حرف های تکراری رئیس کل بانک مرکزی و سکوت در برابر تورم لجام گسیخته

حرف های تکراری علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی درباره فروش نفت و سکوت در برابر تورم لجام گسیخته، باعث نگرانی مردم و کارشناسان شده است.

به گزارش تحریریه، حرف های تکراری علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی درباره فروش نفت که ربطی به نهاد پولی کشور ندارد و افتخار آنرا باید در جای دیگری ثبت کرد از یک سو، و سکوت در برابر ادامه تورم لجام گسیخته که میراث حسن روحانی و عبدالناصر همتی است، باعث نگرانی مردم و کارشناسان شده است، زیرا نشان می دهد که رئیس جدید بانک مرکزی برنامه ای برای کاهش متغیر مخرب اقتصاد یعنی تورم ندارد.

صالح آبادی گفت است:

  1. اگر نمایندگان مجلس در تدوین بودجه سال 1401 دقت در توازن را رعایت کنند و ناترازی بودجه ‌ای نداشته باشیم، قطعا با همکاری سایر حوزه ها در اقتصاد کلان شاهد ثبات و آرامش خواهیم بود.
  2. بازار متشکل ارزی با رشد 207 درصدی در امسال به رقم 1 میلیارد و 620 میلیون دلاری در معاملات خود رسید.
  3. ارزش تجارت خارجی با رشد 38 درصدی نسبت به سال گذشته به 90 میلیارد دلار رسید و در سامانه نیما نیز بیش از 26 میلیارد دلار عرضه به ثبت رساندیم که در مجموع 66 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است؛ برهمین اساس نسبت به پایداری و بهبود شاخص های اقتصادی در سال آتی امیدواریم.

چنانکه روشن است، صالح آبادی به طور مطلق درباره رشد نقدینگی بی ارتباط با بودجه دولت که بانک ها با میدان داری بانک های خصوصی انجام می دهند سکوت کرده و برای چندمین بار حرف های تکراری می زند و از "پایداری و بهبود شاخص های اقتصادی" سخن می گوید.

داده های پولی کشور نشان می دهد که دولت سیزدهم در یک اقدام ارزنده خلق پول با هدف صرف در هزینه های جاری را از همان اوایل نشست بر صندلی اداره کشور متوقف کرده است، اما خلق پول به صورت توفانی ادامه دارد و روزانه حدود 3500 میلیارد تومان اضافه می شود. یعنی در پایان سال بعد حجم نقدینگی از 6000 هزار میلیارد تومان هم فراتر می رود و در چنین اقتصادی پایداری و بهبود شاخص های اقتصادی رخ نخواهد داد.

انتظاری که می رفت این بود که دولت سیزدهم جلوی تاخت و تاز بانک ها را گرفته و خلق پول را به اراده آنها منوط نکند. نرخ تورم در سال 1401 با خلق پول کنونی بانک ها بالای 35 درصد باقی می ماند و قدرت خرید نابود شده مردم را نابودتر می کند. 

تقریبا 90 درصد از بانک های ایران نسبت کفایت سرمایه استاندارد ندارند و در برخی از آنها معوقات(عملا سوخت) به 70 درصد هم می رسد، اما تاکنون هیچ بانک ایرانی ورشکست نشده است که معنای تلخی دارد و نشان می دهد که نظام بانکی در اقتصاد سیاسی ایران قداست پیدا کرده است و تحت هیچ شرایطی نباید ورشکست شود. وقتی برندهای ملی مانن ارج، کفش ملی، آزمایش و ... که نماد تخصص و کارآفرینی بودند ورشکست شدند و بسیاری از کارآفرینان و تولیدکنندگان کشور با برچسب مافیا و ... دادگاهی می شوند، اما تاکنون شاهد محاکمه خالقان پول در پیشگاه عدالت نبوده ایم. و حتی در دسترسی آنها به کارخانه چاپ پول نیز خللی ایجاد نشده است.

خروجی اولویت دادن مطلق به بانک ها و عدم وضع مقررات پولی منسجم(در کنار انبوهی مقررات زائد برای راه اندازی کسب و کار) این است که ایران به تنها کشوری در دنیا تبدیل شده که به طور بی توقف تورم بالا دارد، و نتیجه تورم نیز نابود شدن بخش واقعی اقتصاد و اخلاق عمومی است که می توان آثار این دو برونداد را در جامعه مشاهده کرد. 

کارشناسان منتظر پاسخ علی صالح آبادی به وضعیت پولی کشور و خلق پول شدید نظام بانکی هستند.

پایان/

۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 17112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =