فاز جدید جنگ اقتصادی روسیه با اروپا شروع شد

کرملین اعلام کرد روسیه سرگرم کار روی روش‌هایی برای دریافت پول صادرات گاز خود به روبل است و اگر کشورهای اروپایی حاضر نشوند پول وارداتشان را به ارز روسیه پرداخت کند، در زمان مقتضی تصمیمات لازم را خواهد گرفت.

به گزارش تحریریه، در دیدار روز جمعه سران اتحادیه اروپا در خصوص تقاضای هفته گذشته روسیه که اعلام کرد کشورهای غیردوست باید پول خرید گاز را به روبل پرداخت کنند، هیچ موضع واحدی اتخاذ نشد.

این تصمیم روسیه که در واکنش به تشدید تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا به تلافی حمله نظامی مسکو به اوکراین گرفته شد، نگرانیها نسبت به امنیت انرژی را تشدید کرد و کشورهای اتحادیه اروپا و شرکتهای این بلوک در تلاش برای درک پیامدهای این تصمیم هستند.

بانک مرکزی روسیه، دولت و گازپروم که صادرکننده انحصاری گاز به اروپاست، باید پیشنهادهای خود برای سیستم پرداخت پول گاز به روبل را تا ۳۱ مارس به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تقدیم کنند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: ما گاز به رایگان عرضه نخواهیم کرد و این موضوع روشن است.

کریستیان لیندنر، وزیر دارایی آلمان روز جمعه در مصاحبه با شبکه ولت، به فراهم کنندگان انرژی آلمان توصیه کرده بود پول گاز روسیه را به روبل پرداخت نکنند. مشاور ارشد دولت ایتالیا هم هفته گذشته اعلام کرد ایتالیا پول واردات انرژی روسیه را همچنان به یورو پرداخت خواهد کرد.

کلودیو دسکالزی، مدیرعامل گروه انرژی ایتالیایی انی روز دوشنبه در کنفرانسی در امارات اعلام کرد: تنها موضوع مهم در اروپا گاز است و روسیه از ما می خواهد که به روبل پول پرداخت کنیم که ما مجبور نیستیم و در قراردادمان نیامده است.

اتحادیه اروپا قصد دارد امسال وابستگی به گاز روسیه را به میزان دو سوم کاهش دهد و واردات سوخت فسیلی از این کشور را تا سال ۲۰۲۷ متوقف کند.

آمریکا روز جمعه اعلام کرد در سال میلادی جاری ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع برای اتحادیه اروپا فراهم خواهد کرد. تاسیسات LNG آمریکا با ظرفیت کامل فعالیت می کنند و تحلیلگران می گویند هر گونه افزایش صادرات آمریکا به اروپا به بهای کاهش صادرات به مناطق دیگر صورت خواهد گرفت.

بر اساس گزارش رویترز، صادرات گاز روسیه به اروپا سال گذشته حدود ۱۵۵ میلیارد متر مکعب بود.

منبع: ایسنا

پایان/

۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰
کد خبر: 17762

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =