موضع واحد اصلاح‌طلبان و اپوزسیون خارج‌نشین در مواجهه با سفر رئیسی به روسیه

امیررضا واعظ آشتیانی گفت: اصلاح‌طلبان باید تکلیف خود را روشن کنند که از تحقق منافع ملی خوشحال می‌شوند یا خیر؟ باید پاسخ دهند فقط هر کاری که در دوره خودشان می‌شد، خوب بود؟

به گزارش تحریریه، متعاقب سفر سید ابراهیم رئیسی به روسیه رسانه‌های اصلاح‌طلب بیشترین حملات را علیه دولت انجام دادند و سعی کردند با بهانه‌گیری‌های واهی این اقدام بزرگ را کوچک نشان دهند. اما پشت پرده این حملات چیست؟

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع گفت: «مدت‌ها رسانه‌های اصلاح‌طلب داخلی و اپوزیسیون خارجی مدعی بودند که با روی کار آمدن دولت انقلابی، عرصه دیپلماسی بسته می‌شود و ایران ارتباطش را با کشورهای مختلف قطع می‌کند. حالا اما کاملا خلاف ادعاهای آنها مشاهده می‌کنیم و می‌بینیم که دولت سیزدهم هیچ حصاری به دور نبسته است و به معنای واقعی کلمه دیپلماسی برد-برد را در پیش گرفته است. حالا در این شرایط بازهم دست از اتهام‌زنی و شایعه‌سازی برنمی‌دارند و می‌گویند چه نشسته‌اید که ایران می‌خواهد مستعمره چین و روسیه شود و معلوم نیست کِی می‌خواهند متوجه شوند که دم خروس‌شان بیرون زده است و عوام‌فریبی‌هایشان دیگر جواب نمی‌دهد».

او ادامه داد: «هم در مواضع حضرت امام و هم در مواضع و نگاه رهبر معظم انقلاب مشاهده کرده‌ایم که هر دوی این بزرگواران همواره تأکید داشتند که باید در مواجهه با کشورهای مختلف ارتباطی از سر احترام متقابل داشته باشیم. امروز عده‌ای چه در داخل و چه در خارج از کشور دنبال این هستند که دیدار آقای رئیسی با پوتین را با دیدار روحانی با پوتین مقایسه کنند و با عوام‌فریبی، کلیپ‌سازی، سوژه‌سازی و رفتارهایی به غایت زرد و دون‌مایه به مردم القاء کنند که سفر آقای رئیسی به روسیه دستاوردی نداشته است. اصلاح‌طلبان باید تکلیف خود را روشن کنند که از تحقق منافع ملی خوشحال می‌شوند یا خیر؟ باید پاسخ دهند فقط هر کاری که در دوره خودشان می‌شد، خوب بود؟ آنها که ادعا می‌کنند زبان دنیا را بلندند در هشت سالی که کشور را در دست داشتند، روابط با دنیا را خوب می‌کردند. آنها که هشت سال معطل تصمیمات کدخدای ذهنی خود یعنی آمریکا نگه داشتند و هر روز وعده می‌دادند که بالاخره آمریکا تصمیم می‌گیرد».

این فعال سیاسی بیان کرد: «امروز ایران می‌خواهد در تمام ابعاد ارتباط بگیرد. از یک سو با چین، از سوی دیگر با روسیه، از آن سو با هند و علاوه بر همه اینها استفاده از ظریفیت پیمان شانگهای و البته گسترش ارتباطات منطقه‌ای. ایران در مقطع کنونی به غربی‌ها ثابت کرد که با زورگویی و قلدرمأبی کارها پیش نمی‌رود و همین است که امروز می‌بینیم غربی‌ها سراسیمه می‌آیند و می‌گویند برجام احیا شود».

او در پایان درباره رویکرد کشورهای غربی در سال‌های اخیر گفت: «غربی‌ها نشان دادند که قابل اعتماد نیستند. آمریکا که با تغییر رئیس‌جمهورش تعهداتش فراموش می‌شود و دیدیم که ترامپِ دیوانه چه‌طور برجام را زیرپا گذاشت و اروپایی‌ها هم نشان دادند با یک عطسه آمریکا عقب می‌نشینند. حالا در این شرایط ایران می‌خواهد با کشورهای دیگری ارتباط گسترده اقتصادی-سیاسی برقرار کند؛ ارتباطی مبتنی بر عزت و اقتدار ملی. روسیه و چین هم کشورهایی هستند که مانند غربی‌ها رفتارهای شیطانی از خود نشان نداده‌اند و می‌شود با در نظر داشتن منافع ملی با آنها ارتباط داشت. البته روس‌ها و چینی‌ها هم دنبال منافع خود هستند و این یک واقعیت است که در عرصه بین‌المللی هر کشوری دنبال منافع خود است اما به هر حال چین و روسیه منافع خود در چارچوب قانونی و منطقی دنبال می‌کنند و از موضع زورگویی با کشورهای دیگر سخن نمی‌گویند».

منبع: مثلث

پایان/

۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 16167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      0 0
      بالاخره تا صبح هم همه بگن با عزت باهاش برخورد شد فایده نداره روس بهتر میدونه رییس جمهور انتصابی ، بی سواد استقبال و تشریفات نمی خواد