ایران میلی به احیای برجام ندارد، ماجرای پلن B چیست؟

بی تمایلی دولت رئیسی به توافق برجام و توجه نازل به ترمیم مناسبات با اتحادیه اروپا موجب شده است تا سران بروکسل برای احیای توافق هسته ای به تکاپو بیفتند اما به اعتقاد کارشناسان، آمریکا و اروپا بار دیگر برای نیل به اهداف خود، «نقش پلیس خوب و پلیس بد» را بین خود تقسیم کرده اند.

به گزارش تحریریه، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی با تاکید بر از سرگیری هر چه سریع تر مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین، گفت: با پلن B (نقشه دوم) مطرح شده از سوی مقامات صهیونیستی برای مواجهه با مساله هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات وین موافق نیست.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این که در صورت شکست احتمالی در مذاکرات، پلن «بی» در قبال ایران که از آن یاد می‌شود شامل چه چیزهایی خواهد بود، گفت: من نمی‌خواهم به پلن  بی ها فکر کنم. هیچ کدام از پلن  بی هایی که به ذهنم می‌رسند خوب نیستند.

اینکه شخص اول اتحادیه اروپا بعد چهار ماه توقف مذاکرات تاکید می کند درصورت شکست دیپلماسی با ایران، اروپا برنامه جایگزینی برای مذاکرات ندارد، سیگنالی مثبت است و بی ارتباط با سفر چند روز پیش «انریکه مورا» معاون بورل به ایران نیست.

روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی نوشت: جوزپ بورل که اخیرا انریکه مورا دستیار ارشدش از سفری به تهران به منظور ارزیابی موضع دولت جدید ایران درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین بازگشته بود، گفت «آماده است پیش از آغاز این مذاکرات با مقامات ایرانی دیدار کند.»

در جریان سفری که مورا به ایران داشت تلاش شد تا تهران به میز مذاکره بازگردانده شود و «بلومبرگ» از قول منابع آگاه نوشته بود که این دیدار برای ایجاد مقدمات بازگشت ایران به مذاکرات برجام انجام می‌شود. از نگاه ناظران، نکتۀ مشخصی که در پایان سفر یک روزه مورا به تهران اعلام شد، توافق دو طرف برای ادامۀ رایزنی‌ در روزهای آینده بود.

نتیجه همان شد که «احمد علیرضابیگی» نماینده تبریز در مجلس روز یکشنبه ۲۵ مهر بیان کرد. او پس از دیدار با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان، اظهار کرد که ایران قرار است مذاکراتی را با قدرت‌های جهانی در خصوص برنامه اتمی ایران از چهار روز دیگر (۲۹ مهرماه) از سر بگیرد.

این در حالی است که پیشتر برخی رسانه ها، سفر مورا به ایران را بدون دستاورد ارزیابی می کردند. به عنوان نمونه سایت «پولیتیکو» با انتشار گزارشی از وین به نقل از یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا که نخواسته هویتش فاش شود، از عدم موفقیت سفر انریکه مورا معاون بورل به تهران خبر داده بود.

در حالی شاهد نرمش از سوی اتحادیه اروپا هستیم که مقامات کاخ سفید رویکردی متفاوت در پیش گرفته اند. برخلاف بورل که با در نظر گرفتن برنامه جایگزین برای مذاکرات احیای برجام مخالفت کرده، «آنتونی بلینکین» وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در نشست خبری مشترک با «یائیر لاپید» و شیخ «عبدالله بن زاید آل‌نهیان»، وزرای خارجه اسرائیل و امارات، گفت «ما همچنان دیپلماسی را مؤثرترین راه می‌دانیم، اما دیپلماسی به مشارکت دو طرف بستگی دارد و ما در حال حاضر تمایلی به این کار ازسوی ایران مشاهده نکرده‌ایم.» او افزود: درصورتی‌که تهران مسیر دیپلماسی را تغییر دهد، آمریکا آماده است که به ‌«گزینه‌های دیگر» روی آورد.

البته برخی رسانه ها و کارشناسان بین المللی همسو با آمریکا از پلن بی استقبال کرده اند به عنوان نمونه «کلسی داونپورت» از کارشناسان برجسته مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران و اشاعه هسته ای می گوید «با توجه به قرار گرفتن روند گفت وگوهای هسته ای در آستانه شکست، قدرت های عمده غربی باید خود را برای اجرای برنامه ب آماده کنند.»

خانم داونپورت که از کارشناسان اندیشکده «روسی» در لندن است می گوید با توجه به نزدیک شدن ایران به مرحله گریز هسته ای و ساخت یک جنگ افزار هسته ای که ایران با آن فقط یک ماه فاصله دارد، نیاز به اجرای برنامه «ب» فوریت پیدا کرده است.

کارشناسان بار دیگر به اجرای بازی «پلیس خوب، پلیس بد» توجه نشان می دهند؛ بازی که بارها از سوی غربی ها در مواجهه با ایران انجام شده است. اتحادیه اروپا در نقش منجی و پلیس خوب ظاهر می شود و آمریکا نیز در لباس پلیس بد ایفای نقش می کند اما در اصل هدف آن دو یکی است.

در مجموع با نرمش اروپا، به نظر می رسد گفت وگوهای آتی ایران و اتحادیه دور جدید مذاکرات رسمی برای احیای برجام نباشد بلکه پیش زمینه‌ای برای آغاز دور هفتم گفت وگوها به حساب آید؛ مذاکراتی که امیرعبداللهیان معتقد است نه از نقطه پایان دور ششم وین بلکه باید از نقطه خروج ترامپ از برجام مجددا ازسر گرفته شود.

پایان/

۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 13295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مصلح IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      0 3
      نگفته موافق نیست، گفته علاقه ای تدلرد فعلا در باره پلنB فکر کند، درست گزارش کن لطفا
      • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
        0 1
        آمریکا و اتحادیه حلقه به گوشش هیچ غلطی نمی تونن بکنه اینها در زمان ترامپ هر چه داشتن رو کردن
    • TR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      0 0
      انشالله جنگ نشه و اگه تنشي هم شد اين مسيولين بروند و انسانهاي با ايمان و مدبر و دلسوز امور كشور بدست بگيرند تا ملت بعد چهل سال ، عدالت و انسانيت و اسلام واقعي رو ببينند