عبدالباری عطوان: صهیونیست‌ها بازنده اصلی بحران اوکراین

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب اعتقاد دارد بحران اوکراین نه تنها شکاف بزرگی میان روسیه و رژیم اسرائیل ایجاد کرده است، بلکه به یکه تازی قدرتی در جهان پایان می دهد که تاکنون در همه زمینه ها به صورت کامل از این رژیم حمایت می کرد.

به گزارش تحریریه روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب نوشت، درست است که اوکراین از منطقه خاورمیانه دور است و این کشور طی دهه های گذشته در سیاست منطقه خاورمیانه نقشی نداشته است، اما شاید اکنون بتواند به کشورهای عربی خدمت بزرگی کند. 

بحران اوکراین شکاف بزرگی میان روسیه و رژیم اسرائیل ایجاد کرده است. «پوتین» رئیس جمهوری روسیه لابی قدرتمند و با نفوذ یهودی را در مسکو در تنگنای شدیدی قرار داده است. تل آویو در شرایطی که بحران در اوکراین به اوج خود رسیده در اردوگاه آمریکا قرار گرفته است. «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل با انتشار بیانیه ای رسمی گفته است که ما در بحران اوکراین در کنار آمریکا به عنوان همپیمان سنتی خود  ایستاده ایم و ممکن نیست که در این شرایط سخت از آن چشم پوشی کنیم.

به نوشته روزنامه رای الیوم روزنامه عبری زبان «ها آرتص» در گزارش روز پنجشنه خود عنوان داشت مقامات روسیه سه روز پس از موضع گیری مقامات اسرائیل درباره بحران اوکراین، اعلام کردند که حاکمیت رژیم اسرائیل بر بلندی های جولان را به رسمیت نمی شناسند. «دیمتری بولیانسکی» معاون سفر روسیه در سازمان ملل با حمله به اسرائیل گفت این رژیم جولان را اشغال کرده است.

او با تاکید بر موضع کشورش درباره به رسمیت نشناختن حاکمیت اسرائیل در بلندی های جولان گفت: ما نسبت به طرح تل آویو برای توسعه دامنه شهرک سازی در بلندی های جولان نگران هستیم. روسیه حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان را که بخشی از خاک سوریه است به رسمیت نخواهد شناخت. 

به نوشته رای الیوم، وزارت امور خارجه اسرائیل هم طی بیانیه ای اعلام کرد اسرائیل از وحدت سرزمینی و حاکمیت اوکراین حمایت می کند و نگرانی خود را درباره ۸ هزار اسرائیلی ساکن اوکراین اعلام می کند.

با وجود اینکه در این بیانیه از روسیه نامی برده نشده، اما این بیانیه خشم رهبران روسیه را به دنبال داشت و آنها به سرعت عکس العمل نشان دادند. این عکس العمل روسیه در چارچوب افزایش تنش در روابط روسیه و رژیم اسرائیل به ویژه درباره پرونده سوریه قرار می گیرد که در مانورهای مشترک روسیه و سوریه در بلندی های جولان خود را نشان داده است. در این مانور جنگندهای پیشرفته سوخو ۳۵ روسیه مورد استفاده قرار گرفتند و روسیه نیروهای خود را در بندر لاذقیه مستقر کرد تا نسبت به هرگونه اقدامی از سوی اسرائیل هشدار دهد.

به باور عطوان، هنوز مشخص نیست که آیا رهبران روسیه به این هشدار خود علیه اسرائیل بسنده می کنند یا دست به اقدامات عملی دیگری می زنند و به ارتش عربی سوریه اجازه خواهند داد تا از موشک های اس ۳۰۰ برای مقابله با حمله جنگنده های اسرائیلی که سرزمین های سوریه را هدف قرار می دهند، استفاده کنند. امور حکایت از آن دارند که این اتفاق رخ خواهد داد. اتخاذ چنین تصمیمی یکی از شگفتی ها در مرحله بعد خواهد بود.

این کارشناس در پایان تاکید کرد: اسرائیل یکی از بزرگترین زیان دیدگان بحران اوکراین به خواهد بود. نه تنها روابط آن با روسیه تیره شده است بلکه بحران اوکراین آغازی بر پایان یکه تازی قدرتی در جهان است که تاکنون از این رژیم حمایت می کرد.

پایان/

۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 16989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
      0 0
      من به عنوان یک ایرانی مخالف پرداخت حقوق به این فرد از بیت المالی که از مالیات من تامین میشود هستم .این حق الناسی است و گردن مسئولین است که این کار را می کنند