دلار نای پریدن ندارد/پیش بینی قیمت دلار در آینده نزدیک

ذی نفعان گیرنده دلار 4200 تومانی نتوانستند قیمت دلار را افزایش دهند و سیر نزولی قیمت ارزها ادامه یافت.

به گزارش تحریریه، قیمت دلار همچنان در حال کاهش است و در یک قدمی شکسته شدن سد 27 هزار تومانی قرار گرفته است، اما مقاومت ذی نفعان گیرنده دلار 4200 تومانی در برابر اقدامات رئیس جدید بانک مرکزی ادامه دارد.

سید ابراهیم رئیسی با دستور مستقیم به رئیس کل بانک مرکزی و سایر نهادهای ذی ربط از آنها خواسته است تا جلوی نواسان در بازار ارز را بگیرند و اجازه ندهند نوسان قیمت ارزهای خارجی ادامه یابد.

با این حال، عدم تعیین تکلیف قطعی دلار 4200 تومانی مانع اصلی برای ایجاد ثبات در بازار ارزهای خارجی است که باعث دشوار شدن کار برای صالح آبادی در بانک مرکزی شده است، و این مهم را رئیس جمهور به خوبی تحلیل نکرده است.

وجود ارز ترجیحی باعث می شود تا دی نفعان سیاسی و ذی نفعان اقتصادی به نقطه مشترکی رسیده و از اختلال سیاسی در اقتصاد منفعت اقتصادی هم داشته باشند، درحالیکه حذف ارز ترجیحی باعث می شود برای اخلال سیاسی ناگزیر از هزینه های سنگین شوند.

اصرار رئیسی به بانک مرکزی برای کاهش قیمت ارز می تواند به نتیجه برسد، اما با هزینه زیاد و با دشواری های اجرا همراه است که مانع اصلی آن نیز جریان انحصاری گیرنده دلار 4200 است که به تازگی درخواست کرده اند تا 2 میلیارد دلار دیگر ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی دریافت کنند! در هیچ برهه ای از تاریخ جمهوری اسلامی چنین غارتی در روز روشن اتفاق نیافتاده است. زیرا در دهه شصت که چندین نرخ ارز وجود داشت و میلیاردها دلار رانت تولید می کرد، آگاهی کمی ایجاد شده بود، اما هم اکنون همگان از واقعیت رانت ارز ترجیحی آگاهی دارند.

اینکه چرا دولت سیزدهم از تجربه دولت دهم استفاده نکرده و به سرعت دلار 4200 تومانی را حذف نمی کند، ناشی از عدم اعتقاد آنها نیست، زیرا خاندوزی به صراحت با ادامه پرداخت دلار 4200 تومانی مخالف است، اما عدم تجربه میدانی کافی تیم اقتصادی آیت الله رئیسی باعث ایجاد تردید در آنها شده و منفعت دهها هزار میلیارد تومانی را نصیب دی نفعان وابسته به دولت حسن روحانی کرده است.

پیش بینی می شود که کاهش قیمت دلار در بازار همراه با اصطکاک های زیادی ادامه یابد و در دو ماه آینده دلار 4200 تومانی از اقتصاد ایران برچیده شود. به محض اینکه دولت واردات کالاهای اساسی را با دلار آزاد؛ مجاز اعلام کند، آرامش به بازار نهاده ها و کالاهای مشمول آنها باز خواهد گشت.

پایان/

۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
کد خبر: 13272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • علیرضا IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      2 0
      تا زمانیکه در این کشور عده ای از مفتخوران را بالای دار نفرستند وضع همین است وبس این مملکت باید عاری از انگلهای اقتصادی وتا زمانیکه دست کثیف آقازاده ها از امکانات بیت المال قطع نشود حرفهای مبارزه ای شما جز هارت وپورت نیست
    • فاتح CA ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      1 2
      با سلام لطف هر چرت و پرتی را به عنوان نظر کارشناسی منتشر نکنید ممنون
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      2 0
      بالاخره مافیای ارزدست ازجیب ملت فقیرشده درمی‌آورد؟؟
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      1 0
      دلار سال جدید ۴۰ هزار تومان میشه
    • محمدرضا IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      0 0
      این گرانی دلار فقط برای یک عده خوب شده وگرنه وسایلی که گران بخرند باید گران بفروشند نه خریدار سودمیکند نه فروشنده
    • مسعود IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      1 0
      به جای پرداخت ارز به کشاورز خارجی ،مابه التفاوت ارز آزاد را به کشاورز داخلی دهیم تا هم اشتغال و هم خود کفایی ایجاد شود و هم قیمت دلار آزاد کاهش یابد، و یا کلا ارز یارانه ای حذف شود و ریال آن به مردم داده شود تا عدالت برقرار شود.