ظرفیت تولید نفت به قبل از تحریم ها رسید

وزیر نفت گفت: امروز ظرفیت تولید نفت به قبل از تحریم ها یعنی به بیش از سه میلیون و 800 هزار بشکه نفت رسید.

به گزارش تحریریه، جواد اوجی در ارتباط تلفنی با بخش خبری 21 سیما درباره ظرفیت تولید نفت کشور افزود: در حال حاضر با اقدامات مؤثری که در میادین نفتی اعم از خشکی و دریا، حفاری چاه های جدید، تعمیر چاه ها و تعمیرات، بازسازی و نوسازی تأسیسات، مراکز جمع آوری نفت انجام شد امروز ظرفیت تولید نفت به قبل از تحریم ها یعنی به بیش از سه میلیون و 800 هزار بشکه نفت رسید و در عملکرد و تولید به این میزان مشکلی نداریم.

وی گفت: در بخش گاز با اقدامات خوبی که در شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز در فصل زمستان انجام شد بالاترین میزان تولید گاز از پارس جنوبی به میزان 705 میلیون مترمکعب در روز رقم خورد.

اوجی درباره دلایل افزایش فروش نفت گفت: با اراده قوی، شناسایی مشتریان و بازارهای جدید، بازاریابی قوی، استفاده از روش های مختلف در قراردادهای نفتی و استفاده از نیروهای متعهد و متخصص در این حوزه این اتفاق خوبی رقم خورد و به یک رقم بالایی در فروش نفت و میعانات گازی رسیدیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا وزارت نفت برنامه ای برای فروش بیشتر نفت دارد؟ افزود: بله، ظرفیت صادرات نفت به خصوص در میعانات گازی در سال گذشته پایین بود و امیدواریم با تلاش همکاران در این حوزه در سال 1401 با ارقام بالاتری در بخش صادرات نفت و میعانات و سایر فراورده های نفتی و محصولات پتروشیمی دست پیدا کنیم.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: امروز بیست و هفتمین اجلاس وزارتی اوپک پلاس انجام شد و تمامی اعضای اوپک پلاس اشتراک نظر داشتند که همان تصمیم شبیه ماه گذشته که رقم 432 هزار بشکه افزایش در نظر گرفته شد.

اوجی گفت: این 32 هزار بشکه نسبت به ماه قبل افزایش تولید بود و همه اعضا موافق این موضوع بودند و مقرر شد اعضای اوپک پلاس به دقت شرایط بازار جهانی نفت را رصد کنند.

وی افزود: وقوع تنش های سیاسی و امنیتی که در مناطق نفت خیز جهان رخ داد موجب افزایش نگرانی شد ولی این افزایش قیمت ها توسط کارشناسان دبیرخانه اوپک پلاس رصد می شود.

اوجی درباره عملیات اجرایی مرحله دوم طرح ذخیره سازی شوریجه گفت: فاز یک ذخیره سازی گاز طبیعی در میدان خانگیران و مخزن شوریجه در 10 سال گذشته انجام شد و بعد از 10 سال در دولت سیزدهم امروز موضوع عملیات شروع ذخیره سازی گاز در میدان گازی خانگیران و مخزن شوریجه انجام شد و با این اتفاق ظرفیت ذخیره سازی به میزان دو برابر انجام می شود که با استفاده از توان شرکت های سازنده داخلی است، همچنین پیمانکار شرکت مپنا.

وی تصریح کرد: اختلاف فاز دو و یک در این است که در فاز یک توربو کمپرسورها از خارج تأمین شده بود ولی در فاز 2 با استفاده از توان سازندگان داخلی اولین بار توربو کمپرسورهای 330 بار در کشور طراحی و ساخته شد که در ذخیره سازی مخزن شوریجه استفاده خواهد شد و با توجه به این که شمال شرق کشور دغدغه ها برای تأمین گاز می باشد در هشت ماه از فصل گرم امکان ذخیره سازی داریم که روزانه بیش از 20 میلیون مترمکعب در مخزن شوریجه گاز تزریق می شود که در چهار ماه فصل سرد روزانه 40 میلیون مترمکعب گاز برداشت می شود و این برای پشتیبانی شبکه گاز در بخش شمال و شمال شرق کشور به خصوص استان های خراسان رضوی و مرکزی و خراسان جنوبی و شمالی خواهد بود.

اوجی خاطرنشان کرد: توربوکمپرسورهای 330 بار توسط شرکت های دانش بنیان در کشور طراحی و ساخته شد.

منبع: صداوسیما

پایان/

۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
کد خبر: 17864

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =