درگیری در قطب شمال

وجود ذخایر گسترده نفت و گاز، الماس، طلا، پلاتین، قلع، منگنز، نیکل و سرب در قطب شمال و سودآوری سرمایه گذاری در آن، این منطقه را به کانون رقابت قدرت های جهانی تبدیل کرده است.

به گزارش تحریریه، مرکز بررسی ها و پژوهش های «الناطور» اردن در بخشی از گزارش خود به قلم «أسعد عبد الرحمن» درباره ثروت های موجود در قطب شمال نوشت: قدرت های بزرگ جهانی افزون بر اینکه در آسیا، آفریقا و اقیانوس های آرام و هند در حال رقابت و درگیری هستند اکنون به دنبال پیدایش ثروت های هنگفت در قطب شمالی بر سر این منطقه هم در حال رقابت هستند. این در حالی است که در چارچوب قوانین بین المللی هیچ کشوری مالک قطب شمالی و منطقه اقیانوس منجمد شمالی و مناطق پیرامون آن نیست، اما ۵ کشور روسیه، کانادا، نروژ، دانمارک (از طریق جزیره گرینلند) و آمریکا در این منطقه حضور دارند.

طبق این تحلیل، در سال ۲۰۰۰ میلادی گزارشی که از سوی سازمان ژئوپلتیک آمریکا منتشر شد نشان می دهد که قطب شمال دارای ۲۵ درصد از ذخایر نفت و گاز جهانی است که استخراج نشده است. همچنین منطقه دارای ذخایر گسترده ای از الماس، طلا، پلاتین، قلع، منگنز، نیکل و سرب است. در این منطقه حدود ۹۰ میلیارد بشکه نفت وجود دارد. این مقدار می تواند به مدت ۱۲ سال تقاضای آمریکا به نفت را تامین کند. افزون بر این، بیش از ۵۰ تریلیون متر مکعب گاز طبیعی در این منطقه وجود دارد.

با وجود اینکه معاهده های بین المللی نشان می دهد که هیچ کشوری مالک قطب شمال نیست از آن سال به بعد قدرت های بزرگ جهانی به منطقه قطب شمالی توجه ویژه ای کرده اند و تنش ها به طور پرشتابی بر سر این منطقه افزایش یابد. هر یک از کشورهای هم مرز قطب شمالی، خواهان استفاده از ثروت های آن هستند. روسیه نخستین کشوری است که توانسته است در منطقه قطب شمالی نفت و گاز استخراج کند. این کشور قطب شمالی را بخشی جدایی ناپذیر از اقتصاد و منطقه خود به شمار می آورد. خطوط ساحلی روسیه حدود ۵۳ درصد از سواحل اقیانوس منجمد شمالی را تشکیل می دهد؛ نزدیک به ۲ میلیون تن از جمعیت این کشور در این منطقه سکونت دارند که این جمعیت حدود نیمی از جمعیت کل منطقه قطب شمال را تشکیل می دهند.

افزون بر روسیه و آمریکا، کشورهای سوئد، فنلاند، ایسلند، چین، ژاپن و کره جنوبی نیز خواهان نفوذ در قطب شمال هستند. با جلب توجه کشورهای جهانی به قطب شمالی و اعلام روسیه مبنی بر مالکیت بیشتر این مناطق و پیرامون آن، این منطقه به سوی نظامی شدن پیش می رود؛ به طوری که قدرت های بزرگ، جنگ های افزارهای خود را به سوی این منطقه گسیل می کنند.

روسیه اعلام کرده است که مساحت متعلق به روسیه در منطقه قطب شمالی فراتر از مساحت کل فرانسه و آلمان است. این موضوع عصبانیت آمریکا را به دنبال داشت و ۲۷ هزار سرباز آمریکایی را در منطقه آلاسکا در نزدیکی روسیه مستقر و در این منطقه مانورهایی را برگزار کرد. همچنین این کشور از کانادا و دانمارک به عنوان همپیمانان خود در ناتو خواست توسعه برنامه هایی برای ساخت یخ شکن های نظامی و ایجاد واحدهای رزمی آماده عملیات در اعماق قطب شمال را در دستور کار قرار دهند.

به نوشته الناطور، چین هم به عنوان کشوری که در حال قدرت یابی است هرگز از ثروت های قطب شمال چشم پوشی نخواهد کرد. این کشور طی سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ بیش از ۹۰ میلیارد دلار در منطقه قطب شمالی سرمایه گذاری کرده است. این کشور مسیرهای قطب شمال را همواره می کند تا فاصله اقیانوس اطلس و آرام کوتاه تر شود.

پایان/

۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 13420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      5 0
      باید منطقه بین المللی شود و توسط یک شرکت بین المللی اداره شود
    • م ا IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
      0 0
      زمان جنگ مردم به پایین شهر و لابلای درختان چادر می‌زدند باور کنید شنیده ام همانجا ازدواج جوانان خواستگاری سر می‌گرفت الان در قطب هم جنگ است و بار دیگر در کویر .