شکست چشمگیر زنان در اقتصاد ایران

عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید تداوم شیوع کرونا زیر سایه شرایط تحریمی باعث افزایش فشار بر کارآفرینان و به طور خاص زنان کار آفرین شده است.

به گزارش تحریریه، از حدود یک سال و نیم پیش، ایران رسما شیوع ویروس کرونا را تایید و از آن زمان در ماه‌های مختلف با این ویروس درگیر بوده است. در کنار تبعات اجتماعی و فشار بر نظام سلامت، کرونا اقتصاد ایران را نیز مانند بسیاری از کشورها تحت تاثیر قرار داده است.

در ماه‌های گذشته، دولت بارها مجبور شده برای کاهش سرعت شیوع کرونا، بسیاری از واحدهای صنفی را تعطیل یا نیمه تعطیل کند و تکرار این شرایط باعث شده بسیاری از سرمایه‌گذاران عملا امکان ادامه کار نداشته باشند.

هر چند با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون و عبور کشور از موج پنجم کرونا، امید به بازگشایی کامل کسب و کارها و کاهش محدودیت‌های کرونایی افزایش یافته و این موضوع می‌تواند برای صاحبان کسب و کارها نتایج مثبتی به همراه داشته باشد اما بسیاری از سرمایه‌گذاران امکان تداوم فعالیت خود را از دست داده‌اند و بر اساس اعلام عضو اتاق بازرگانی تهران، در میان آنها زنان کارآفرین بسیاری نیز قرار دارند.

سیده فاطمه مقیمی با بیان اینکه زنان کارآفرین به دلیل آنچه که وی، داشتن سرمایه و پشتوانه کمتر در جامعه عنوان کرد، آسیب بسیار بیشتری از تلاطمات اقتصادی در کشور دیده‌اند، به سایت اتاق تهران گفت: زنان فعال اقتصادی به واسطه آنکه توان محدودی در تامین وثایق دارند، در دریافت تسهیلات بانکی با موانع جدی روبه‌رو هستند. امروز اگر یک بانوی کارآفرین متقاضی استفاده از تسهیلات بانکی باشد باید به تنهایی و رأسا سند ملکی در رهن بانک بگذارد که با توجه به عرف جامعه ایران و اجازه‌ای که باید از همسر یا پدر داشته باشد، سخت و تا حدودی ناممکن به نظر می‌رسد.

وی افزود: از دیگر مصائبی که زنان کارآفرین در ایران با آن مواجه هستند، دشواری برای برقراری ارتباط با شرکای خارجی و امکان مذاکرات مستقیم با آنان در خارج از کشور است، به طوری که یک بانوی بازرگان برای خروج از کشور با هدف مذاکره با شرکت‌های خارجی، نیاز به اخذ اجازه خروج از همسر یا پدر خود دارد که این نیز به چالشی برای این بخش از جامعه اقتصادی کشور تبدیل شده‌است.

رئیس کانون زنان بازرگان ایران با این توضیح که ورود بانوان به فعالیت‌های اقتصادی و باشگاه کارآفرینی کشور، طی دست‌کم یک دهه اخیر، شتاب گرفته و این بخش از جامعه تلاش کرده‌است که سهم بیشتری در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد، یادآور شد که به‌رغم علاقمندی و جهش رخ داده در حضور زنان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، موانع پیش‌روی فعالیت آنان باید برداشته شود و با توجه به آنکه زنان کارآفرین از توان سرمایه‌ای و حمایتی کمتری برخوردار هستند، مشوق‌ها و تسهیلات بیشتر و متنوعی باید برای آنان فراهم شود.

منبع: ایسنا

پایان/

۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
کد خبر: 13512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =