لطف بزرگ مجلس و دولت به دارندگان خودروهای داخلی!

لطف بزرگ مجلس و دولت به دارندگان خودروهای داخلی قابل چشم پوشی نیست و مسئولان اصرار دارند که غیر از کار درست و اصولی به اتخاذ هر سیاست دیگری دست بزنند.

به گزارش تحریریه، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مالیات خودروی سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی در اختیار مالکان را بر اساس مجموع ارزش به این صورت مصوب کرد: خودروهای سواری و وانت دو کابین تا سقف یک میلیارد تومان معاف از پرداخت مالیات هستند، اما تا مبلغ یک میلیارد و 500 میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان، یک درصد؛ تا مبلغ 3 میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد و 500 میلیون تومان، 2 درصد؛ تا مبلغ 4 میلیارد و 500 میلیون تومان نسبت به مازاد 3 میلیارد تومان، 3 درصد و نسبت به مازاد 4 میلیارد و 500 میلیون تومان، 4 درصد مالیات پرداخت می‌کنند.

طبق این فرمول خودروهای تا سقف یک میلیارد تومان معاف از پرداخت مالیات شدند.

نکاتی که بارها میز بازار تحریریه به آن اشاره کرده است:

  1. مبنای مجلس و دولت برای انتخاب خودروی بالای یک میلیارد به عنوان کالای لوکس چیست؟ آیا فقط قیمت؟
  2. چرا مجلس و دولت حتی برای یکبار هم به این موضوع که چرا قیمت خودروهای معمولی که در دنیا به عنوان خودروی کارگری و دانشجویی محسوب می شود و الان در ایران به عنوان خودرو لوکس محسوب می شود وارد نشده اند.

از جمله دلایلی که باعث افزایش قیمت خودرو در ایران شد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ممنوعیت واردات خودرو در دوره نعمت زاده بدون بهانه مشخص
  2. افزایش قیمت دلار از 3000 تومان تا 30000 هزار تومان
  3. وضع تعرفه 130 درصدی بر واردات خودرو

این دلایل باعث شد خودروهایی که تا سال 96 قیمت آنها حدود 100 میلیون تومان بود در حال حاضر به بالای یک میلیارد و دویست میلیارد تومان برسد، در صورتی که این خودروها در هیچ کجای دنیا خودرو لوکس محسوب نمی شوند.

مجموع این تصمیمات اشتباه باعث شد که میزان تقاضا خودرو از میزان عرضه آن در بازار بیشتر شود و فروش خودرو در ایران به صورت لاتاری در خودروسازهای داخلی صورت گیرد و مونتاژکاران خودروهای خود را به هر قیمتی که دوست داشتند عرضه کنند و در جدیدترین عرضه ای که توسط شرکت مدیران خودرو صورت گرفت مدل تیگو 8 پرو به قیمت 1.750.000.000 تومان عرضه شد.

با تصمیم اشتباه دیگری که مجلس درباره بستن مالیات به خودروها گرفت، باعث می شود که تقاضا برای خودروهای زیر یک میلیارد افزایش پیدا کند و باتوجه به اینکه عرضه خودروهای داخلی که به دلیل تصمیمات اشتباه وزارت صمت هنوز نتوانسته افزایش پیدا کند باعث گرانی بیشتر شود.

پایان/

۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
کد خبر: 16030

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      0 0
      خاک عالم