نقد فیلم شب گذشته در سوهو؛ حمله ارواح سرگردان به دختری روستایی

کارگردان فیلم شب گذشته در سوهو در فضایی فانتزی و در چارچوب سبک فیلمهای جالو سعی کرده است تریلری روانشناختی را خلق کند.

فیلم شب گذشته در سوهو به سبک فیلمهای ایتالیایی جالو ساخته شده است. جالو یکی از سبک های قدیمی تریلرهای معمایی و ترسناک است. این سبک فیلمها که در ایتالیای دهه هفتاد میلادی به جریان اصلی فیلمهای ترسناک تبدیل شد به فیلمهایی گفته می شود در فضایی رازآلود و معمایی با چاشنی عناصر ماورا الطبیعه و اسلشر بر پایه مسائل روانشناختی بنا شده است.

دختری بنام "الی" که به موسیقی و مد دهه شصت میلادی علاقه مند است به کالج مد لندن می رود تا به طراحی بزرگ بدل شود. الی در ابتدا در خوابگاهی ساکن می شود ولی پس از مدتی کوتاه به اتاقی در یک خانه که به یک پیرزن تعلق دارد نقل مکان می کند. از همان شب اول اقامت، الی در خواب دختری بنام سندی را می بیند که دوست دارد خواننده شود. خوابهای الی درباره سندی ادامه می یابد تا اینکه او در خواب و بیداری احساس می کند ارواحی سرگردان قصد دارند به او حمله کنند...

با توجه به سبک فیلم، شخصیت پردازی "الی" بسیار حائز اهمیت است؛ که فیلمساز به خوبی از همان ابتدا شخصیت الی را معرفی می کند. دختری تنها و روستایی و در عین حال بسیار ساده که غرق در رویاها و توهماتش است؛ هر از گاهی هم روح مادرش را می بیند.

مهمترین عنصری که در شخصیت الی وجود دارد خیال پردازی اوست؛ که فیلمساز این عنصر را عامل تحریک حس کنجکاوی بیننده قرار داده است. زمانیکه الی در رویاهای خود غرق می شود بیننده نیز همراه او شده تا سیر حرکت شخصیت الی در خوابها و رویاهایش را ببیند. رویاهای الی، دنیایی فانتزی است که کم کم فضایی رازآلود و ترسناک بر آن حاکم می شود.

الی در رویاهای خود وارد بخشی از زندگی دختری به نام سندی می شود که قصد دارد خواننده شود ولی افراد سودجو از او سوء استفاده می کنند. از ابتدای شروع رویاهای الی، تشخیص شخصیت سندی و الی سخت است و این تصور بوجود می آید که الی در قالب سندی در رویاها ظاهر می شود. ولی کم کم مشخص می شود که سندی و الی با یکدیگر متفاوتند و در واقع الی در رویاهای خود ناظر بر بخشی از زندگی سندی است.

فیلم را می توان به دو قسمت فانتزیِ کسل کننده و تریلر جذاب تقسیم کرد. در نیمه اول فضای بسیار فانتزیِ رویاهای دختری متوهم (الی) حاکم است. نه تعلیقی، نه کنجکاوی و نه غافلگیری؛ در واقع نیمه ابتدایی فیلم با شاخ و برگ دادن های فراوان به قصه بسیار حوصله سربر شده و اگر بیننده بتواند نیمه اول فیلم را تحمل کند، ادامه فیلم برایش جذاب خواهد بود.

وقوع قتلی بسیار فجیع در اتاقی که سالها قبل سندی در آن ساکن بوده، عنصر غافلگیر کننده قصه و پایان قسمت ابتدایی و کسالت بار فیلم است. در حقیقت با منظره قتلی که الی در آن اتاق می بیند پیوند توهمات الی با دنیای واقعی رخ می دهد و معلوم میشود که سندی نه یک رویا بلکه شخصیتی حقیقی دارد.

 بعد از قتل، حضور ارواح نیز حقیقی‌تر جلوه می کند و این سوال مهم بوجود می آید که چه ارتباطی بین ارواح، سندی، قتل و الی وجود دارد.

متاسفانه فیلمساز انقدر در بخش ابتدایی به حواشی زندگی سندی و برخی مسائل پیرامون زندگی الی می پردازد که فراموش می کند سوالات متعددی که در فیلم برای بیننده بوجود می آید را پاسخ دهد؛

اینکه الی چگونه با دنیای ارواح در ارتباط است؟

چطور بعد از گذشت حدود نیم قرن و وقوع قتلهای متعدد قاتل لو نرفته است؟

چرا ارواح سرگردان، به سراغ الی آمدند؟

اینکه هویت قاتل شناخته شود چه تاثیری در وضعیت ارواح دارد؟

و سوالاتی دیگری که به هیچ کدام جوابی داده نمی شود.

فیلم شب گذشته در سوهو در واقع با یک دنیای فانتزی پرزرق برق آغاز می شود و با یک تریلر وحشت زا بر پایه سبک جالو ادامه و پایان می یابد ولی متاسفانه فلیمساز در فضایی الکن نمی تواند بسیاری از وقایع فیلم را شفاف و واضح توضیح دهد.

پایان/

۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
کد خبر: 14390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =