قیمت مس در آستانه پرواز، شرکت ملی مس با رستمی چه خواهد کرد؟

علی رستمی که به تازگی راهی شرکت ملی مس شده است راه دشواری برای جبران دهه ها سومدیریت در این شرکت مهم پیش رو دارد.

به گزارش تحریریه، تغییر پارادایم نیروی محرکه در صنعت خودرو باعث پرواز قیمت مس در آینده نزدیک خواهد شد. پیش از ظهور کرونا و خلق پول سنگین متعاقب آن که باعث تورم بسیار بالا در اقتصاد جهانی شده است، پیش بینی می شد قیمت مس تا سال 2030 به 15 هزار دلار برسد. با تورم سنگین اتفاق افتاده در 2 سال اخیر که همچنان ادامه دارد، این رقم از 20 هزار دلار هم فراتر خواهد رفت. 

چنانچه حدول زیر نشان می دهد، سهم مس در خودروهای تمام الکتریکی 3.81 برابر خودروهای با احتراق درونی است. این حجم عظیم نیاز به مس باعث پرواز قیمت این فلز مهم خواهد شد و برای کشورهای تولیدکننده فرصت های جدیدی خلق می کند.

شرکت ملی مس که سهم به شدت غالب را در صنعت مس کشور دارد، در طی دهه های گذشته به بدترین شیوه ممکن اداره شده است و تولید کاتد آن حتی به 300 هزار تن در سال هم نمی رسد. درحالیکه آمریکا با ذخایر نزدیک به ایران بیش از 1 میلیون و 200 هزار تن تولید می کند. 

علی رستمی که به تازگی به شرکت ملی مس نقل مکان کرده، باید استاندارد فملی را جهانی تعریف کرده و از کارهایی مانند خرید قراضه و ... پرهیز کند، زیرا ملی مس در حال تولید با یک چهارم ظرفیت بالقوه است. 

داده های آماری نشان می دهد که ملی مس در 9 سال اخیر 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و حدود 250 میلیون دلار عایدی کسب کرده است. به زبان ساده، یک فاجعه مدیریتی در صنعت مس رقم خورده که ضروری است مدیرعامل جدید همین یک مورد را به سرعت حسابرسی کرده و تعیین تکلیف کند. اگر رستمی می خواهد مس را از گزند برخی نمایندگان کرمانی کمیسیون اقتصادی مجلس حفظ کرده و به معنای واقعی کلمه ملی اداره کند، نیازمند یک خانه تکانی اساسی است. 

رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از جایگزین های نفت که قابل تحریم هم نیست بر معادن تاکید شدید دارند. عمل به خواسته ایشان می بایست برنامه اصلی رستمی با تکیه بر استانداردهای جهانی باشد و افق دید خود را بین المللی تعریف کند. 

شرکت های خصوصی در ایران با 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری در 9 سال می توانند 6 میلیارد دلار سود خالص کسب کنند. در شرکت ملی مس چه خبر است که بهره وری آن یک دوازدهم شرکت های موفق در بخش خصوصی است؟

پایان/

۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 17657

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =