اگر واردات خودرو آزاد شود، قیمت ماشین خارجی ها اینگونه می‌شود؛ زهی خیال باطل

در صورت آزاد شدن واردات خودرو، مدل ۲۰۲۲ خودروهای وارداتی موجود در ایران با چه قیمتی در بازار ایران عرضه می‌شوند؟ در ادامه، این موضوع را بررسی می‌کنیم.

به گزارش تحریریه، هنوز بحث آزادسازی واردات خودرو به نتیجه نهایی منجر نشده و اظهار نظرهای متفاوتی از سوی مسئولان به گوشمان می‌رسد. برخی از دولتمردان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آزاد شدن واردات در سال جاری خبر می‌دهند، اما گفته شده که شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام با این اتفاق مخالف هستند. با وجود این، وزیر صمت اخیرا اعلام کرده بود که واردات خودرو از اردیبهشت یا خرداد ۱۴۰۱ آزاد خواهد شد.

در حالی که تقریبا همه ما منتظر مشخص شدن تکلیف نهایی واردات خودرو هستیم، این سوال پیش می‌آید که با آزاد شدن واردات، قیمت خودروهای وارداتی مدل ۲۰۲۲ در ایران چگونه خواهد بود؟ آیا این خودروها با قیمتی رقابتی در بازار عرضه می‌شوند و جان تازه‌ای به بازار خودروی ایران می‌دهند یا شاهد قیمت‌گذاری نجومی برای آنها خواهیم بود؟

<a class=قیمت مدل 2022" height="284" src="https://gadgetnews.net/wp-content/uploads/2022/03/import-cars-price-2-620x284.jpg" width="620" />

خیلی‌ها این اشتباه را می‌کنند که برای محاسبه قیمت یک خودروی خارجی در ایران، قیمت دلاری آن را در نرخ روز این ارز ضرب می‌کنند؛ مثلا فکر می‌کنند یک خودروی ۲۰ هزار دلاری، با محاسبه نرخ دلار ۲۶ هزار تومانی، با قیمت حدود ۵۲۰ میلیون تومان روانه بازار ایران می‌شود. اما واقعیت این است که برای محاسبه قیمت یک خودروی وارداتی، باید علاوه بر قیمت دلاری و نرخ ارز، هزینه‌های دیگری مانند عوارض گمرکی، مالیات، هزینه پلاک‌گذاری، هزینه حمل و نقل و سایر مخارج مربوطه را نیز لحاظ کرد. به عنوان مثال، همان خودروی ۲۰ هزار دلاری که فکر می‌کردیم با قیمت ۵۲۰ میلیون تومان به بازار ایران می‌آید، در نهایت بیش از ۱ میلیارد تومان قیمت‌گذاری خواهد شد. هرچند این تمام ماجرا نیست و قیمت ها به اینجا ختم نخواهد شد.

به همین بهانه، در این مطلب قصد داریم قیمت مدل ۲۰۲۲ چند خودروی وارداتی را با محاسبه نرخ ارز (۲۶ هزار تومان در اواخر اسفند  ۱۴۰۰ و اوایل فروردین ۱۴۰۱)، مالیات و عوارض و هزینه‌های دیگر مثل هزینه شماره‌گذاری و سود شرکت واردکننده محاسبه کنیم و ببینیم این خودروها در واقعیت باید با چه قیمتی در بازار ایران به فروش برسند.

قیمت واقعی مدل ۲۰۲۲ خودروهای وارداتی در ایران

خودرو قیمت پایه در بازار جهانی قیمت احتمالی در بازار ایران
تویوتا کمری ۲۵ هزار و ۲۹۵ دلار ۱ میلیارد و ۳۱۶ میلیون تومان
تویوتا راو ۴ ۲۷ هزار دلار ۱ میلیارد و ۴۰۵ میلیون تومان
کیا سراتو ۲۶ هزار دلار ۱ میلیارد و ۳۵۲ میلیون تومان
کیا اسپورتیج ۲۵ هزار و ۳۰۵ دلار ۱ میلیارد و ۳۱۶ میلیون تومان
کیا سورنتو ۲۹ هزار و ۶۰۰ دلار ۱ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان
هیوندای سانتافه ۲۷ هزار و ۲۰۰ دلار ۱ میلیارد و ۴۱۵ میلیون تومان
هیوندای النترا ۱۹ هزار و ۸۵۰ دلار ۱ میلیارد و ۳۳ میلیون تومان
هیوندای اکسنت ۱۷ هزار و ۷۰۰ دلار ۹۲۱ میلیون تومان
مزدا ۳ ۲۳ هزار و ۷۶۵ دلار ۱ میلیارد و ۲۳۶ میلیون تومان
هیوندای سوناتا ۲۵ هزار و ۲۰۰ دلار ۱ میلیارد و ۳۱۱ میلیون تومان

دلخوش به این قیمت‌ها نباشید!

متاسفانه در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها که بعضا اسم و رسمی هم برای خود دارند، بدون هیچ علمی به وضعیت بازار خودرو ایران و تحلیل درستی از آن، فقط با تبدیل قیمت خودروهای خارجی از دلار به ریال و افزودن برخی موارد نظیر عوارض گمرکی، مالیات و غیره، مطالبی را منتشر کرده‌اند که نه تنها هیچ ریشه کارشناسی ندارند، بلکه با دادن امید واهی و اطلاعات نادرست به مردم، وضعیت را بدتر از قبل می‌کنند.

قیمت‌هایی که در جدول بالا درج کردیم، قیمت‌هایی هستند که با محاسبه نرخ دلار در حال حاضر و هزینه‌های دیگر مثل مالیات‌ها و عوارض و غیره، انتظار داریم برای این خودروها تعیین شوند؛ اما آیا در واقعیت این اتفاق رخ می‌دهد و شاهد چنین قیمت‌هایی خواهیم بود؟ قطعا خیر.

اولا این که باید دید شرکت یا شخص واردکننده، قصد دارد چقدر سود روی قیمت نهایی خودرو بکشد. همچنین شرایط بازار نیز روی قیمت‌گذاری بسیار تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال ممکن است واردات محدود یک خودرو باعث شود عرضه از تقاضا بسیار کمتر باشد و به همین دلیل قیمت خودرو در بازار به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. لازم است چند نکته دیگر هم به این موضوع اضافه کنیم:

قیمت مدل 2022

برای مثال طبق محاسبه‌ای که در این جدول انجام شده، خودروی تویوتا راو ۴ قاعدتا باید با قیمت حدود ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به دست مشتریان ایرانی برسد، اما همین الان مدل ۲۰۱۸ راوفور با قیمت حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ تا ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در بازار ایران فروخته می‌شود؛ پس اصلا امیدوار نباشید که مدل ۲۰۲۲ این خودرو با قیمت ۱.۴ میلیارد تومان به بازار عرضه شود.

نکته دیگر این که همین الان خودروهای چینی با قیمت بالای 1 میلیارد در بازار ایران خرید و فروش می‌شوند. مثلا خودروی کی ام سی K7 با قیمت 1 میلیارد و 250 میلیون تومان، بهمن فیدلیتی با قیمت حدود 1 میلیارد و 50 میلیون تومان، بهمن دیگنیتی با قیمت حدود 1 میلیارد و 180 میلیون تومان و از همه گران‌تر، چری تیگو ۸ پرو با قیمت ۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رسند. با این اوصاف، اگر مدل ۲۰۲۲ خودروهای وارداتی محبوب و پرفروشی که در جدول بالا نام بردیم، با چنین قیمت‌هایی روانه بازار ایران شوند، بساط خودروهای چینی و مونتاژکنندگان آنها در ایران جمع خواهد شد و بعید است مافیایی که در این حوزه وجود دارد، اجازه رخ دادن چنین اتفاقی را بدهند.

قیمت مدل 2022

همچنین اکنون قیمت برخی از خودروهای تولید داخل هم نجومی شده است. به عنوان مثال، خودرو پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما به ۵۲۵ میلیون تومان و قیمت تارا اتوماتیک به ۵۱۱ میلیون تومان رسیده است. پس اگر فکر می‌کنید می‌توانید خودروهایی مثل تویوتا کمری، کیا سراتو، هیوندای النترا و مزدا ۳ را با چنین قیمت‌هایی خریداری کنید، سخت در اشتباهید.

سخن نهایی

در جمع‌بندی این صحبت‌ها باید بگوییم که اگر انصاف رعایت شود و همه چیز روال منطقی خود را طی کند، قاعدتا باید قیمت مدل ۲۰۲۲ خودروهای وارداتی در بازار ایران، همانی باشد که در جدول بالا ذکر کردیم؛ اما متاسفانه آنقدر دست‌های پشت پرده در این حوزه وجود دارد که اجازه‌ی چنین قیمت‌گذاری را نخواهند داد. بنابراین قطعا در صورت آزادسازی واردات خودرو، باید منتظر باشیم که خودروهای وارداتی در تعداد محدود و با قیمت‌های نجومی روانه بازار ایران بشوند تا مبادا لطمه‌ای به بازار خودروسازان داخلی و مونتاژکاران خودروهای چینی وارد شود. البته در پایان این نکته را هم اضافه کنیم که فعلا اصلا مشخص نیست که سرانجام آیا با آزادسازی واردات موافقت خواهد شد یا همچنان باید با ممنوعیت ورود خودروهای خارجی بسوزیم و بسازیم.

منبع: گجت نیوز

پایان/

۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
کد خبر: 17882

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 12
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      1 0
      والا مسئله واردات نیست چون قانون منع واردات خودرو نداریم مسئله تعرفه واردات است که 100 درصد تعرفه میگیرند که این مبلغ را برای کمک به خودروسازان داخلی زدن هرجا میگن واردات خودرو آزاد شود حرف بیهوده است چون آزاد هست مسئله تعرفه است که من نمیدانم چرا بهش ورود نمیشه که غیر منطقی و عقلانی دارن میگیرن (همین بحث بالا) که واردات باقیمت واقعی رو تقریبا غیر ممکن کرده.
    • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      5 1
      چرا اسامی اشخاصی که مخالف واردات هستند رو اعلام نمیکنید معرفیشون کنید تا مردم بدونن به چه .... رای دادن
      • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
        2 0
        خری
    • مشتری IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      10 1
      خدایا عذاب دیگه بس است....ما ایرانیان را از دست این قوم وطن فروش .... به رهان انشالا
    • ناشناس IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      3 1
      نگارش متن محترم در مورد واردات خودرو شما که بیشتر از همه به نظر میرسد ناراحت هستید این قیمت ها را از کجا استعلام کردید مردم خودشان میدانند چه خودرویی وارد کنند و واردات خودرو هم از خرداد آزاد است نگرانی نباشید
    • بهرام IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      4 1
      منافع تون در خطر افتاده مثل اینکه دارین دست وپا میزنین
    • شهریار IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      7 0
      به نظر من اگه واردات خودرو آزاد نشود ،بزرگترین خیانت به مردم انجام شده است ،تا کی باید با پراید (ارابه مرگ)و حتی خیلی دیگه از این خودروهای بی کیفیت جان مردم مظلوم گرفته شود .چند روز پیش ی پارس با سرعت بالا به تیر برق برخورد کرد ولی بازهم کیسه هواش باز نشد ، مسئولین اگه واقعا ادعا میکنن به فکر مردم هستن و فقط الکی شعار نمیدن ،واردات خودرو آزاد کنند ، بخدا هیچ اتفاق بدی برای کیسه هاشون پیش نمیاد ،تا کی بدبختی تا کی حسرت
      • رضا رضایی IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
        0 0
        ای بابا ازاد بشه یا نشه هم ما پولشو نداریم بخریم حتی همین یک میلیارد تومنی خوش بحال اون ادمی که مشکلاتشون ازاد شدن و نشدن واردات خودروئه
    • بینام IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      6 0
      کارخانه های خودرو سازی مال دولت هست و هرگز نمیگزارن خودرو آزاد بشه ،،تا بتوانن خودروهای آشغال بی کیفیت رو بندازن به ملت ،،
      • بی نام IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
        2 0
        نه این جور نیست این مملکت صاحب دلسوز می خواد شخصی مثل میرسلیم ها را از مقام غصب شده اش پایین بکشد که نیست چراکه تصمیمیم گیرندگان برای گرانی همه کاره هستند که باعث خون دل خوردن مردم ورهبر عزیزمان شده چون خودرو هم گران هست و هم بی کیفیت
    • وحید IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      0 0
      همه چیز برمیگرده به خود دولت وحکومت هرچه انان بخواهند همان شود مثل خواست خدا.....
    • ملت IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      3 0
      جان مردم ..کیلویی چند.جیب مافیا مهمه.