برنامه دولت آمریکا برای عناصر کمیاب

استفاده از عناصر و خاک های کمیاب معدنی در تراشه های موجود در تجهیزات در مدرن و پیشرفته بیشتر از هر زمان دیگر ضرورت یافته است؛ دولت آمریکا تلاش می کند بر سیطره چین بر بازار عناصر کمیاب جهان فائق شود.

به گزارش تحریریه، «جیسون ویلیامز» مشاور سرمایه گذاری در بازارهای سهام اعتقاد دارد بحث امروز درباره عناصر کمیاب خاک است که جزء جدایی ناپذیر هزاران و حتی میلیون ها موردی هستند که ما روزانه از آنها استفاده می کنیم. این عناصر از سال ۲۰۱۴  تحت قانون مصوب تولید دفاعی (PDA) جزو موارد اساسی دفاع ملی آمریکا در آمده اند. 

مواد معدنی کمیاب تقریبا در هر وسیله تکنولوژیکی که این روزها استفاده می کنیم وجود دارد. آنها جزء ضروری باتری های قابل شارژ، تلفن های همراه و مبدل های کاتالیزوری هستند که اگزوز خودروهای ما را تمیز می کنند، چراغ های فلورسنت، آهن ربا و تراشه های کوچکی هستند که پیدا کردن آنها برای همه بسیار دشوار است.

به معنای واقعی کلمه هر دستگاه الکترونیکی مملو از فلزات کمیاب خاکی است و چندین پوند از آنها در هر خودروی هیبریدی-برقی یا کاملا برقی در جاده وجود دارد.

آنها به عنوان کاتالیزور، ترکیبات پولیش و فسفر در سیستم های کنترل آلودگی هوا، صفحه های روشن روی دستگاه های الکترونیکی پرداخت و صفحه های نوری نیز استفاده می شوند.

با افزایش روزافزون لوازم الکترونیکی در بازار و افزایش جمعیت جهان، تقاضا برای فلزات کمیاب خاکی نیز افزایش خواهد یافت. اما این تنها دلیلی نیست که عناصر نایاب مهم هستند، اگر چه همین دلیل هم کافی است که دریابیم اگر کشورها صادرات مواد اولیه را کاهش دهند، بازار تولید بسیاری از وسایل با مشکل جدی مواجه می شود.

دلیل اهمیت یافتن دوباره عناصر نایاب در حال حاضر، تلاش گسترده کاخ سفید بایدن و دموکرات‌ها در واشنگتن است تا تریلیون دلار را صرف ابتکارات انرژی سبز کنند.

سوخت تجدیدپذیر موشک

فلزات کمیاب خاکی برای تولید انرژی تجدیدپذیر ضروری هستند و در هر سلول خورشیدی فعال و آهن رباهایی که در هر توربین بادی در کل جهان نصب می شود، وجود دارند.

تقریبا هر کشوری که ادعای جسورانه ای در مورد حرکت سریع به سمت کاهش میزان آلودگی کربن دارد، تقاضای آن برای فلزات کمیاب خاکی بیش از قبل خواهد شد. این باید یک خبر عالی برای ایالات متحده باشد، زیرا این کشور هشتمین ذخایر بزرگ خاک و عناصر کمیاب در جهان را دارد اما این در واقع تنها یک خبر عالی برای چند شرکت است…

اکنون صنعت خاک های کمیاب ایالات متحده که قبلا بزرگترین در نوع خود در جهان بود، تقریبا به صفر نزدیک شده است. آمریکا تولید خود را به چین صادر می کرده و حالا ممکن است بهای آن را بپردازد.

The US government wants to initiate an investigation into Chinese rare earth  products. Experts: Tariffs must also be imported from China - MINNEWS

واشنگتن امروزه در زمینه همه چیز با کمبود مواجه است. نکته دیگری که ممکن است شنیده باشید این است که کود یا همان موادی که باعث رشد غذای ما می شود، به یکی از موادی تبدیل شده که اکنون در این حوزه نیز کمبود وجود دارد. در پاسخ به این کمبود، چین رسما تمام صادرات کود به بقیه جهان را قطع کرده است.

شاید فکر کنید این موضوع ارتباط چندانی با موضوع عناصر و خاک های کمیاب ندارد اما مرتبط است به این دلیل که چین تقریبا ۸۰ درصد از فلزات کمیاب خاکی را در کل جهان تولید می کند.

بنابراین بیش از هر زمان دیگری ضروری است که ایالات متحده منابع کمیاب مخصوص به خود را داشته باشد.

سهام خاک های کمیاب

شرکت (MP Materials) زمانی تنها معدن عناصر نادر خاکی کمیاب در آمریکا را داشت که در آن زمان یک شرکت خصوصی بود. این شرکت مالک معدن (Mountain Pass) در کالیفرنیا است و بیش از ۵۰هزار تن عناصر کمیاب زمینی را در سال در کشتی‌ها بارگیری می کند. این شرکت قصد داشت از طریق ادغام معکوس با یک شرکت خرید ویژه (اسپک) به عرضه سهام عمومی برسد.

بنگاه بعدی یک شرکت استرالیایی به نام ( Lynas Corp) است که سهام آن در بازارهای فرابورس ایالات متحده معامله می شود. مهمتر از همه، این بزرگترین تولید کننده عناصر خاکی کمیاب در خارج از چین است. این شرکت با شرکت خصوصی (Blue Line Corp) برای توسعه کارخانه های پردازش خاک کمیاب در تگزاس همکاری می کند، زیرا اگر آمریکا مجبور باشد خاک های کمیاب خود را برای پردازش به چین ارسال کند، نمی تواند مستقل باشد.

پایان/

۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۸
کد خبر: 13227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =