پایان نظام تک قطبی، کنترل جهان از دست آمریکا خارج شده

بحران اوکراین درواقعیت زنگ های خطر برای نظام تک قطبی آمریکا را به صدا در آورده است.

به گزارش تحریریه، تحولات اخیر نشان داده است که آمریکا نمی تواند تحمل کند دشمن قدیمی دوران جنگ سردش در حال کسب پیروزی های پی در پی است. 

نشریه The American Conservative در گزارشی در مورد واقعیتی به نام نظم نوین جهانی آن هم خارج از اراده آمریکا نوشت: واشنگتن به مرحله ای رسیده است که نمی تواند تحمل کند دشمن قدیمی دوران جنگ سرد در حال پیروزی های پی در پی است و عملا کنترل روندهای بین المللی از دست آمریکا خارج شده است.

آمریکا باید بپذیرد که هژمونی سابق خود را از دست داده و روسیه امروز دیگر روسیه دهه ۹۰ و یا روسیه ده سال پیش نیست. واشنگتن چه بخواهد و چه نه، نظام چند قطبی واقعیت امروز جهان است. 

موضوعاتی از جمله اوکراین و تایوان گواه آن هستند که دوران جهان تک قطبی آمریکا به پایان رسیده و مواضع آمریکا به عنوان پیش فرض و یا دستورکار در جهان مورد پذیرش قرار نمی گیرد. چین و روسیه موفق شده اند تا حوزه نفوذ خود را تعیین و آمریکا و اروپا را مجبور به پذیرش واقعیت کنند.

«اورآسیا پست» نیز به نقل از پایگاه تحلیلی خبری فوق، آورده است که ظهور قدرت های بزرگ جایگاه رهبری آمریکا را در جهان خدشه دار کرده است.

در این گزارش امده است آمریکا همچنان به مبارزه برای حفظ جهان تک قطبی و جایگاه رهبری خود ادامه می دهد، اما ظهور ابرقدرت ها و آغاز رقابت میان آن جایگاه رهبری آمریکا در جهان را خدشه دارد کرده است.

سیاست خارجی آمریکا برای کشورها از جمله چین و روسیه یک تهدید جدی به حساب می آید، از این رو مبارزه برای بدست آوردن جایگاه رهبری در جهان در سال های پیش رو با شدت بیشتری ادامه خواهد داشت.  

در ادامه این مقاله آمده است، تشکیل جهان چندقطبی چندان دور از انتظار نیست و از هم اکنون برای ایجاد تعادل در جهان چند قطبی باید مکانیسم تعامل سازنده ای بین ابر قدرت ها ایجاد کنیم.

آمریکا باید با تفاوت های دینی و اجتماعی دیگر تمدن ها کنار آید و رویکرد تهاجمی علیه آن ها را کنار بگذارد.

پایان/

۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 16802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
      2 1
      ظاهرا شما آلزایمر دارید چون جهان دوقطبی بوده است نه تک قطبی. سال 57 ما شعار نه شرقی (آمریکا) و نه غربی(شوروی ) سر دادیم. نکند حالا که در بغل روسیه غش کرده اید برای توجیه رفتار غلطتتان است