باج جدید 21 هزار میلیارد تومانی دولت به جریان قدرتمند رانتی

باج جدید دولت به جریان قدرتمند رانتی به مبلغ 21 هزار میلیارد تومان و از جیب ملت ایران پیشاپیش پرداخت می شود.

به گزارش تحریریه، با سخنان ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی؛ باج جدید دولت سیزدهم که با شعار "دولت مردم" بر سر کار آمده است به جریان قدرتمند رانتی به مبلغ 21 هزار میلیارد تومان و از جیب ملت ایران پیشاپیش پرداخت شد تا عقب نشینی دیگری در کارنامه دولت ثبت شود.

ساداتی نژاد اعلام کرد که بارگذاری نهاده‌های دامی مورد نیاز دی‌ماه به طور کامل در سامانه بازارگاه انجام شده و یک میلیارد دلار ارز برای این منظور تامین شده است و در حال تامین ارز مورد نیاز برای تامین نهاده‌های دامی در بهمن ماه هستیم.

این یک میلیارد دلار با نرخ 4200 تومان توزیع می شود درحالیکه نرخ سامانه نیما حدود 25 هزار تومان است که نشان می دهد تقریبا 21 هزار میلیارد تومان رانت به ذی نفعان قدرتمند سیاسی- اقتصادی که از فروردین 1397 تاکنون پرداخت ارز رانتی را حفظ کرده و با بهانه های مختلف و اعمال نفوذهای فراوان مانع حذف آن شده اند، خواهد رسید. 

سرانه مصرف مرغ خانوارهای ایرانی حدود 27 کیلوگرم است که اگر با نرخ ادعایی دولت مبنی بر خرید هر کیلو مرغ از بازارهای جهانی 2 دلار انجام شود، کلا به 4.5 میلیارد دلار نیاز دارد. اگرچه بررسی های میدانی میز بازار تحریریه نشان می دهد که رقم واقعی تنها 80 سنت برای هر کیلو است. با این حال در سال جاری برای کاهش 10 تا 15 هزار تومانی قیمت مرغ نزدیک به 20 میلیارد دلار ارز "سخت یاب" کشور مصرف شده و ولع رانتی های ذی نفع به پایان نرسیده است و هر روز ارز بیشتری طلب می کنند. 

معرکه گیری برخی نمایندگان مجلس در دفاع از بقای دلار 4200 تومانی در روزهای اخیر که پس از هیاهوی عبدالناصر همتی و فرشاد مومنی که زمانی علیه سیاست های تعدیل اقتصادی حزب کارگزان سازندگی کتاب می نوشت و هم اکنون به مدافع آنها تبدیل شده است، اتفاق افتاد نشان داد که جریان مجلس که ظاهرا خود را حامی رئیسی نشان داده است یا از اقتصاد چیزی نمی داند و یا به عامل متزلزل کردن دولت برای اتخاذ سیاست های درست تبدیل شده و خاصیتی تخریبی پیدا کرده است. 

پایان/

۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 15825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =