حمله هسته ای آمریکا به ایران؛ واقعیت یا توهم پنتاگون؟

برخی اعضای ارشد ارتش آمریکا مدعی شدند پنتاگون در دوره ای در حال تدارک راه اندازی یک جنگ هسته ای در ایران بود.

به گزارش تحریریه، تارنمای «ولتیرنت» گزارشی را از یک میزگرد منتشر کرد در آن رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده در کنفرانسی که به صورت آنلاین و با حضور «دیوید بی کریست»، مورخ نظامی  برگزار شد، از برنامه ریزی برای یک طرح جنگ هسته ای در شمال خلیج فارس پرده برداشت که توسط پنتاگون در دهه ۱۹۸۰ طراحی شده بود، و تا مراحل اولیه اجرا هم پیش رفت. 

طبق گزارش در آن زمان، ایالات متحده بر این باور بود که اتحاد جماهیر شوروی به استقرار نیروهای خود در افغانستان راضی نیست و تلاش دارد تا به ایران زمان شاه پهلوی نیز حمله کند و ذخایر نفت این کشور را که از دیدگاه ناتو اهمیت حیاتی داشت حمله کرده و آن ها را در اختیار خود بگیرد. 

طبق این گزارش، پس از آنکه انقلاب اسلامی به رهبری آیت‌الله خمینی در ایران به وقوع پیوست، اتحاد جماهیر شوروی دوباره موضوع حمله به ایران را مورد بررسی قرار داد اما این بار هدف مسکو آن بود که از این طریق نفوذ شیعیان در آسیای مرکزی را به کنترل خود در بیاورد.


با این حال، جیمی کارتر و رونالد ریگان روسای جمهوری سابق آمریکا مجوز برنامه ریزی یک جنگ هسته ای علیه شوروی در ایران، به ویژه با حمایت اسرائیلی ها را صادر کرده بودند.

طبق گزارش ولتیرنت، لازم به ذکر است که توهمات پنتاگون در مورد برنامه هسته ای ادعایی نظامی ایران دقیقاً از زمانی شروع شد که امام خمینی دستور برچیدن آن را صادر کرد. انتشار خبر فوق آن هم در شرایط کنونی منطقه و مخاصمه جدی مسکو و واشنگتن بر سر اوکراین، نشان دهنده توهم های پنتاگون است و در چارچوب یک بحران جدی بین آمریکا و روسیه تحلیل می شود. ‏

البته تارنمای تحت مدیریت «تیری میسان» در گزارش خود تصریح دارد که هیچ سند یا اظهارنظری از سوی شوروی در تأیید توهمات پارانوئیدی پنتاگون در دست نیست. نکته مهم آن است که این به اصطلاح افشاگری ها تنها چند روز قبل از سفر ابراهیم رئیسی به مسکو و در آستانه دیدار وی با ولادیمیر پوتین صورت می گیرد.

پایان/

۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۶
کد خبر: 16183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =