خیز انتخاباتی اردوغان با ایجاد تنش دیپلماتیک

تحلیلگران معتقدند دستور اردوغان برای اخراج سفیران ۱۰ کشور اروپایی از ترکیه تلاشی از سوی وی برای سرپوش نهادن بر مشکلات اقتصادی کشورش و پیش بردن اهداف انتخاباتی همزمان با کاهش شدید محبوبیت او است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العرب» چاپ لندن در بخشی از گزارش خود درباره تحولات ترکیه نوشت، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی آینده ترکیه در حالی قرار برگزار خواهد شد که محبوبیت «رجب طیب اردوغان» به شدت کاهش یافته است. وی اکنون با افزایش دامنه تنش ها در روابط ترکیه با غرب و درگیری با کشورهای غربی تلاش می کند جایگاه خود را تقویت و شانس انتخاباتی خود را بالا ببرد. 

این در شرایطی که در سایه ناگواری اوضاع اقتصادی ترکیه، پیروزی وی در انتخابات آینده تاین کشور در هاله ای از تردید قرار گرفته است. بحران اقتصادی و دخالت های نظامی ترکیه در کشورهای همسایه به طور گسترده‌ای اعتماد به دولت ترکیه را پایین آورده است.

به نوشته روزنامه العرب، اردوغان در چندین جبهه در حال بحران آفرینی است. از یک سوی وی اعلام می کند که سفیران ۱۰ کشور از جمله آلمان و آمریکا را پس از درخواست آنها برای آزاد سازی «عثمان کاوالا» تاجر ترکیه ای از این کشور بیرون خواهد کرد. از سوی دیگر او تهدید می کند که اگر آمریکا هواپیماهای جنگی را تحویل ترکیه ندهد این کشور اقدام به خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه خواهد کرد و به هشدارهای ناتو در این زمینه هیچ توجهی نخواهد کرد.

در بخشی از گزارش روزنامه العرب می خوانیم: رسانه های غربی از این رفتارهای اردوغان به عنوان یک رسوایی دیپلماتیک نام برده اند که هدف از آن ادامه حضور در قدرت است. مخالفان سیاسی ترکیه هم می گویند دستور اردوغان برای طرد سفرای کشورهای غربی همپیمان ناتو تلاشی از جانب وی برای سرپوش نهادن بر مصیبت های اقتصادی ترکیه بود؛ تاکنون وزارت امور خارجه ترکیه این دستور را که عمق اختلاف ترکیه با غرب را افزایش می دهد اجرایی نکرده است. این رفتارهای اردوغان و بحران های دیپلماتیک در شرایطی است که سرمایه گذاران از کاهش ارزش لیره ترکیه نگران هستند.

 در این زمینه«آلکساندر گراف لامبزدورف» تحلیلگر سیاسی حزب دموکرات آزاد در صفحه توئیتر خود نوشت احتمال بیرون کردن ۱۰ تن از سفرای کشورهای خارجی از ترکیه اقدامی بی خردانه و غیر دیپلماتیک است که انسجام ناتو را از بین خواهد برد.

 «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه به عنوان یک حزب مخالف اردوغان هم در صفحه توئیتر خود گفته است اردوغان به سرعت کشور را به سوی لبه پرتگاه سوق می دهد. این تحرکات اردوغان به دلیل حمایت از منافع ملی ترکیه نیست بلکه هدف او ایجاد ابزارهایی تصنعی برای ویران سازی اقتصاد است.

روزنامه العرب در بخش پایانی گزارش خود آورد: تحلیلگران معتقدند اردوغان خود را به عنوان یک قهرمان کشور بزرگ معرفی می کند که به مقابله با قدرت های بزرگ می پردازد. هدف او از این اقدام تاثیرگذاری بر روی افکار عمومی ترکیه و تحریک احساسات ملی ترک ها است. این اقدام پس از آن صورت می گیرد که نظرسنجی ها نشان می دهند به شدت از محبوبیت اردوغان کاسته شده است. طبق یک نظر سنجی که موسسه (ORC Research) نزدیک به حزب عدالت و توسعه ترکیه انجام داده است این حزب تنها موفق خواهد شد ۱۱.۴ درصد از آرای جوانان ترکیه را کسب کند.

پایان/

۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۵
کد خبر: 13453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      2 1
      اردوغان منطقه را داغان کرد
    • چهره IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      1 2
      تاریخ نشون داده ملت ترکیه خیلی منسجم و آگاه اجازه نمیدن دیکتاتورها اونها رو نابود کنن و این تفاوت بین ایرانیها و ترکها ست
      • رضایی IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
        0 1
        این اراجیف رو تنهایی سرودی یا از بنیاد شاعران شعرگو کمک گرفتی؟!! همین مردک مفعول با کمک ایران رو صندلیش نشسته یادتون نره که این مردک هم مانند اشرف غنی در حال فرار به قطر بود.