نوآم چامسکی: گسترش ناتو عامل بروز جنگ اوکراین است

نوآم چامسکی: نظریه پرداز برجسته جهان اعتقاد دارد جنگ اوکراین بازی باخت-باخت و است و تنش نظامی آمریکا و روسیه، هیچ ای برنده نخواهد داشت. اگر ناتو بعد از پایان جنگ سرد گسترش پیدا نمی کرد، بدون تردید چنین بحرانی رخ نمی داد.

به گزارش تحریریه، حمله نظامی روسیه به اوکراین جهان را غافلگیر کرده است. در این رابطه نوآم چامسکی در مصاحبه اختصاصی با Truthout (۱) (موسسه خبری غیر انتفاعی جهت ارائه گزارشات و تفاسیر مستقل از موضوعات متنوعی دربارۀ عدالت اجتماعی) بر این باور است که تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین یک تهاجم غیر قابل توجیه می باشد و در تاریخ به مثابه یک جنایت جنگی در قرن بیست و یکم ثبت خواهد شد.

او در این مصاحبه توجیهات «ولادیمر پوتین» رئیس جمهور روسیه را در حمله نظامی به یک کشور مستقل کاملا مردود دانسته و می گوید که: ایالات متحده آمریکا در مواجه با چنین تهاجم نظامی وحشتناک باید بیدرنگ دیپلماسی را به جای تشدید تنش نظامی انتخاب کند در غیر این صورت حکم مرگ انواع حیات اعم از انسان و هر جاندار دیگری را امضاء کرده است. رویارویی و جنگ در این شرایط برای طرفین پیروزی ببار نخواهد آورد.

نوآم چامسکی به عنوان یکی از مهمترین روشنفکران شناخته شده در جهان است. جایگاه فکری او را فقط می توان با گالیله، نیوتن و دکارت مقایسه و ارزیابی کرد. آثار او در زمینه های مختلف زبان شناسی، منطق و ریاضیات، علوم کامپیوتر، روانشناسی، امور سیاست بین الملل و فلسفه تاثیر شگرفی بر تحقیقات علمی گذاشته است. نوآم در واقع نویسندۀ حدود ۱۵۰ جلد کتاب و دریافت کننده جوائز بسیار معتبر علمی از جمله جوائز صلح سیدنی (Sydney Peace Prize) و کیوتو (Kyoto Prize) (جایزه ای معادل جایزه نوبل در ژاپن) و ده ها مدرک دکترای افتخاری از مشهورترین دانشگاه های جهان می باشد. او پرفسور ممتاز دانشگاه فنی- مهندسی ماساچوست (MIT) و در حال حاضر استاد برجستۀ دانشگاه آریزونا است.

Ukraine Russia Nato conflict explained | Noam Chomsky - YouTube

نوآم چامسکی در این مصاحبه در مورد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و نقش آمریکا و اروپا در این جنگ به پرسشهای سی. جی. پولیکرونیو (C.J. Polychroniou) اقتصاد دان و نویسنده، به شرح زیر پاسخ می دهد.

پرسش:  همانطور که می دانید حمله نظامی روسیه به اوکراین موجی از شوک در جهان وارد کرده است. اما نشانه های زیادی وجود دارد که پوتین برای توجیه تهاجم نظامی خود به گسترش پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (NATO) در شرق اروپا و عدم توجه واشنگتن به امنیت و “خطوط قرمز” روسیه اشاره کرده است. بنظر شما در این برهه از زمان چرا پوتین تصمیم گرفت که به خاک اوکراین حمله نظامی کند؟

 پاسخ: قبل از پاسخ به این پرسش ابتدا باید به چند واقعیت غیر قابل انکار اشاره کرد. تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در واقع یک جنایت جنگی است و در ردیف حمله نظامی ایالات متحده آمریکا به عراق و حملۀ هیتلر- استالین به لهستان در سال ۱۹۳۹ قرار می گیرد. این دو نمونه برجسته که در مورد آنها هیچ توجیهی پذیرفتنی نیست بدون کم و کاست مانند حمله نظامی روسیه به اوکراین می باشد. اما دربارۀ پرسش شما باید گفت که بدون تردید پوتین گرفتار یک خیالپردازی پارانوئیدی شده است، پیرامون او را یک عده افراد متملق و چاپلوس احاطه کرده اند، دقیقا مانند اعضای حزب جمهوری آمریکا که همواره رو بسوی قبله گاه Mar-a Logo (۲) می آورند تا از رهبر خود شیفته خود (ترامپ) مورد تائید قرار گیرند.

سخنان تهاجمی که پوتین ایراد کرد همان حرفهایی بود که پیش تر هم او و هم همپیالگی هایش سالها بطور آشکار و با صدای بلند بیان کرده بودند. درخواست اصلی پوتین آن بود که اطمینان حاصل کند ناتو هیچ عضو جدید دیگری را نخواهد پذیرفت به ویژه عضویت اوکراین و گرجستان را.

باید توجه داشت که اگر ناتو بعد از پایان جنگ سرد گسترش پیدا نمی کرد و یا اگر گسترش آن در هماهنگی با ساختار اروپا که روسیه هم شامل می شد، قرار می گرفت، بدون تردید چنین بحرانی رخ نمی داد. جک ماتلوک (Jack Matlock) که یکی از معدود متخصصان امور روسیه در دستگاه دیپلماسی آمریکا است اندکی قبل از حمله نظامی روسیه به اوکراین گفته بود که: «این بحران می تواند براحتی و با درایت ایالات متحده آمریکا حل و فصل شود. زیرا با هر معیاری ترویج صلح در منطقه به نفع آمریکا است و نه رویارویی و درگیری. تلاش برای جدا کردن اوکراین از نفوذ روسیه در واقع سیاست دولتمردانی بود که آشکارا مردم را برای برپاکردن انقلاب های رنگی (color revolutions) تشویق می کردند و این سیاست ، سیاستی احمقانه و خطرناک بود. آیا ما به همین زودی درس حاصل از بحران موشکی کوبا را فراموش کرده ایم؟”»

منبع: دیپلماتیک

پایان/

۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 17906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =