هند و روسیه جایگزین سوئیفت را معرفی کردند

هند و روسیه بستر جدید تراکنش های مالی دوجانبه را به عنوان رقیب سوئیفت تا کمتر از یک هفته دیگر راه اندازی می کنند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «اکونومیک تایمز» نوشت، SECTIONSA پلتفرم جدید تراکنش هند و روسیه نام دارد که قرار است جایگزین سیستم آمریکایی سوئیفت شود.

دوفرد مطلع اعلام کردند بانک توسعه دولتی VEB روسیه به همراه بانک مرکزی هند (RBI) به دلیل تحریم های غرب و قطع دسترسی مسکو به بستر مالی بانکی سوئیفت تصمیم گرفتند یک پلتفرم تراکنش جایگزین را برای تسهیل تجارت دوجانبه ایجاد کنند.

سیستم پرداخت جدید احتمالاً در مقرهای دو بانک  RBI و VEB نصب خواهد شد، ضمن آنکه مورد دوم در سطح جهان به عنوان شرکت توسعه دولتی هم شناخته می شود.

یکی از این افراد عنوان کرد هند چند پلتفرم را برای انجام تراکنش ها ارائه کرد و مقامات روسی هم پروتکل شبکه خاصی را پذیرفتند.

این سیستم که به عنوان جایگزینی برای سوئیفت (جامعه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی در سراسر جهان) در نظر گرفته می‌شود، نسبت به انتقال دائمی اسناد واردات یا صادرات معاملات روپیه-روبلی که از طریق حساب بدهی روپیه تسویه می‌شوند، اطمینان حاصل می‌کند.

VEB بانک معرفی شده توسط مسکو است که این حساب را در RBI نگهداری می کند.

اگر یک شرکت واردکننده روسی محموله‌ای را از یک صادرکننده هندی دریافت کند، VEB (با فرض اینکه بانک واردکننده باشد) روبل یا دلار معادل ارزش آن را از واردکننده محلی خود دریافت می‌کند. سپس به RBI اطلاع می‌دهد که همان مقدار روپیه را از حساب بدهی روپیه‌ای بپردازد و پس از دریافت محموله در روسیه، آن را به بانک هند صادرکننده بستاند.

همه این تعاملات تا پیش از این از طریق سوئیفت صورت می گرفت که اکنون به دلیل تحریم های اقتصادی آمریکا و اروپا برای بنگاه های روسی خارج دسترس خارج شده است.

یکی از مدیران آگاه در این باره گفت: از طریق این نرم افزار که به عنوان جایگزین سوئیفت در سطح جهانی شناخته می شود، امکان تبادل اسناد و پرداخت ها وجود دارد. 

داده های بانک تحقیقات اقتصادی «بارودا» نشان می دهد که در ۱۰ ماه سال مالی ۲۰۲۲ میزان صادرات هند به روسیه ۲.۸۵ میلیارد دلار بود و در مقابل هند ۷.۹۰ میلیارد دلار واردات داشته است.

چای، فولاد، برنج و مواد دارویی از جمله کالاهای صادراتی هند به روسیه هستند. تجهیزات دفاعی هم از مهمترین محصولات وارداتی این کشور است.

صادرکنندگان هندی از دریافت نکردن پرداخت‌ها شکایت دارند، اگر این مکانیزم جایگزین به سرعت ایجاد نشود، واردکنندگان روسی ممکن است سفارش‌های خود را به تایلند یا چین منتقل کنند.

VTB، Sberbank و Gazprombank از بانک های بزرگ روسیه هستند که در هند حضور دارند.

به گفته یک منبع، نشست مقامات هر دو بانک مرکزی برای آغاز به کار بستر مالی جدید احتمالا در هفته اول آوریل برگزار خواهد شد.

پایان/

۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
کد خبر: 17849

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =