزی و برکناری ۳ تن از اعضای کمیته سیاست پولی وضعیت لیره ترکیه را وخیم تر کرد. چندی قبل به دستور وی «سمیح تومین» و «اوگور نامیک کوچوک» معاونان بانک مرکزی و «عبدالله یاواس» عضو سیاست پولی ترکیه برکنار شدند و «طاها چکماک» به عنوان معاون بانک مرکزی ترکیه و «یوسف تونا» به عنوان عضو کمیته سیاست پولی این کشور برگزیده شده اند.

به دنبال این تغییرات جدید در بانک مرکزی، سقوط ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار سرعت بیشتری گرفته و به فراتر از 9 لیر در مقابل یک دلار رسید. اکنون قیمت لیر ترکیه به پایین ترین سطح ارزش خود در تاریخ این کشور رسیده است

 به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، کارشناسان دلیل کاهش دوباره ارزش لیره را نگرانی سرمایه‌گذاران از تاثیرهای منفی دخالت سیاسی اردوغان در امور و تصمیم های بانک مرکزی دانسته اند. بانک مرکزی ترکیه در ۲۳ سپتامبر گذشته به طور غیرمنتظره ای نرخ بهره را به ۱۸ درصد کاهش داد. تحلیلگران این موضوع را نشان دهنده دخالت سیاسی اردوغان به شمار آورند و او را دشمن نرخ بهره می خوانند.

روزنامه فوق افزود: نظرسنجی ها نشان می دهد که نیمی از ترک تبارها دیگر به نهادهای دولتی این کشور در سایه حکومت حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان اعتمادی ندارند. برپایه نظرسنجی هایی که کمیته سیاست ترکیه در موسسه تحقیقاتی «یونالیم» در ماه گذشته درباره سطح اعتماد ترک ها به نهادهای حاکمیتی انجام داد، نشان داده شد که50 درصد ترک ها اعلام کرده اند که به حکومت حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان اعتمادی ندارند.

همچنین ۵۳ درصد از مردم این کشور اعلام کرده اند به نهاد ریاست جمهوری اعتمادی ندارند. ۶۰ درصد از افرادی هم که در این نظرسنجی شرکت کردند اعلام داشتند به آمارهای مراکز دولتی هم اعتمادی نمی کنند. بی اعتمادی به شخص اردوغان هم به 47 درصد رسیده است. شرکت کنندگان در این نظرسنجی بزرگترین مشکل ترکیه را اقتصاد، بیکاری، افزایش هزینه های زندگی، کمبود نان و ناکافی بودن دستمزدها عنوان کرده اند.

پایان/

۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 13224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • US ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      2 0
      مزخرف نبافید
    • رضا IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      2 0
      میشه لطفا سر وضعیت حکومت داری کشورهای همسایه اینقدر جولان ندهید از اعتماد مردم ایران به سران حکومت هم یه آماری بنویسید بد نیست. بعد مقایسه کنید با کشورهای همسایه ....
    • CA ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      1 0
      ایشون تخصص اقتصاد و بانکداری دارن ؟
    • ariui US ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      9 0
      هنوز به فلاکت ایران نرسیدن