مقایسه الگوی آلمان در حمایت از صنعت خودرو با الگوی رایج در ایران

آلمان با ارائه منطقی و بجای یارانه ۲۵ درصدی به خریداران خودروهای برقی، به کشور پیشرو در استفاده از خودروی سبز در اروپا تبدیل شد.

به گزارش تحریریه، درحالیکه ایران خودروهای معمولی و کارگری اروپا و جهان را خودروی لوکس می نامد و برای آنها مالیات هایی می بندد که گاه تا ۱۰ برابر حقوق یک کارگر استT اما آلمان در ۱۰ سال اخیر خود را به کشور پیشرو در عرصه استفاده از خودروهای برقی در اروپا تبدیل کرده است. دلیل اصلی موفقیت آلمان تنظیم درست و دقیق مسیر یارانه دهی به مصرف کنندگان خودروی برقی بود.

رویه ای که آلمان اجرا می کند درست برخلاف دولت های ایران است. دولت ها در تهران یارانه های صنعت خودرو را مستقیم به شرکت های خصولتی خودروساز می دهند و سپس همه چیز را بدون نظارت رها می کنند. دولت ها در کشورمان به اسم حمایت از مصرف کننده تمام قد پشت سر خودروسازها قرار می گیرند و خریدار بینوا را رها کرده و اجازه می دهند خودروسازهای داخلی چه ایران خودرو و سایپا و چه بنجل سازان چینی و فرانسوی هر بلایی را که می خواهند بر سر مشتری درآورند. مشکلاتی مانند تولید خودروهای بی‌کیفیت، قیمت های سرسام آور و غیرعقلایی، خدمات پس فروش ناکارآمد و مصرف بنزین دو برابر استاندارد جهانی، خروجی این نظام حمایتی است.

شاید نروژ برقی ترین بازار اروپا باشد اما آلمان بزرگ ترین بازار خودروی برقی است. آلمان حداقل یک میلیون وسیله نقلیه شارژی الکتریکی (EV) در جاده های خود دارد و به همین دلیل از این کشور به عنوان وطن خودروهای برقی اروپا یاد می شود زیرا از هر چهار خودروی برقی اروپا یکی در آلمان تردد دارد.

از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۱ در آلمان بیش از ۵۳۲ هزار خودروی برقی ثبت و خریداری شد که دو برابر میزان ثبت شده در فرانسه در مدت مشابه است.

اگر به ۱۰ سال قبل بازگردیم، در آن زمان نروژ بزرگترین بازار خودروهای برقی در اروپا بود و فرانسه رتبه دوم را داشت. در آن زمان آلمان، بزرگترین بازار خودرو در اروپا، رتبه سوم خودروهای برقی را به خود اختصاص داده بود.

بازار خودروهای برقی آلمان سه مرحله متفاوت را تجربه کرد و تا سال ۲۰۱۶ عملاً وجود نداشت، در سه سال بعد از آن شاهد رشد ثابت بود و از سال ۲۰۱۹ به بعد افزایش اخیر را تجربه کرد. نمودارها نشان می دهند که چگونه آلمان تنها در سال ۲۰۱۹ پیشتاز خودروهای الکتریکی در اروپا شد و سپس در سال ۲۰۲۰ فروش آن به صورت واقعی  افزایش یافت.

در سال ۲۰۱۰، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان هدف خود را داشتن یک میلیون وسیله نقلیه الکتریکی در کشورش تا سال ۲۰۲۰ تعیین کرد. این هدف آن زمان بلندپروازانه بود و نیاز به تلاش و سرمایه گذاری زیادی داشت و تامدتی دولت آلمان به آن رغبتی نشان نداد. تا چهار سال بعد، سهم بازار خودروهای برقی تنها ۰.۴ درصد بازار بود و مجموع این ناوگان به ۲۴۱۵۰ دستگاه رسید که فاصله زیادی با هدف فروش ۱۰۰ هزار دستگاه در سال داشت. آمار تا سال ۲۰۱۴ واقعا فاجعه بود چه رسد به اینکه به سمت یک میلیون دستگاه تا سال ۲۰۲۰ حرکت کند.

اگرچه روندها از سال ۲۰۱۶ تغییر کرد اما رشد واقعی از سال ۲۰۱۹ رخ داد.

بر اساس طرح جدیدی که در ژوئن ۲۰۲۰ تصویب شد، خودروهای الکتریکی باتری دار یا BEV که قیمتی کمتر از ۴۰ هزار یورو دارند ۹ هزار یورو یارانه دریافت کردند که بالاترین مشوق خرید خودروی برقی در همه کشورهای اروپایی است.

خودروهای پلاکین هیبرید الکتریکی و BEVهای گرانتر نیز سطح یارانه بالاتری دریافت می کردند. در دسامبر ۲۰۲۱، این مشوق توسط وزیر سبز امور اقتصادی دولت فدرال جدید آلمان تا پایان سال ۲۰۲۲ تمدید شد.

این قانون قرار است با چند تغییر دیگر در زمینه میزان مشوق ها و شرایط خریداران تا پایان سال ۲۰۲۵ ادامه یابد. یکی از تغییرات در حوزه افزایش حداقل مسافت طی شده خودروی الکتریکی برای هر بار شارژ است.

این محرک ها باعث پذیرش عمومی خودروهای الکتریکی در آلمان شدند و در هر دو نوع خودروی BEV و PHEV نرخ رشد حداقل ۱۰۰ درصدی را ایجاد کردند. این تغییر مقررات سهم بازار خودروهای برقی را تقویت کرد و از کمتر از ۳ درصد در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۱۲ درصد در پایان سال ۲۰۲۰ افزایش داد. در ژوئیه ۲۰۲۱ بازار خودروهای برقی آلمان به یک میلیون دستگاه رسید، این هدفی بود که در سال ۲۰۱۰ برای پایان سال ۲۰۲۰ تعیین شد و تنها با ۶ ماه تاخیر محقق گردید.  

آلمان می تواند با خوش بینی به بازار خودروهای برقی خود، در سال های بعد مدل های جدید و رقابتی تر BEV را به بازار عرضه کند. انتظار می‌رود خودروهای BEV تا پایان این دهه روند رو به رشدی داشته باشند و بخش عمده‌ای از کل بازار خودرو را به خود اختصاص دهند، اما همزمان ارائه انگیزه‌های بزرگتر برای جلب نظر مصرف کنندگان جهت خرید خودروهای برقی بسیار اهمیت دارد.

با توجه به اینکه تعداد خودروهای الکتریکی فعلی کمتر از ۲.۵ درصد از کل خودروها را تشکیل می دهند و اتحادیه اروپا هم تعهد ۱۰۰ درصدی را برای به صفر رساندن تولید آلایندگی تا سال ۲۰۳۵ را داده است، انتظار می رود تا سال ۲۰۵۰ تولید مدل موتورهای احتراق داخلی متوقف شود.

پایان/

۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 16045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =