23 هزار میلیارد تومان نصیب بروبچ شد

23 هزار میلیارد تومان از منابع آزاد شده کشور نصیب بروبچ رانتی شد.

به گزارش تحریریه، دیپلماسی تهاجمی دولت سیزدهم تاکنون نتیجه داده و باعث شده است تا ۳.۵ میلیارد دلار ارز طی روزهای گذشته از محل دارایی‌های ارزی بلوکه شده ایران در خارج از کشور آزاد شود که البته مشخص نیست که کدام کشور یا کشورها، این پول‌ها را آزاد کرده‌اند، اما ظاهرا کیسه های آماده شده از قبل در حال بلعیدن این دلارهای به اسم مردم آزادشده هستند.

این آزادسازی منابع بلوکه شده یکی از پیش شرط های ایران برای بازگشت به میز مذاکرات در وین بود که با چرغ سبز آمریکا روبرو شد، زیرا این کشور گزینه دیگری برای اعمال فشار بر ایران در اختیار ندارد و ناگزیر است به عقب نشینی هایی دست بزند. 

اما در سمت داخل این ورود منابع جدید خوش یمن نبوده و قرار است به سیاق گذشته بین جریان های رانتی تقسیم شود و مردم در این میان سهمی نداشته بشند، به طوریکه در نخستین غارت سیستماتیک و البته قانونمند! یک میلیارد دلار ارز از سوی بانک مرکزی نصیب واردکنندگان کالاهای اساسی شد، تا مانند 4 سال اخیر پس از ورود به کشور با قیمت دلار آزاد به مردم فروخته شود و قیمت ها همچنان بر مدار صعود و جهش حرکت کنند. 

خبر بدتر می تواند این باشد که لایحه حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی هم با رسیدن منابع جدید زمین‌گیر شود و ذی نفعان قدرتمند سیاسی از بقای ارز ترجیحی حمایت کنند و برای این ابررانت تاریخ ایران به لابی ها و نامه نگاری های جدید با مقام های نظام روی بیاورند.

بروبچ رانتی در همین چند روز توانستند 23 هزار میلیارد تومان رانت به جیب بزنند و در حال تلاش برای اخذ 4 میلیارد دلار دیگر و یا معادل ریالی نزدیک به 100 هزار میلیارد تومان هستند تا به اسم کالاهای اساسی که خود به ترجیع بند رانت تبدیل شده است، بین نزدیکان تقسیم شود. 

پایان/

۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 13953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =