بهره‌برداری روسیه از تنش میان آمریکا و چین

روسیه بیشترین استفاده را از وضعیت بین المللی کنونی می برد؛ رسانه های عربی تاکید دارند معادلات کنونی در آسیا نیز به سود روسیه است و کاخ کرملین برنده تنش میان واشنگتن و پکن خواهد بود.

به گزارش تحریریه، روزنامه «الیوم السابع» در گزارش خود نوشت، در شرایطی که تنش‌ها میان آمریکا و چین در حال وخیم تر شدن است به نظر می رسد روسیه به وزنه بزرگی در معادلات بین المللی تبدیل شده است. این کشور به عنوان میراث دار شوروی سابق دارای نقش مهمی در نظام بین المللی بوده و اکنون نیز نقش آن در شماری از مناطق جهان در حال افزایش است. نقش این کشور طی سال های اخیر در منطقه خاورمیانه به ویژه از طریق سوریه آشکارتر شده است.

این کشور با حضور در سوریه و کسب موفقیت در زمینه شکست داعش و همچنین حمایت از عراق در مبارزه با این گروه تروریستی خود را به عنوان یک قدرت در میان کشورهای خاورمیانه معرفی کرد. مسکو همچنین از طریق خطوط گاز و صادرات انرژی به اروپا نیز توانست از دامنه کینه و کدورت های تاریخی میان کشورهای قاره اروپا و مسکو بکاهد. مسکو از همه تحولات بین المللی اخیر بیشترین سود را برده است.

با توجه به تنشی که میان آمریکا و همپیمانان آن در دوره «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا به وجود آمد روسیه توانست خود را به عنوان پشتیبان مهم این کشورها معرفی کند. کاخ کرملین موفق شد اصل همکاری با همپیمانان آمریکا را تقویت سازد.

این روزنامه مصری در بخش دیگری از گزارش خود آورد: به نظر می رسد تنشی که میان آمریکا و چین جریان دارد، بعد دیگری است که روسیه از آن استفاده خواهد کرد. تنش آفرینی آمریکا علیه پکن فرصتی برای روسیه پدید آورده است تا خود را از آثار تحریم های آمریکا دور نگاه دارد. همچنین این احتمال وجود دارد که در نتیجه تنش میان آمریکا و چین از قدرت و توان این دو کشور هم کاسته شود و در این صورت، روسیه از این موضوع استفاده خواهد کرد و خود را به عنوان یک قدرت در عرصه نظام بین المللی معرفی می کند.  

روزنامه الیوم السابع در بخش پایانی گزارش خود آورد، می توان گفت که روسیه بیشترین استفاده را از وضعیت بین المللی کنونی می برد. همه معادلات کنونی چه از نظر کاهش قدرت آمریکا یا قدرت یابی روسیه و همچنین تنش میان واشنگتن و پکن به سود مسکو تمام می شود و روسیه در پایان پیروز تنش های میان واشنگتن و پکن خواهد بود.

پایان/

۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱
کد خبر: 13473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =