آمریکا به دنبال تحریم متحد نزدیک ایران

آمریکا در حال بررسی ممنوعیت صادرات تراشه و نیمه هادی ها به این رقیب قدرتمند در اروپای شرقی و سازمان همکاری شانگهای است.

به گزارش تحریریه، «راشا تودی» نوشت آمریکا می خواهد ممنوعیت صادرات چیپ و نیمه هادی ها به روسیه را اجرایی کند. کاخ سفید به سازندگان آمریکایی تراشه دستور داده است که در صورت تشدید تنش ها بین مسکو و کی یف، صادرات خود به روسیه را محدود کنند.

«پیتر هارل» و «تارون چابرا» از مقامات شورای امنیت ملی کاخ سفید (NSC) به نمایندگان انجمن صنعت نیمه هادی آمریکا (SIA) اعلام کردند که در صورت حمله روسیه به اوکراین، برای اقدامات فوری در بخش تراشه آماده شوند.

پس از این دستور، مدیران SIA اعلام کردند که کاخ سفید فعالانه در حال بررسی همه گزینه‌ها علیه مسکو است و یکی از راهکارهای آن ها مسدود کردن دسترسی جهانی روسیه به تجهیزات الکترونیکی حساس است.

خبرگزاری «رویترز» نیز  آورده است که شورای امنیت ملی آمریکا با عباراتی صریح وخامت اوضاع و وضعیت پرتنش در اوکراین را دنبال می کند و آن را وضعیت خارق العاده ای می داند که به طور بالقوه می تواند بدترین تهاجم فرامرزی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون را رقم بزند.

بر این اساس، کاخ سفید می گوید مجموعه ای از اقدامات همچون اعمال تحریم‌های مالی گسترده و محدودیت‌های صادراتی همانند شرایطی که اکنون در مورد ایران و کره شمالی و همچنین برای غول مخابراتی چینی هوآوی برقرار است را در حال بررسی دارد.

در حوزه محدودیت های صادراتی یکی از مهمترین گزینه ها به صورت مستقیم با صنعت تراشه گره خورده است. طبق قانون موسوم به قانون Foreign Direct Product Rule ایالات متحده هواوی را از دریافت محموله‌های تراشه‌ها، رایانه‌ و سایر تجهیزات الکترونیکی ساخته شده در هر نقطه از جهان در صورتی که با فناوری ایالات متحده تولید شده باشند، مسدود می کند. واشنگتن می خواهد همین سرنوشت را برای شرکت های فناوری روسیه هم اجرا کند.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز در این زمینه اظهار داشت که واشنگتن بسیار واضح اعلام کرده است که اگر روسیه به اوکراین حمله کند، ایالات متحده به دنبال طیف وسیعی از گزینه ها با همراهی متحدان و شرکای خود است تا هزینه های سنگینی را بر اقتصاد روسیه تحمیل کند. 

پایان/

۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 16063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =