جریان سازی اروپا علیه روسیه با کارت ایران

جریان سازی اروپا علیه روسیه با اسم رمز ایران را در دیپلماسی عمومی مقام های این قاره به روشنی می توان مشاهده کرد.

به گزارش تحریریه، جریان سازی اروپا علیه روسیه و چین با اسم رمز ایران را در دیپلماسی عمومی مقام های این قاره به روشنی می توان مشاهده کرد که موفقیت زیادی نیز کسب کرده اند. 

در همین راستا جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک جریان سازی روانی اعلام کرد: روسیه نمی‌خواست تحریم نفت ایران برداشته شود!

به گفته بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روسیه قصد داشته است تا از توافق بر سر احیای برجام به عنوان اهرم فشاری علیه غرب در جنگ با اوکراین استفاده کند و مانع از لغو تحریم های مربوط به صادرات نفت ایران شود. اما در نهایت با گرفتن تضمین هایی کوتاه آمده است. اما بورل توضیح نداد که چرا پس از کوتاه آمدن روسیه، آمریکا و متحدان غربی آن همچنان تحریم ها را حفظ کرده اند. 

منطق میدانی این است که آمریکا به طور آشکار اقدام به اعمال تحریم های گسترده علیه ایران کرده و حتی دست به نفتکش ربایی های ممتد زده است، اما روسیه به این متهم است که بر سر راه لغو تحریم ها سنگ اندازی کرده و پس از یک هفته کوتاه آمده است. اما در نهایت این روسیه است که نقش "بد" را بازی می کند و کشورهای غربی به دنبال حل ماجرا هستند.

وزن این دو گزاره، حتی اگر گزاره دوم مبنی بر سنگ اندازی روسیه بر سر راه لغو تحریم های نفتی ایران درست باشد، قابل مقایسه با اعمال تحریم های فراتر از سازمان ملل آمریکا و متحدان غربی آن در 15 سال گذشته نیست و اگر کشورهای غربی واقعا از موضع روسیه ناراضی باشند می توانند بدون توجه به خواست روس ها به طور فوری و بدون ملاحظه این کشور تحریم های اعمال علیه ایران را بردارند و نیازی به اجازه مسکو ندارند. 

علیرغم مشخص بودن واقعیت ماجرا، در رسانه های داخلی ضریب زیادی به سخنان ضد روسی و ضد چینی مقام های غربی داده می شود و موضع گیری علیه مقام های غربی به یک جناح سیاسی محدود شده است. دیپلماسی عمومی مقام های غربی در ایجاد پروژه روس هراسی و چین هراسی در ایران کاملا موفق بوده است. 

پایان/

۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 17784

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =