بررسی بودجه 1401 صنایع معدنی در گزارش دولت به مجلس/پیش بینی درآمد 20 هزار میلیارد تومانی توانیر

بر اساس بودجه 1401 سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برای سال آینده 33 هزار و 372 میلیارد تومان درآمدزایی خواهد داشت.

به گزارش تحریریه، دولت ابراهیم رئیسی یک ماه زودتر از موعد ارائه بودجه 140 به مجلس بودجه شرکتهای دولتی را تقدیم مجلس کرده تا جزئیات بودجه شرکتهای دولتی در کمیسیون برنامه و بودجه چکش کاری شود. در این بین نگاهی به وضعیت بودجه شرکتهای توانیر و معدنیها حائز اهمیت است.

هرچند صنعت برق بنا به گزارش دستگاه‌های متولی به دلیل پایین بودن تعرفه‌ها و مشکلات زیرساخت و نوسازی نشدن تجهیزات زیان‌ده تلقی می‌شود اما شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران یا همان توانیر درآمدی بیش از 19 هزار 275 میلیارد تومان برای سال آینده بدست خواهد آورد. از این میزان مجموعا 150 میلیارد تومان مالیات و سود ویژه به خزانه واریز خواهد کرد.

*تولید نیروی برق حرارتی

شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی 18 هزار و 918 میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد که از این درآمد 32 میلیارد و 500 میلیون تومان مالیات و 65 میلیارد تومان سود ویژه به خزانه واریز می‌کند.

*صنایع معدنی

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برای سال آینده 33 هزار و 372 میلیارد تومان درآمدزایی خواهد داشت که از این میزان 106 میلیارد تومان مالیات و 2126 میلیارد تومان سود ویژه به دولت پرداخت می کند.

به گزارش فارس، درآمد 7 ابرشرکتی که وضعیت آنها بررسی شد بیش از 36 درصد درآمدهای اقتصادی شرکت‌های دولتی را در اختیار دارند. همچنین مجموعا 416 هزار و 846 میلیارد تومان و سهم مالیات و سود ویژه آنها نیز 13 هزار و 462 میلیارد تومان پیش بینی شده است. نسبت مالیات و سود ویژه این شرکت‌ها به درآمدشان 3.2 درصد می‌شود که رقم ناچیز است. این در حالی است که حقوق‌های نجومی و نامتعارف در این شرکت‌ها به چشم می خورد.

رئیس‌جمهور در این باره با اشاره به قابل تحمل نبودن پرداخت‌های نامتعارف در دولت و شرکت‌های دولتی، از سازمان اداری و استخدامی خواسته قبل از نهایی شدن بودجه 1401 نسبت به تدوین یک نظام پرداخت عادلانه حقوق و دستمزد اقدام کند.

پایان/

۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
کد خبر: 14281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =