رونق اقتصادی و کاهش چندشغله‌ها

کارشناسان اعتقاد دارد افزایش سطح حقوق موجب شده است تا افراد چند شغله بتوانند با کار کمتر زندگی خود را تامین کنند و به همین دلیل آمار بنگاه های نیازمند به کارگر بیشتر شده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای «یاهوفاینانس» در گزارشی در زمینه بالاتر رفتن فرصت شغلی در آمریکا آورده است کارفرمایان ایالات متحده ۱۱ میلیون فرصت شغلی در ماه اکتبر داشته اند که این رقم در ماه قبل ۱۰.۶ میلیون بود.

نویسنده گزارش اظهار داشت: دلایل گوناگونی وجود دارد که چرا این مشاغل خالی می مانند. «پل دونووان» اقتصاددان ارشد مدیریت ثروت جهانی UBS، یکی از مواردی را که نیاز به توجه بیشتری دارد، برجسته کرد: کاهش تعداد کارمندان.

دونووان بر این باور است که افزایش فرصت ‌های شغلی را می‌توان تا حدودی با افزایش دستمزدها مرتبط دانست، زیرا این افزایش دستمزد موجب می شود کسانی که قبلا برای گذران زندگی مجبور بودند در چندین شغل کار کنند، اینک بتوانند تنها با یک شغل از پس زندگی برآیند.

تا نوامبر، ۷.۱ میلیون فرد چندشغله وجود داشت. این میزان پیش از همه‌گیری کووید ۱۹ و در فوریه ۲۰۲۰ میزان ۸.۱ میلیون  مورد بود که کاهش یافته و تا نوامبر سال جاری به ۷.۱ میلیون فرد چند شغله رسیده است. همچنین در ۶ ماه گذشته تغییر چندانی در این روند دیده نشد.

«دایان سوانک» اقتصاددان ارشد «گرانت تورنتون» در پستی در ۳ دسامبر نوشت: «افزایش دستمزد برای مشاغل کم درآمد و تک شغلی شدن کارگران به جای کار در چند شغل، خبر خوشایندی است.

وجود افراد چند شغله پویایی های جذابی را در بازار کار ایجاد می کند. این سناریویی را ایجاد می کند که در آن شخصی می تواند شغل خود را رها کند، شغل جدیدی پیدا نکند، و در عین حال همچنان مشغول به کار باشد در حالی که یک جا در یک شغل باز می کند. به طور مشابه، با این فضای کاری فراهم شده، فرد دیگر می تواند یک شغل اضافی را انتخاب کند، که موجب می شود، فرصت های شغلی را حذف کند.

روند فعلی فقط به دلیل بهبود وضعیت دستمزدها نیست

درحالیکه افزایش دستمزدها دائمی است اما تعداد انگشت شماری از عوامل دیگر در این روند وجود دارد که ماهیت موقتی تری دارند.

«سارا هاوس» اقتصاددان ارشد شرکت سرمایه‌گذاری «ولز فارگو»، در ایمیلی نوشت: «کاهش تعداد افراد چند شغله تجلی تعدادی از روندهایی است که در سال گذشته در نیروی کار دیده‌ ایم».

در میان چیزهای دیگر، هاوس به «حمایت مالی بیشتر دولت که به کارگران اجازه می ‌دهد تا از بازار کار کناره گیری کنند» و «محدودیت ‌های بهداشتی و مراقبتی کووید ۱۹ که ساعات کاری برخی از کارگران را محدود کرده است» اشاره کرد.

به عنوان مثال، اگر قبلا یک شیفت روز در یک اپراتور مرکز تماس و یک شیفت شب در یک پیشخوان فست فود داشتید، شاید به دلیل ترس از مریض شدن یا دریافت محرک های مالی که در پرداخت قبوض به شما کمک می کند، شغل فست فود را رها کرده اید.

پایان/

۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 15025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =