بدهی میلیاردی شهرداری تهران

شهردار تهران با بیان اینکه از لایحه بودجه سال آینده بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان آن بابت تملک دارایی است و باید بابت دیون و بدهی داده شود، اعلام کرد: هم اکنون بیش از ۸۵ هزار میلیارد تومان شهر بدهکار است که ۶۰ هزار میلیارد آن مربوط به بدهی بانک ها است.

به گزارش تحریریه، علیرضا زاکانی روز سه شنبه در حاشیه تقدیم لایحه بودجه سال آینده در شورای شهر تهران به خبرنگاران گفت: حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت بدهی‌های شهرداری در دستور کار قرار داده ایم و تلاش داریم با تامین اعتباری که برای ۵۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان می توان انجام داد، در توافقات بعدی که از طریق تبصره‌ها و مجوزهایی که از شورای شهر گرفته می‌شود، امکانی فراهم شود که همه شهر را یکپارچه در مسیر آبادی و آبادانی مشاهده کنیم.

وی تاکید کرد: یکی از اشکالات ما این است که نمی‌گذاریم مردم کار کنند در حالی اگر زمینه فراهم شود مردم به خصوص در حوزه سرمایه‌گذاری بسیار خوب کارمی‌کنند، علت اصلاحیه بودجه هم این بود که قواعدی را در شهر تهران برای خود دست و پا کردیم که این قواعد مانع کار مردم است ما زندگی مردم را داخل یک مجموعه محبوس کردیم و می‌گوییم تلاش کنید.

شهردار تهران افزود: به چند دلیل قائلیم که ۵۶ هزار میلیارد تومان محقق می‌شود، نخست اینکه حتی باتوجه به افزایش تورم، ایجاد زمینه‌ای که در مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد، درآمد پایداری را ایجاد می‌کند و سال آینده که این مالیات افزایش پیدا کند درآمد خوبی برای شهرداری ایجاد خواهد کرد.  

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که سیاست‌ها و لوایحی به شورای شهر تهران ارایه می‌کنیم که امکان ساخت و ساز و رونق در این حوزه را افراهم کند. نکته سوم استفاده از ابزارهای نوین مالی است که برای شهرداری امکانی را ایجاد می‌کند که کار را رونق دهیم و با مشارکت  مردم آورده‌های آنان را در خدمت شهر و رشد و تعالی شهر قرار دهیم.   چهارم مولدسازی دارایی‌ها است که در گذشته انجام نشده و حالا در حال انجام است.

زاکانی املاک شهرداری تهران را شبیه کارکرد نفت برای دولت خواند که می تواند هم مفید باشد هم مفسده زا و مضر نیز گفت: قرار است همه املاک شهرداری شناسایی و ثبت شود و ناظر به مولدسازی آن بخشی که می‌توان مولدسازی کرد باید طرح و ایده بگذاریم و مولدسازی کنیم بنابراین اینکه در گذشته رخ نداده به این دلیل که بوده زیرساخت‌ها وجود نداشت و اراده‌ای نبوده و در گذشته قفل‌هایی بر شهر زده بودند که عملا شهر را دچار مشکل کرده بودند.

وی با بیان اینکه به دنبال تحول به خصوص در حوزه شهرسازی هستیم گفت: چندین سرفصل مد نظر قرار داده شده که تامین شود و به این اعتبارات هم قانع نیستیم و به شدت دنبال کارهای مشارکتی هستیم.

شهردار تهران تاکید کرد: استفاده از ابزارهای نوین مالی، مولدسازی دارایی ها، استفاده از سهم چهار درصدی مالیات برارزش افزوده و باز شدن گره ساخت و ساز در شهر مواردی است که بودجه۱۴۰۱ شهرداری را عملیاتی می کند.

 وی با بیان اینکه نخستین بودجه‌ای بود که در دوره اخیر تقدیم شورای شهر تهران شد، نیز گفت: پایتخت را دارای نیازهایی می‌بینیم که بسیار زیاد است و تشنگی خدمت در آن مشاهده می‌شود، این نیازها هم ناظر به تقویت زیرساخت‌های شهری و هم ناظر به حوزه‌های نرم افزاری و آنچه که تحت عنوان روح و کالبد شهر از آن یاد می‌شود، است.  

نامگذاری هفته ای به نام سرمایه گذاری

زاکانی با بیان اینکه در خرداد سال آینده قرار است هفته‌ای به نام هفته سرمایه‌گذاری تهران داشته باشیم، گفت: قرار است پروژه‌های بزرگی که هر کدام به هزاران میلیارد تا ۱۰ها هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، چه از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم از سوی سرمایه‌گذاران و چه به صورت شرکت پروژه در بورس عرضه شود.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ابزارهای نوین مالی، افزود: امیدواریم سال آینده سال بسیار پررونقی برای شهر تهران باشد و از طریق گشایش‌های جدی که در حوزه شهرسازی و در حوزه مشارکت برای شهر تهران خواهیم داشت، آمادگی پاسخگویی به نیازهای شهر و شهروندان را داشته باشیم.

«علیرضا زاکانی» شهردار پایتخت امروز /سه شنبه/ با حضور در چهل و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، لایحه بودجه اصلی را با رقم پیشنهادی ۵۶ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان تقدیم شورا کرد.

بودجه سال گذشته شهرداری تهران ۴۷ هزار و ۶۸۷ میلیارد تومان به همراه ۲ هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان بودجه برای اجرای ۳۲ طرح خاص، بود که بعد از اصلاحات به ۳۷ هزار میلیارد رسید.

منبع: ایرنا

پایان/

۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 16008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =