ضرر هنگفت «سافت‌بانک» از سرمایه‌گذاری در چین

«سافت بانک» ژاپن به دلیل قوانین جدید پکن متحمل ضرر چند میلیارد دلاری از سرمایه گذاری های خود در چین شد.

به گزارش تحریریه، گروه فناوری ژاپن اعلام کرد که «گروه سافت بانک» به عنوان شرکت مخابرات ژاپنی در دوره جولای تا سپتامبر به دلیل ضرر سرمایه گذاری های خود در چین شدت در وضعیت قرمز قرار گرفت.

تارنمای «marketscreener» نوشت، برخی بر این باورند که گروه سافت بانک در سه ماهه یاد شده به دلیل کاهش قیمت سهام در برخی از سرمایه گذاری های کلیدی که داشت، از جمله «کوپانگ» شرکت تجارت الکترونیک کره جنوبی و شرکت چینی «دیدی گلوبال» متحمل ضرر خالص شد.

سافت بانک مستقر در توکیو اما اقدامات سرکوبگرانه اخیر پکن در بخش فناوری را دلیل ضرر دانست؛ این سرکوب ها یکی از عوامل کاهش شدید قیمت سهام شرکت تجارت الکترونیک چینی «علی بابا» است که این بانک سهامدار اصلی آن است.

 شرکت ژاپنی فوق به زودی فناوری را آزمایش خواهد کرد که در آن هدفون ها، ساعت های هوشمند و دیگر دستگاه های پوشیدنی را تنها با قدم زدن در نزدیکی ایستگاه پایه موبایل شارژ می کند.

این غول سرمایه گذاری ژاپنی در برابر فشار سرمایه گذاران تسلیم شده است و پس از اینکه ویژن فاند این گروه فقط برای سه ماهه گذشته ۸ میلیارد پوند از دست داد، بازخرید ۹ میلیارد دلاری را برای جلب نظر سرمایه گذاران آغاز کرد.

این شرکت دیروز رکورد زیان سه ماهه ۳.۵ میلیارد دلاری را در مقایسه با سود ۵.۵ میلیارد دلاری در سال گذشته به ثبت رساند. شاخص سود صندوق این شرکت از سرمایه گذاری در چین از حدود ۱۳ میلیارد دلار در سه ماهه اول تا پایان جولای به ۱.۱ میلیارد دلار در سه ماه منتهی به سپتامبر کاهش یافت.

ارزش کلی خالص دارایی سافت بانک نیز از ۲۴۴ میلیارد دلار به ۱۸۷ میلیارد دلار سقوط کرد. این دارایی ‌ها شامل سهام شرکت‌ های بریتانیایی مانند «THG» و بانک دیجیتال «رولوت» (Revolut) است اما بیشتر کاهش‌ ها ناشی از ارزش‌گذاری پایین‌تر برای علی بابا و اپلیکیشن دیدی گلوبال چین است.

در سال گذشته، پکن مقررات جدیدی را اجرا کرد که تا حد زیادی شرکت های اقتصادی در حوزه فناوری را هدف قرار داد. هدف از این مقررات از سرکوب پلت ‌فرم‌های انحصاری گرفته تا تعهدات داده‌ ای بیشتر بود. قوانین جدید به عنوان آغاز درگیری بین دولت چین و بسیاری از شرکت‌های بزرگ کشور شناخته شده ‌است.

«ماسایوشی سون» مدیر عامل سافت بانک در یک سخنرانی برای سرمایه گذاران پس از اعلام نتایج شرکت اذعان کرد که ضررهای اخیر با نتایج پررونقی که در سال مالی قبل گزارش کرده بود، مغایرت دارد و افزود: «ما در میانه زمستان مستقیما وارد کولاک شده ایم». او اذعان کرد: «عملکرد سافت بانک چیزی نیست که من به آن افتخار کنم».

پایان/

۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 13804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =