آمریکا متهم ردیف اول شیوع کرونا

چین از ایالات متحده خواست تا پاسخ قانع کننده ای را در مورد فعالیت های بیولوژیکی نظامی در داخل و خارج خاک کشورش ارائه دهد.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «شین‌هوا» چین اعلام کرد که پس از افشای برخی اسناد در مورد همکاری های آزمایشگاهی آمریکا و اوکراین، حال وزارت خارجه چین تاکید دارد دولت واشنگتن هر چه سریع‌ تر باید گزارش قانع‌کننده‌ ای را از فعالیت‌ های نظامی بیولوژیکی خود در اوکراین و سراسر جهان ارائه کند.

در دوره بیش از دو ساله همه گیری کرونا، ایالات متحده تلاش بسیاری انجام داد تا چین را به عنوان متهم اصلی این بیماری نشان دهد. کاخ سفید به ویژه در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» به بهانه اینکه منشاء این بیماری از شهر ووهان چین بوده است تاکید داشت پکن باید مسئولیت این اقدام را بپذیرد و آن را جبران کند. بنا بر ادعای دولت آمریکا، چین ویروسی را در جهان منتشر کرد تا دولت های غربی را تضعیف کند و بتواند جای آمریکا را در جهان پر کند.

از مدتی قبل که روسیه اسنادی را در زمینه فعالیت گسترده و پیشرفته نظامی و بیولوژیک آمریکا در اوکراین فاش کرد انگشت اتهام در زمینه گسترش ویروس کرونا هم به سوی ایالات متحده چرخید. حال سخنگوی وزارت امور خارجه چین تصریح کرد جامعه بین‌المللی نگرانی‌ های عمده‌ای در مورد هدف تحقیقات ایالات متحده در آزمایشگاه‌ های بیولوژیکی در اوکراین دارد. اکنون باید مشخص شود که این کشور تحقیقات خطرناکی را که در ایالات متحده ممنوع شده با چه اهدافی در تأسیسات خارج از سرزمین خود انجام داده است؟

وزارت خارجه چین تاکید دارد که طرف آمریکایی نمی‌ تواند با ادعای اینکه گزارش‌های مربوطه «اطلاعات نادرست» است، سکوت کند یا صرفاً با این اظهارت مخالفت نماید.

به اعتقاد دولت چین بهترین راه برای طرف آمریکایی جهت اثبات بی گناهی یا اشتباه بودن این اطلاعات آن است که درهای خود را باز کند و اجازه بررسی بیشتر جامعه بین المللی را بدهد. چین از ایالات متحده خواسته است که در مورد فعالیت های نظامی بیولوژیکی خود در اوکراین و سایر نقاط جهان صریح باشد و از ادامه آن جلوگیری کند و مانعی را برای اجرای پروتکل راستی‌ آزمایی کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی ایجاد نکند.

پایان/

۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 17798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =