پاسخ به ادعاهای متناقض میرسلیم درباره واردات خودرو

پاسخ به ادعاهای متناقض میرسلیم درباره واردات خودرو با هدف روشنگری و تبیین سیاست غلط کنونی انجام می شود.

صبح امروز جناب «مصطفی میرسلیم» با حضور در یک برنامه رادیویی؛ در واکنش به انتقادهای سراسری موجود به وی و هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام بر سر ممنوعیت واردات خودروهای شخصی به کشور و مداخله فراتر قانون اساسی مجمع وارد عمل شد. 

گفتنی است در حالی که مصوبه مجلس و شورای نگهبان نسبت به واردات خودرو ایرادی نگرفتند و آن را تصویب کردند، هیات نظارت مجمع به رهبری جناب میرسلیم به دفاع از این مداخله پرداخت و حال نسبت به برخی گمانه زنی ها در مورد منافع اعضای مجمع تشخیص از ممنوعیت واردات خودرو پاسخ داد.

وی در این گفت وگو که به شدت به نظر می رسید سفارشی و با هدف کاستن از فشار افکار عمومی بر شخص وی و مجمع طراحی شده، بار دیگر چند مساله پیش پا افتاده و واضح را به عنوان دلایل اقدام مجمع و مخالفت خود مطرح کرد:

آقای میرسلیم تصریح داشت که ما در ساخت خودرو به پیشرفت های خوبی دست پیدا کردیم و نباید با واردات جلوی پیشرفت صنعت خودرو در طراحی و ساخت موتور و خودرو گرفته شود.

نکته دوم وی این بود که مشکلات ارزی و مدیریت منابع ارزی موجب چنین تصمیمی شده است.

بحث سوم این نماینده مجلس که خود را در این گفت وگو کارشناس تمام عیار حوزه خودرو و صاحب فن قلمداد کرد این بود که کشور به واردات 70 هزار خودرو نیاز ندارد بلکه مشکل کشور با واردات یک میلیون خودرو حل می شود و اگر 50 یا 70 هزار خودرو وارد کشور شود دردی را دوا نمی کند و خودروهای لوکسی وارد کشور می شوند که به دست مردم عادی نخواهد رسید.

جاب آقای میرسلیم، نماینده محترم مجلس امروز صبح مدعی شدید صاحب نظر صنعت خودرو هستید و در رای گیری مجمع دخالت نکردید اما به همه مشاوره دادید. بگذریم که خودرو تا 25 هزار یورویی در همه جای دنیا به خودروهای بسیار ارزان و کارگری گفته می شود. تبریک به شما و مسئولانی که رفاه مردم را به جایی رسانیده اند که خودروی کارگری در کشورهای همسایه، در کشور ایران خودرو لوکس محسوب می شود!

به عنوان یک مصرف کننده و فرد نیازمند خودرو که بیشتر از 20 بار در قرعه کشی شرکت کرده ام، احساس می کنم سه نکته فوق پاسخ هایی بسیار ساده واضح دارد و قانونگذار، مدیران و مقامات تصمیم گیر به راحتی می توانند همه این امور را در اجرا مدیریت کنند نه آنکه به جای نظارت بر حسن اجرای قانون از همان ابتدا مانع از اجرای مصوبه ای شوید که از نظر قانون اساسی هیچ ایرادی به آن وارد نیست.

فرمودید دو شرکت خودروساز در حال پیشرفت هستند و دستاوردهای خوبی داشته اند. شاید از نظر شما این ادعا درست باشد اما چرا این دستاوردها و موفقیت ها پس از 40 سال انحصار و حمایت هیچ نمودی برای مردم ندارد و کماکان هر ساله ده ها هزار نفر به خاطر خودروهای بی کیفیت دو شرکت ایرانی کشته می شوند. نمونه دستاورد فنی ایران خودرو که خود شما مسئولیت مهمی در آن شرکت دارید روز گذشته در خودروی 206 تیپ 3 رونمایی شد که در آن سقف شیشه ای، تغییر رنگ دستگیره یا پشت سری و ... یا بسیاری از امکانات عادی خودرو را به عنوان آپشن به مردم قالب می کنید و ادعای روزآمدی دارید. حال آنکه خودروی 206 بیشتر از دو دهه قبل در کشورهای جهان به مدت 5 سال تولید شد اما شرکت ایرانخودرو هنوز تمایلی ندارد از تولید و سودهای فراوان آن دل بکند. 

بله همه مردم شاهد پیشرفت های مهندسین ما زیر نظر شما هستند. شما پس از ده ها سال برخلاف همه وعده هایی که داده بودید نتوانستید موتور دیزلی ملی را که برای آن مبالغ کلانی دریافت و هزینه شده است، تولید کنید. آیا حدود 20 سال برای تولید و کپی برداری از یک موتور دیزلی کافی نبوده است. 

نکته دوم سخنان امروز صبح شما به بحث مدیریت ارزی کشور مربوط می شد. مگر مجمع و هیات مورد نظر مسئول اجرای امور کشور است؟ کشور دولت دارد و رئیس جمهوری و وزرا باید تشخیص دهند که موضوع ارز را مدیریت کنند. در ضمن مگر نه اینکه ما صادرات می کنیم که در قبال آن کالا یا خدمات وارد کشور کنیم. شما صادرات نفتی را انجام می دهید تا دلار کسب کنید و رفاه برای مردم ایجاد کنید نه اینکه در بانک پس انداز کنید. آیا انبار کردن دلار در داخل و خارج کشور در بانک ها عاملی برای ایجاد رفاه می شود؟ دلار باید مصرف شود، مواد اولیه، کالای سرمایه ای و ... وارد کشور و تولید شود در غیر اینصورت دلار هیچ ارزشی جز برگ کاغذ ندارد مگر آنکه برخی بخواهند از دلارهای کاغذی برای نزدیکان خود استفاده های رانتی کنند. درضمن منبع ارز برای واردات خودرو هم غیردولتی عنوان شده است و از منابع خارجی یا دلارهای حاصل از صادرات تامین می شود که اصلا وارد کشور نشده اند.

نکته سوم اینکه شما که درک کرده و بیان می کنید کشور به یک میلیون خودروی اضافه نیاز دارد چرا دست به کار نمی شوید تا اندکی هم برای رفاه مردم کار کنید و از شرکت های خارجی بخواهید وارد شوند و در داخل خودرو تولید کنند و در یک برنامه ریزی مدون در سه سال مثلا 70 درصد یا بیشتر داخلی سازی شود. در آن صورت نگرانی شما از بیکاری کارگران هم رفع می شود.

خودروی لوکس معنی مشخصی دارد و از شما که در فرانسه تحصیل و زندگی کردید بعید است یک خودروی 20 تا 30 هزار دلاری را لوکس بدانید و مانع ورود آن شوید. سیاست های غلط چند ساله و سرکوب رقابت و دامن زدن به انحصار موجب شد تا خودروهای کارگری، دانشجویی و طبقه متوسط جهان از نگاه شما لوکس و برای مردم غیرقابل دسترس انگاشته شود.

البته شما حق دارید نگران باشید و از ریشه به موضوع حمله کنید، چون در صورتی که خودروی ژاپنی، کره ای، آلمانی و فرانسوی با قیمت 20 یا 30 هزار دلار وارد کشور شود دیگر هیچ ایرانی حاضر به خرید بنجل های چندصد میلیونی ایرانخودرو و سایپا یا تولیدات چینی با قیمت 1 میلیارد و 750 میلیون تومان نمی شود و شما مجبور هستید خودروی خود را به دلیل اختلاف فاحش کیفیت و امکانات زیر 10 هزار دلار یعنی در مرز 200 میلیون بفروشید. البته در صورتی که کسی حاضر به خرید آن باشد.

پایان/

۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 17968

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 3
    • مهدی IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      0 0
      ای ولا خداحفظتون کنه که اینقدر کارشناسانه گفتید
    • علی IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 0
      مردک کدام ماشین پیشرفته درست کردن ای دو خودرو ساز.خائن ملت
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      0 0
      گیریم نقد منقدین صحیح و کارخانجات خودرو سازی کشور فرصت طلب !؟ عزیزان لطفا پاسخ بدهید اگر این دو انگل را هم تعطیل کردیم ،چه تضمینی وجود دارد که خودرو سازان حرام زاده خارجی بعدا چند وقت، مثل همه ی جنایات دولت ها و سرمایه داران کشورهاشون، فروش خودرو و قطعات یدکی آنها را به ایران تحریم و ممنوع نکردند؟!رفتارشون رو با سرمایه های ایران در این چهل سال نه فقط در غرب بلکه حتی در چین و هند و کره و عراق متجاوز به کشورمان و یا با هوواوی چین در انگلستان و کانادا و آمریکا و یا محصولات گازپروم روسیه و کشاورزی اش را ببینید، همه اموال و ثروت پولتی و خصوصی روسیه را با دزدی دریایی و بلوکه کردن در بانک هاشون در خارج مصادره کرده اند و هرکجا که به صادرات روسیه محتاجند با وقاحت و هوچی گری درخواست تامین دارند و نسبت به اقدامات متقابل در مورد شرکت های غربی مستقر در روسیه طلبکارانه هشدار هم می دهند!!!! با قطع ورود و تامین قطعات خودروهای وارداتی چه کسی پاسخ گوی فلج شدن کشور خواهد بود!!! در دنیای وحشی امروز ،باید فوی بود و دست دزدان و خائنین به ملت را از جیب و مقدرات مردم قطع کرد!