نشست ریاض؛ حل بحران یمن یا تجدید قوا برای ادامه تجاوز؟

بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه ای یمنی در واکنش به نشست ریاض و همچنین توقف حملات سعودی به یمن این فعالیت‌ها را نه اقدامی عملی برای تحقق صلح و پایان جنگ که حربه‌ای برای ایجاد انحراف در افکار عمومی و پنهان‌سازی وضعیت بحرانی متجاوزان بویژه پس از حملات اخیر یمنی ها به تاسیسات ارامکو در جده عنوان کرده اند.

به گزارش تحریریه، عربستان سعودی در حالی ساعت شش صبح امروز چهارشنبه دهم فروردین ماه ۱۴۰۱ با ادعای تلاش برای موفقیت رایزنی‌های یمنی اقدام به توقف عملیات نظامی خود علیه مردم مظلوم یمن کرد که تجاوز ویرانگر ائتلاف سعودی-اماراتی به این کشور وارد هشتمین سال خود شده است.

برگزارکنندگان این اجلاس مدعی هستند که رایزنی‌های انان درباره شش محور از جمله موضوعات نظامی، سیاسی،حقوق بشری و اجتماعی خواهد بود.

فارغ از ابهامات مهمی که در مورد واقعی بودن اهداف مطرح شده برای این نشست وجود دارد ،برگزاری آن در کشوری که هشت سال با نادیده گرفتن همه اصول انسانی و حقوق بشری حتی از حمله به مجالس عزا و عروسی، بیمارستانها، مدارس، بازارها و... نیز فروگذار نکرده جای سوال جدی دارد

ریاض در حالی مدعی میزبانی نشست یمنی-یمنی است که خود کانون اصلی بحران و جنگ یمن است لذا عربستان چنانچه یمنی‌ها تاکید کرده‌اند صلاحیت برگزاری این نشست را ندارد.

علاوه بر این گروه‌های حاضر در نشست ریاض، جریان‌هایی هستند که طی ۸ سال گذشته در کنار سعودی علیه ملت یمن سلاح به دست گرفته و حتی بسیاری از سران آنها در ریاض و امارات سکونت دارند. از این رو جریان‌هایی چون گروههای مرتبط با منصور هادی، القاعده و برخی قبایل تجزیه‌طلب که در این نشست حضور دارند نماینده مردم یمن نیستند.

دولت مردمی یمن همواره پیشنهادها و ابتکار عمل‌های قابل توجهی برای پایان دادن به جنگ ارائه کرده که محور آن برپایه توقف حملات سعودی، پایان کامل محاصره و تحریم، تبادل سراسری اسرا، بازگشایی فرودگاه‌ها و بنادر و... استوار شده اما هیچگاه این ابتکارات با نظر مساعد متجاوزان روبرو نشده است.

بصورت طبیعی رویکرد سعودی برای پایان دادن به جنگ، زمانی می تواند جدی تلقی شود که در مقابل خواست و اراده ملت یمن نباشد. تلاش عربستان برای متقاعد کردن آمریکا در زمینه قراردادن انصارالله یمن در فهرست گروههای تروریستی نمی تواند نشان دهنده اراده واقعی سعودی برای دستیابی به توافق با اصلی ترین بازیگر سیاسی و نظامی یمن که مورد حمایت مردم این کشور نیز هست،تلقی شود.

در چنین شرایطی نمی توان به نشست ریاض به عنوان سازو کاری جدی و غیر نمایشی برای پایان دادن به بحران یمن امیدوار بود.

 بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه ای یمنی در واکنش به نشست ریاض و همچنین توقف حملات سعودی به یمن این فعالیتها را نه اقدامی عملی برای تحقق صلح و پایان جنگ که حربه‌ای برای ایجاد انحراف در افکار عمومی و پنهان‌سازی وضعیت بحرانی متجاوزان بویژه پس از حملات اخیر یمنی ها به تاسیسات ارامکو در جده عنوان کرده اند.  

به نظر می رسد عربستان سعودی از رهگذر برگزاری نشست ریاض بیش از ان که به دنبال دستیابی به نتایج واقعی برای گام برداشتن در مسیر پایان جنگ باشد،تلاش می کند در دوره یک هفته‌ای توقف حملات،  ضمن منحرف کردن افکار عمومی از رسوائی ناتوانی در برابر قدرت موشکی و پهپادی انصارالله در عملیات انهدام پالایشگاه ارامکو در جده، روحیه نیروهای مسلح خود را برای تداوم مسیر گذشته بازسازی کند.

منبع: نورنیوز

پایان/

۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۵
کد خبر: 17831

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یک مسلمان IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      0 0
      عین واقع است؛! آل سعودکذاب بدنبال تجدیدقوا وحملات بیشتربه یمن است؛؛ پس یمنیهافریب آل سعودرادرآتش بس دروغین را نخورند.