ترکیه، سقوط پول ملی، نرخ تورم و بازی ترور اردوغان

نرخ تورم ترکیه در روزهای اخیر از سطح بسیار مهم ۲۰ درصدی نیز فراتر رفته و این یعنی روزهای بسیار بدتری در انتظار ترکیه است.

به گزارش تحریریه، به نقل از دیلی صباح، مرکز آمار ترکیه در گزارشی اعلام کرد که نرخ تورم این کشور در ۱۲ ماه منتهی به نوامبر به ۲۱.۳۱ درصد رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل ۱.۴۲ درصد بیشتر شده است. این نرخ، بیشترین نرخ تورم ثبت شده ترکیه در سه سال اخیر محسوب می‌شود.  

در بین بخش‌های مختلف، بالاترین نرخ تورم مربوط به بخش مواد غذایی و نوشیدنی با ۲۷.۱۱ درصد بوده است و پس از این بخش نیز، لوازم منزل با تورم ۲۶.۱۲ درصدی و حمل و نقل با ۲۵.۱۴ درصد قرار دارند. از سوی دیگر کمترین نرخ تورم مربوط به لباس و پوشاک با ۳.۸۸ درصد و ارتباطات با ۳.۵۴ درصد بوده است. از ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ که نرخ تورم ترکیه با رسیدن به ۲۵ درصد در بالاترین سطح ۱۵ سال اخیر خود قرار گرفت، شیب افزایش قیمت‌ها عمدتا در مسیر کاهشی بوده است. هسته تورمی که تغییرات قیمتی مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آنها در نظر نمی‌گیرد، با ۰.۱۳ درصد افزایش نسبت به ماه قبل خود به ۱۷.۶۲ درصد رسید.

بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم ترکیه در این ماه ۳.۵۱ درصد اندازه‌گیری شده که ۲.۰۱ درصد بیشتر از تورم ثبت شده ماه قبل در این کشور است. متوسط نرخ تورم ترکیه در دو سال گذشته ۱۱.۲۳ درصد بوده است که بالاترین نرخ ثبت شده مربوط به ۲۰.۳۵ درصد در ماه ژانویه و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم ۸.۵۵ درصدی ماه اکتبر بوده است. مقامات ترکیه دستیابی به تورم تک رقمی ۸.۵ را برای سال جاری هدف‌گذاری کرده‌اند و بانک مرکزی نیز پیش‌بینی کرده تورم تا پایان امسال به ۸.۳۲ درصد برسد.

آماردهی ترکیه در مورد تورم هم درست مانند مرکز آمار خودمان است. نرخ تورم در این چند سال بیش از 500درصد بوده، بعد آقایان نمی‌دانم با چه گوشتی و چه لوبیا و عدسی حساب می‌کنند نرخ را قشنگ زیر 40 نگه می‌دارند!! در حالی که برخی از دوستان من می‌گویند نرخ تورم واقعی در ترکیه بیش از 40درصد است تلاش‌های اردوغان جهت ماستمالی ماجرا جالب است. رفتن به سراغ گزینه ترور!! خیلی فکر هالیوودی می‌خواهد و البته نشان‌دهند خرابی اوضاع داخلی این کشور است.

سال گذشته همین موقع لیر حدود 6 به ازای یک دلار بود، به برخی از دوستان می‌گفتم که می‌رود تا بالای 10 و همه می‌گفتند که امکان ندارد و حالا نزدیک به 14 به ازای یک دلار است!! در کشور ما حامل‌های انرژی به گونه‌ای است که مردم می‌توانند تهیه کنند اما در ترکیه با حقوق 200 تا 300 دلاری کسی نمی‌تواند ماهی 150 لیتر بنزین هم بزند! در حالی که در ترکیه چندی پیش 22 درصد به حقوق‌ها اضافه شد، اما باز هم این را مورد اشاره قرار بدهم که حقوق‌ها در ترکیه مانند کشور خودمان بستگی به هزار و یک عامل دارد...

اما هر چه هست، وضعیت به رفاه مردم باز نمی‌گردد و اوضاع ترکیه برای بازپرداخت بدهی خارجی هم خراب است. با هر قروش کاهش ارزش پول ملی، میلیون‌ها دلار بر بدهی خارجی این کشور افزوده می‌شود. 

منبع: اخبارسوریه

پایان/

۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 14665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =