افزایش 15 درصدی صادرات ماشین‌آلات و تجهیزات؛ دستور کار امسال وزارت صمت

رئیس دفتر صنایع ماشین‌‍آلات و تجهیزات تولید وزارت صمت روز یکشنبه 14 فروردین ماه در گفت‌وگو با برنامه اقتصادی نمودار رادیو ایران، گفت: هدف‌گذاری ما در وزارت صمت به گونه‌ای است که سالیانه میزان صادرات ماشین‌آلات و تجهیزات 15 درصد افزایش پیدا کند.

به گزارش تحریریه، سیدمحمد هادوی رئیس دفتر صنایع ماشین‌‍آلات و تجهیزات تولید وزارت صمت، با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام‌معظم‌رهبری با عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، افزود: در حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات تنها بحث‌های سخت افزاری مطرح نیست، بلکه بحث کارخانه‌سازی به معنای راه‌اندازی و طراحی یک خط تولید جزو برنامه‌های این دفتر است.

وی ادامه داد: اصرار ما همواره این است که شرکت‌هایی را داشته باشیم که از مرحله طراحی یک خط تولید به این حوزه وارد شوند و سپس انتخاب ماشین‌آلات و تجهیزات و راه‌اندازی خط تولید داشته باشند و پیرو این قضیه از همان ابتدا موضوع استفاده از دانش و فناوری پیشرفته به طور پررنگ خود را نشان می‌دهد.

هادوی یادآور شد: از سال‌های گذشته موضوع تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات تولید در دستورکار بوده است و با توجه به شعار سال در صدد این هستیم که به تولید دانش‌بنیان به معنای استفاده از فناوری‌های پیشرفته، ارزش افزوده و بهره‌وری بالا دست پیدا کنیم.

رئیس دفتر صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات تولید وزارت صمت بیان کرد: از سال 1399 با همکاری انجمن‌های ماشین‌سازی و تجهیزات کشور (10 انجمن و تشکل تخصصی تجهیرات کشور) سند توسعه صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات تهیه شد و در سه ماه نخست سال گذشته مورد تائید وزیر وقت صمت و مبنای کار دفتر صنایع ماشین آلات و تجهیزات تولید، مبنی بر نفوذ فناوری‌های پیشرفته برای صنایع تولیدی داخلی قرار گرفت.

وی بیان کرد: در سال‌های پیش میزان واردات ماشین‌آلات و تجهیزات خط تولید به طور میانگین نزدیک 8 میلیارد دلار در سال بود و تولید داخل نیز در این حوزه نزدیک به 3 میلیارد دلار است و 450 میلیون دلار نیز به صادرات ماشین آلات و تجهیزات اشاره دارد.

هادوی عنوان کرد: هدف‌گذاری ما در وزارت صمت به گونه‌ای است که سالیانه میزان صادرات ماشین‌آلات و تجهیزات 15 درصد افزایش پیدا کند و واردات و ساخت داخل را به گونه‌ای دنبال کنیم که به تولید فناوری‌های پیشرفته در کشور بیانجامد. بر اساس این موضوع، سند توسعه صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات دارای 5 راهبرد و17 اقدام و راهبرد اساسی را دنبال می‌کنیم.

رئیس دفتر صنایع ماشین آلات و تجهیزات تولید وزارت صمت گفت: امسال به دنبال پررنگ شدن تولید دانش‌بنیان در شعار سال با معاونت علمی و فناوری و سایر بخش‌ها از جمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جلسات خوبی برگزار شده است تا از چگونگی ظرفیت دانشگاه‌ها بیشتر از سال‌های گذشته استفاده شود و امیدواریم سند توسعه صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات را بهتر دنبال کنیم.

هادوی افزود: در سامانه توانمندی‌های ایران، نیازهای صنعتی کشور را داریم تا به وسیله ارتباط با دانشگاه به این حوزه وارد شده و از فناوری‌های به‌روز استفاده کنند.

پایان/

۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
کد خبر: 17927

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =