آیا افزایش جدید قیمت خودرو در راه است؟

باتوجه به اثبات غلط بودن سیاست اعمال شده به وسیله مجلس و وزارت صمت، آیا افزایش جدید قیمت خودرو درب کارخانه در راه است؟

به گزارش تحریریه، باتوجه به اثبات غلط بودن سیاست اعمال شده توسط مجلس و وزارت صمت مبنی بر تعادل در عرضه و تقاضا با افزایش تا 18 درصدی قیمت محصولات تولیدی خودروسازان داخلی، آیا افزایش جدید قیمت خودرو درب کارخانه در راه است؟ یا دو قوه می خواهند به سیاست آزموده شده کنونی ادامه دهند. 

همچنانکه میز بازار تحریریه بارها تاکید کرده و درستی آن در میدان عمل اثبات شده است، قیمت کنونی درب کارخانه خودروسازان داخلی پایینتر از قیمت تمام شده است و خودروسازان انگیزه ای برای عرضه فوری ندارند و به امید اصلاح قیمت ها در آینده به طرح های پیش فروش به صورت قیمت غیرقطعی روی می آورند. 

وزارت صمت فهم دقیق، اقتدار و جدیت کافی را ندارد و ستاد دولت هم در این مورد دچار سردرگمی است. نمایندگان مجلس نیز به جای تمرکز بر اصلاح نظام بانکی که باعث جمع شدن بساط تورم می شود، به شعارهای پوپولیستی درباره کاهش قیمتهای بخشی مانند مرغ، تخم مرغ و خودرو درب کارخانه مشغول بوده و کاری به رالی قیمت ها در مواد تشکیل دهنده خودرو ندارند. اصلا نمی دانند که چرا باید فولاد مبارکه 39 هزار میلیارد تومان بابت تولید ورق با انرژی تقریبا رایگان، سنگ آهن و کارگر نزدیک به رایگان سود کسب کند، اما صنعت پیچیده تر خودروسازی زیان 85 هزار میلیارد تومانی را ثبت نماید. 

افزایش تا 18 درصدی قیمت کارخانه باعث نشده است تا قیمت خودروهای تولید داخل به محدود 7500 دلار تا 9000 دلار برسد و عملا مشکل در سمت عرضه حل نشده است و با عدم عرضه کافی شاهد افزایش قیمت بازار هستیم. مردم به قیمت کارخانه ظاهرا ارزان دسترسی ندارند، اما برای خرید باید به قیمت گران بازار مراجعه کنند که راهکار آن پایان دادن به شکنجه بازار و افزایش قیمت کارخانه به اندازه ای است که از نقطه سر به سر بالاتر تعریف شود. نه اینکه پس از چند ماه هیاهوی جدید 8 درصد به قیمت ها اضافه کنند و تغییری در عرضه اتفاق نیافتد. 

در صورت اعمال سیاست اصلاح قیمت های کنونی، قیمت های میانگین درب کارخانه فعلی و قیمت های نجومی بازار به عنوان قیمت تعادلی تثبیت شده و بازار به تعادل در عرضه و تقاضا می رسد که به 4 سال آشفتگی در بازار خودرو داخل پایان خواهد داد.

صریحا به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و وزارت صمت پیشنهاد می شود که به دور از هیاهوهای عوامفریبانه اقدام به افزایش قیمت کارخانه کرده و مشکل کنونی را سریعا حل کنند تا زمان کافی برای اصلاح صنعت خودرو در اختیار داشته باشند. دولتی که بخواهد برای اصلاح قیمتگذاری که امری یک روزه است 2 سال زمان صرف کند قادر نخواهد بود اقدامی عملی برای تغییر ریل در خودروسازی ایران انجام دهد و با ناکامی روبرو می شود. 

پایان/

۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 15858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
      31 0
      کاملا موافق آزاد سازی قیمت ها هستیم اما به شرط واردات آزاد بدون سود گمرکی تا حق انتخاب باشد برای خریدار در غیر این صورت باز هم شاهد رانت و فساد خواهیم بود
    • یوسف IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
      25 0
      مردم اعانه جمع کنند ایا مشکل خودروساز حل می شود؟ سیاست بازار آزاد بهترین روش است تصمیمات دیگر کشکه
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
      0 0
      تنها چیزی که توی این مملکت هر روز از ارزشش کم میشه آدم هاش هستند و بس .بقیه حرفها همش سرکار گذاشتن مردمه والا هر کاری قراره انجام بدن میدن یه آب هم روش .
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
      0 0
      نویسنده ای که چرت و پرتی مینویسی خودروی ای که به محدوده ۹۰۰۰ دلار برسه حالا بدور از درآمد مردم ماشین های زیر ۱۰هزار دلار رو تو اینترنت سرچ کن ببین تف به این ماشینها می‌ندازی. مفهوم انحصار رو میفهمی؟ ماشینهای دست دوم خارجی وارد بشه بهت قول میدم هیچ کس ماشین صفر خودرو سازها رو نگاه نمیکنه الان چاره ای واسه ملت نذاشتید
    • م غ IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
      0 0
      والاه دیگه جوونا حق دارند حتی اگه شده برن کشور دیگه و گدایی کنند بهتره تو ایرانی ک نمیتونن یه ماشین گاری نمای ایران خودرو بزارن زیر پاشون
    • مهدی IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
      0 0
      خداوند لعنت کند ایران خودرو و سایپا و حامیان آنها را در در این چهل سال جنس یک تومانی را سه تومان به مردم فروخته اند .
    • IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      0 0
      اگه میخواهنددوباره قیمت کارخانه راگرون کنند...بایدآنهایی که ازسال ۱۳۹۹ثبت نام یکساله تاسال ۱۴۰۰رادوباره لحاظ نکنن چون دیگه ظلم است این همه صبرکردند۲بارهم افزایش قیمت کارخانه داشتندتاآخرسال چیزی نمانده که بخواهندمبلغ بیشتری بپردازند...مسئولین رسیدگی کنن افزایش قیمت کارخانه ۳باره برای ثبت نامیهای ۱۳۹۹لحاظ نشود...باتشکر.
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      0 0
      آقا الکی خودرو رو گران نکنید اجناس هم بر مبنای قیمت خودرو بالا میروند خودرو میخوایم چیکار تخته کنید درش رو ما ماشینتونو نخواستیم این چهار سال تحریم معلوم شد خودرو سازا فقط برای منافع خودشونن پشت مصرف کننده نبودند هر چند خودرو باید در ایران بر محاسبه ریال حساب شود چون اینا پازل سازند نه خودروساز چون همه قطعاتشون واسه اروپا و چینه خودشون رو هم میکنند ینی کپی کردن ، کجای دنیا به کپی سازان میگن خودروساز؟؟؟ اینا قطعه و طرحاشون رو از کشورها میگیرند بهتره واردات آزاد کنید مستقیما مصرف کننده از تولید کننده اصلی خودرو بخرد