اوکراین با «کینژال» غافلگیر شد/ ویژگی های موشک قدرتمند روسی چیست؟

روسیه برای اولین بار در جنگ اوکراین از موشک مافوق صوت «کینژال» استفاده کرد.

به گزارش تحریریه، به نقل از یورونیوز، موشکی که تا پیش از جنگ اوکراین از در زمره سلاح های مخفی روسیه بود و اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هنوز موفق نشده اند «کارآیی» را بشناسند. این موشک مافوق صوت سریع و دقیق است.

اولین بار در سال ۲۰۱۸، از این موشک پرده برداری شد. در آن زمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه آنرا «سلاح شکست ناپذیر» خوانده بود.

به نوعی می‌توان برچسب «فوق صوت» را برای این نوع جدید از سامانه های تسلیحاتی را گمراه‌ کننده تلقی کرد، زیرا لزوماً سرعت مافوق صوت که با آن حرکت می‌کنند پیشرفت قابل‌ توجهی به حساب نمی آید. در مقابل، چیزی که این نوع جدید از سلاح‌ها را متمایز می‌کند، توانایی آن‌ها در تغییر مسیر پس از پرتاب و توانایی آن‌ها برای فرار از تشخیص رادار با پرواز در ارتفاع پایین در جو، علاوه بر حرکت با سرعت مافوق صوت بین۵ تا ۱۰ ماخ است.

۱۰ ماخ یعنی حدود ۱۲۰۰۰ کیلومتر در ساعت. این موشک توان حمل ۴۸۰ کیلوگرم مواد منفجره یا کلاهک هسته ای را دارد. برد این موشک به گفته ارتش روسیه نزدیک به دو هزار کیلومتر است. یعنی این موشک می تواند تمام پایتخت های اروپایی را از خاک روسیه مورد هدف قراردهد و کمتر از ۳۰ دقیقه به هدف برخورد کند.

دکتر کریس کامبز، استادیار دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو به یورونیوز می گوید: «پیش‌بینی مسیر این موشک ها بسیار دشوار هستند خصوصا اینکه آنها مرتب در حال مانورهستند و مسیر عوض می کنند.» به گفته این استاد دانشگاه همین موضوع بسیاری از رهبران در دنیای غرب را بسیار نگران کرده است. چون هنوز در مقابل این موشک ها ناتو نتوانسته سلاحی تولید کنند.

اهداف اصلی موشک های کینژال در روزهای گذشته انهدام دو انبار مهمات زیرزمینی اوکراین یکی در غرب و یکی در نزدیکی میکولایف بودند.

ارتش روسیه موفق شد در ۱۸ و ۱۹ مارس گذشته این دو انبار را منفجر کند.

نکته اصلی این است که روسیه همانطور که قبلا در سوریه این کار را کرده بود، در حال حاضر تسلیحات جدید خود را در اوکراین آزمایش می کند.

روسیه اولین کشور در جهان است که چنین موشک های تولیدکرده است. کینژال قادر به تغییر ارتفاع و جهت با سرعت بسیار زیاد و فرار از دفاع ضدهوایی دشمن است.

دلیل اصلی توسعه این موشک ها اراده مسکو برای غلبه بر سپر مشهور موشکی آمریکا است که از طریق ناتو بر فراز آسمان اروپا قراردارد. روسیه ولادیمیر پوتین با استفاده از این موشک ها در جنگ اوکراین به نوعی قصد دارد قدرت تسلیحاتی پیشرفته خود را نمایش دهد.

پایان/

۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
کد خبر: 17709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =