اردوغان گول نصیحت اقتصادی غربی ها را نخورد!

اردوغان سیاستگذاران مخالف با کاهش نرخ بهره را اخراج می کند و به صورت رسمی در امور بانک مرکزی دخالت دارد.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی نوشت، از چندی قبل «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه، سیاست گذاران پولی را که در کاهش بیشتر نرخ بهره محتاط بودند اخراج کرد و با صدور یک فرمان شبانه خود لیر را به پایین ترین سطح در برابر دلار رساند.

اخراج «سمیح تومن» معاون اول رئیس کل بانک مرکزی، «اوغور نامق کوچوک» معاون دوم رئیس کل بانک مرکزی و «عبدالله یواش» عضو شورای پول و اعتبار، در پی دیدار رئیس جمهوری ترکیه با «ساهاپ کاوچی اوغلو» رئیس بانک مرکزی در شامگاه یکی از روزهای هفته قبل انجام شد.

افراد آگاه از این گفت وگو و دیدار به بلومبرگ گفتند که این دو درباره تغییرات در کمیته و سیاست های اقتصادی بحث و تبادل نظر کردند.

این افراد با اشاره به حساسیت این موضوع خواستار فاش نشدن هویت خود شدند و گفتند که کوچوک تنها عضو این کمیته بود که ماه گذشته با کاهش نرخ بهره مطرح شده توسط کاوچی اوغلو مخالفت کرد و یاواس رای نداد زیرا در ایالات متحده یعنی جایی که زندگی می کند، به کووید ۱۹ مبتلا شده بود.

ارزش لیر ۱.۱ درصد کاهش یافت و به یک رکورد جدید رسید. «هنریک گولبرگ» استراتژیست در لندن گفت: این اخراج ها احتمالا به این دلیل توسط اردوغان انجام شد که نرخ‌های بهره به اندازه کافی زود پایین نمی‌آمدند. بازارها اکنون قطعا انتظار کاهش بیشتری را به دلیل تصمیم‌گیری در مورد نرخ‌های بعدی در روز ۲۱ اکتبر دارند.

بنا به گفته افرادی که با ترکیب این کمیته آشنا هستند، این تغییرات کمیته را از اعضایی که با درخواست اردوغان برای ادامه کاهش نرخ ها مخالف بودند، خلاص کرد. این تغییر راه را برای رئیس جمهوری ترکیه هموار می کند تا تاثیر بیشتری بر هیات سیاستگذاری بانک بگذارد. هیاتی که به گفته وی باید همچنان هزینه های استقراض  و نرخ بهره را کاهش دهد.

اردوغان که خود را دشمن نرخ های بهره توصیف می کند از نظریه ای غیر متعارف حمایت می کند که کاهش نرخ بهره منجر به کاهش تورم می شود.

رییس جمهوری ترکیه، کاوچی اوغلو را در ماه مارس و پس از افزایش پشت سر هم نرخ های بهره توسط «ناجی اغبال» رییس پیشین بانک مرکزی به این سمت منصوب کرد. کاوشی اوغلو سیاست خود را برای تقریبا ۶ ماه بدون تغییر حفظ کرد تا اینکه در ماه سپتامبر که تورم مصرف کننده به ۱۹.۶ درصد رسید، نرخ بهره را با یک درصد کاهش به  ۱۸ درصد برساند.

در ارتباط با همین تحولات دفتر اردوغان چندی قبل گزارش رسانه ها مبنی بر از دست دادن اعتماد رییس جمهوری به کاوچی اوغلو را تکذیب کرد. دفتر ریاست جمهوری ترکیه پس از جلسه چهارشنبه تصویری از این دو نفر را در توئیتر منتشر و مکالمه آنها را مثبت توصیف کرد.

«طاها چکماک» یکی از مقامات سابق بانک دولتی و تنظیم گر بانکداری ترکیه، به عنوان معاون جدید انتخاب و «یوسف تونا» از دانشگاه بازرگانی استانبول و عضو هیئت مدیره «شکر بانک»، به عنوان عضو کمیته سیاست پولی معرفی شد.

پایان/

۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۱
کد خبر: 13287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      اگر مردم راست میگن واینقدرشاکی هستند آقا نخرن تا دراین دو شرکت تابودت سازرا گل بگیرن
    • ناشناس IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 1
      اردوغان در عالم سیاست یک فاحشه سیاسیاست. و این عشوه شتری و ادا و اطوار هم برای جذب بیشتر مشتریست .جهت قبول عضویت عثمانی ها در اتحادیه اروپا.