پیش بسوی نفت ۱۲۵ دلاری

تحلیلگران اعتقاد دارند تدوام بحران های کنونی در عرصه های اقتصادی و سیاسی جهان قیمت هر بشکه نفت را به حداقل ۱۲۵ و حداکثر تا ۱۶۰ دلار می رساند.

به گزارش تحریریه، کارشناسان اعتقاد دارند درصورت کاهش تولید نفت از سوی گروه «اوپک پلاس»، نگرانی های مربوط به ادامه کاهش عرضه نفت به بازارهای جهانی نفت سبب شود که در سه ماه دوم سال جاری میلادی قیمت هر بشکه نفت به ۱۲۵ دلار برسد. در این چارچوب، به دلیل ناکامی تولید کنندگان جهانی، کاهش سرمایه گذاری در اوپک پلاس و افزایش تقاضا برای نفت در دوره پسا کرونا، این احتمال جدی است که بحران انرژی هم به وجود بیاید. 

در این رابطه تارنمای «المیادین» لبنان نوشت، بانک «جی پی مورگان» اعلام کرده است که کاهش تولید نفت و تداوم روند کاهشی تزریق نفت به بازار جهانی دلیل تنش های سیاسی به ویژه میان روسیه و اوکراین سبب افزایش قیمت نفت خواهد شد.

در این چارچوب احتمال دارد کاهش تولید نفت از سوی گروه «اوپک پلاس» و نگرانی های مربوط به ادامه کاهش عرضه نفت به بازارهای جهانی نفت سبب شود که در سه ماه دوم سال جاری قیمت هر بشکه نفت به ۱۲۵ دلار برسد. همچنین پیش بینی می شود که کمبود عرضه در سال ۲۰۲۲ ادامه داشته باشد زیرا دور از ذهن است که اوپک پلاس تعدیلی در سهم تولید هدفگذاریشده  خود انجام دهد. این موضوع افزون بر خطراتی که به همراه دارد، سبب افزایش هر بشکه نفت به مقدار بیش از ۳۰ دلار خواهد شد. بعبارت دیگر در صورت تداوم بحران هر بشکه نفت ممکن است به فراتر از ۱۵۰ دلار هم برسد.

به نوشته المیادین، آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه اخیر خود اعلام کرد که فاصله میان چشم انداز ترسیم شده از سوی اوپک پلاس و تولید کنونی روزانه به ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که بانک جی پی مورگان اعلام داشت این فاصله در شرایط حساسی ایجاد شده است. با ناکامی تولید کنندگان جهانی و کاهش سرمایه گذاری در اوپک پلاس موجب کاهش عرضه شده است؛ در طرف مقابل افزایش تقاضا برای نفت در دوره پسا کرونا احتمال بروز بحران انرژی را تقویت کرده است. 

تحلیلگران معتقدند اگر تولید کنندگان نفت در خارج از اوپک نیز با مشاهده افزایش تقاضا، تولید خود را افزایش ندهند این موضوع هم ممکن است به افزایش بیش از ۱۰ دلاری هر بشکه نفت بیانجامد. 

پایان/

۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 16780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =