چه کسانی پشت پرده کودتا در سودان هستند؟

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب اعتقاد دارد همزمانی کودتای سودان با سفر «جفری ویلتمن» نماینده آمریکا به این کشور نشان می دهد که آمریکا و رژیم صهیونیستی در پشت این کودتا قرار دارند و هدفشان دسیسه چینی در سودان همانند سوریه و عراق است.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود به قلم «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب درباره تحولات اخیر سودان نوشت، ژنرال «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش و رئیس شورای انتقالی سودان روز دوشنبه گذشته کودتای دوم سودان را رقم زد. او «عبدالله حمدوک» رئیس شورای وزیران سودان، همسر وی و همه وزیران و اعضای شورای حاکمیتی را بازداشت و حالت فوق العاده اعلام کرد. او به نیروهای خود چراغ سبز نشان داد تا همه کسانی را که نسبت به این اقدام وی تظاهرات کنند، مورد هدف قرار دادند.

وقوع این کودتا قابل پیش بینی بود زیرا البرهان فرمانده ارتش و رئیس شورای انتقالی و «حمیدتی» فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان به عنوان دو شخصیت حاکم بر سودان نمی خواستند براساس بندهای قانون اساسی، قدرت را به غیرنظامیان تحویل دهند. آنها عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان و همه وزاریش را به دلیل مخالفت با کودتا و تسلیم نشدن در برابر خواسته آن ها برای تقسیم قدرت دستگیر کردند.

عطوان در بخشی از گزارش خود افزود: همزمان شدن این کودتا با حضور «جفری ویلتمن» نماینده ویژه آمریکا در منطقه شاخ آفریقا قابل توجه هستند. ویلتمن بزرگترین پشتیبان رژیم اسرائیل است. او یکی از مهندسان جنگ خونین سوریه، طرح معامله قرن، بی ثباتی لبنان و مدیریت توطئه علیه حزب الله و محور مقاومت به شمار می رود.

پیش از این قرار بود نیروهای اعلام آزادی و تغییر سودان که قیام مدنی سودان را در سال ۲۰۱۹ میلادی رهبری کردند، ماه آینده و پس از پایان دوران ژنرال البرهان، قدرت را در اختیار گیرند، اما البرهان که این کودتا را با حمایت ویلتمن و رژیم اسرائیل هدایت کرد، توافقات را نقض کرد و قدرت را در اختیار گرفت تا خود را به عنوان حاکم واقعی سودان معرفی کرد.

به نوشته رای الیوم، البرهان به عنوان کسی که به سند قانون اساسی پایبند نیست و با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر پیشین رژیم اسرائیل دیدار و رژیم نژادپرست اسراییل روابط خود را عادی و ارتش سودان را به ارتشی مزدور برای روانه کردن به جنگ یمن تبدیل کرد. وی که به همراه همپیمان خود حمیدتی مسئول کشتارهای دارفور است شایستگی رهبری کشور عربی مسلمان سودان که مردمش همواره در سنگر مقاومت بوده اند، ندارد. 

به نوشته این روزنامه، بیشتر نظام های عربی که در برابر فرمان های آمریکا تسلیم شده اند و در دام فریب های رژیم اسرائیل و وعده های دروغین آن درباره رفاه و کمک های مادی افتاده اند و به سمت عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل شتافته اند از آشوب هرج و مرج، بی ثباتی و نگرانی روز افزون نسبت به آینده در ترس و وحشت به سر می برند.

پیامدهای عادی سازی دامن ژنرال البرهان و اطرافیان نظامی وی را خواهد گرفت. مردم سودان که در سال ۲۰۱۹ علیه نهاد فاسد نظامی انقلاب کردند و به مدت چند ماه به خیابان های وارد شدند و با سرنگونی نظام به خانه های خود برگشتند، این بار نیز تسلیم نخواهند شد و تهدیدهای آمریکا درباره متوقف کردن کمک های مالی هم آنها را نخواهد ترساند.

 روزنامه رای الیوم در بخش پایانی گزارش خود آورد: سودان با شرایط سخت و مرحله بی سابقه ای از آشوب و بی ثباتی روبرو خواهد شد. مردم این کشور با طرح های آمریکا و رژیم اسرائیل برای تجزیه دوباره این کشور مقابله خواهند کرد. شماری از استان های این کشور شاهد التهاب خواهد بود زیرا هدف آن است که همان توطئه ها علیه سوریه و عراق در سودان هم تکرار شود. رقم خوردن یک کودتای واقعی علیه کودتای البرهان دور از ذهن نیست. بنابراین شادمانی اسرائیلی ها و همپیمانان عرب سازشکار آنها دوام نخواهد آورد.

پایان/

۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 13501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =