زن قدرتمند روسی تحریم های آمریکا را بی اثر کرد

برخلاف ادعاهای مقامات پیشین دولت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رئیس بانک مرکزی روسیه توانست با راه کارهای منطقی خود در هماهنگی نزدیک با «ولادیمیر پوتین» در چارچوب منافع ملی، تحریم های سنگین آمریکا را بی اثر کند.

به گزارش تحریریه، ارزش روبل روسیه پس از افت چند هفته قبل، اکنون به سطح پیش از جنگ اوکراین رسید. این تحول بزرگ یک موضوع مهم را بری مردم ایران اثبات می کند که «ادعاهای مسئولان ارشد کشورمان که همه اتفاقات اقتصادی در داخل در کنار تورم و کاهش ارزش ریال را به تحریم آمریکا نسبت می دادند بی اساس و برای فرار از مسئولیت بوده است».

«ولادیمیر پوتین» و خانم ««الویرا نبیولینا» رئیس بانک مرکزی روسیه نشان دادند که با تصمیم گیری عقلانی و پیگیری مجدانه منافع ملی و نه سودهای حزبی، سیاسی یا حتی خانوادگی، می توان با اقدامات درست حتی با سخت ترین تحریم ها هم مقابله کرد و آن ها را از همان ابتدا ناکارآمد ساخت.

تارنمای نشریه « Quartz» نوشت، اینکه ارزش روبل به سطح پیشین خود بازگشته است نشان از بی اثر شدن تحریم ها است.

«ولادیمیر پوتین» به خاطر آنکه کشورهای غربی تحریم هایی را علیه آن برقرار کرده اند، تلاش می‌کند تا روبل را تقویت کند.

تقریباً یک ماه پس از اعمال شدیدترین تحریم‌های غرب علیه روسیه، روبل در برابر دلار آمریکا به همان سطحی برگشته است که آخرین بار قبل از حمله به اوکراین مشاهده شده بود. اکنون کارشناسان این سوال را مطرح می کنند: چرا روبل درد تحریم را احساس نمی کند؟ و آیا تحریم ها کارساز نیستند؟

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده روز سوم آوریل اظهار داشت بخشی از دلیل این جهش ارزش روبل به خاطر اقدامات مقامات روسیه برای تقویت ارز ملی بوده است. برخی سیاست های پولی و بانکی در داخل باعث شدند تا ارزش روبل تثبیت شود.

بلینکن مدعی شد این امر مصنوعی است و کنترل های سرمایه از سوی کرملین برای مدت زمان نامحدودی قابل تداوم نیست و وضع روسیه تغییر خواهد کرد.

زنی که بانک مرکزی روسیه را متحول کرد

قیمت بالای انرژی، ارزش روبل را بالا نگاه می دارد

«ویلیام جکسون» اقتصاددان ارشد بازارهای نوظهور در شرکت تحقیقاتی «کپیتال اکونومیکس» در لندن اعتقاد دارد علاوه بر این، افزایش قیمت نفت و گاز به معنای افزایش ارزش صادرات و درآمد روسیه بوده است. همزمان تأثیر تحریم‌ها باعث شده است که تقاضای داخلی و واردات به شدت تضعیف شود. بنابراین، تجارت و مازاد حساب جاری روسیه به طور چشمگیری افزایش یافته و در نهایت تقاضا برای روبل را ایجاد کرده است.

جکسون گفت تا زمانی که قیمت انرژی بالا بماند - و تا زمانی که روسیه بیشتر مشتریان نفت و گاز خود را حفظ کند - احتمالاً روند ارزش روبل به سمت بالا ادامه خواهد داشت.

اما این عوامل هنوز ممکن است تغییر کنند. آلمان، فرانسه و دیگر خریداران بزرگ اروپایی گاز با فشار مسکو برای پرداخت با روبل مواجه هستند، و این امر باعث افزایش بیشتر ارزش ارز ملی روسیه خواهد شد. اگر این کشورها از درخواست پوتین امتناع کنند و رئیس جمهوری روسیه به تهدید خود مبنی بر قطع صدور گاز عمل کند، ممکن است توقف پرداخت‌ها ضربه سختی به روبل وارد کند. البته باید به یاد داشت در این زمان قیمت انرژی هم به شدت افزایش می یابد.

کارشناسان غربی مدعی هستند سطح ارزش روبل همچنین معیار خوبی برای بررسی میزان تاثیرگذاری تحریم ها نیست. جکسون عنوان داشت صرف نظر از حرکت روبل، تحریم‌ها باعث افزایش تورم می شود و بانک‌ها را تحت فشار قرار می دهد و شرایط مالی را به‌طور چشمگیری تغییر می دهد. 

باید دید خانم نبیولینا در مورد اثرات بلندمدت تحریم بر اقتصاد روسیه چه راهکاری را بر می گزیند و آیا ممکن است مسکو نیز شاهد بحران اقتصادی شدید همچون افت شدید ارزش پول ملی دوسال گذشته ایران باشد؟ 

زمان پاسخ این سوال را مشخص می کند؛ آیا ادعاهای مقامات پیشین دولت و بانک مرکزی ایران درست بود یا آنکه کم کاری یا ... مسبب فقر مردم و بحران اقتصادی شد؟

پایان/

۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
کد خبر: 17985

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      0 1
      ثروتمند بی آبرو! فکر کن حالا مصلا ارزش ریال سر جاش بود چه فرقی میکرد وقتی بی آبرو و حیثیت هستی تو دنیا؟ مشکل اقتصادی نیست... مشکل وحشی بودن و بزهکار صفت بودنتان است
    • یعقوب شمسی IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      12 2
      مسولان مافقط برای دزدی مقام میگیرن نه برای کاربرای مردم کشور.ازکل مقامات کشورحتی انفرهم مستاجرنیست.یادزدویاجاسوس هستن.چون وازت اطلاعات پیگرنمیشودونه قوه قضاییه.حیف خون شهداوامام شهداکه به پای کشورریخته شد.وشرمنده شهداوامام شهداشدیم.
    • نژاد اریایی RO ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      0 1
      بازارهای،ارزی،چیزی راکه نشان از بالارفتن،روبل درمقابل،دلار،وسایر ارزهاباشد،وجود ندارد،،شانتاژهای ،تبلیغاتی،روسیه،نشائت،گرفته از سیستم تبلیعاتی شوروی،سابق میباشد
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      0 0
      درایران دزدان بیت المال هیچ مجازاتی ندارند میخورند بعد وقتی انقدراختلاس کردند به کشورهای دیگر با یک عالمه پول فر ارمی کنند با دزد در ایران کاری ندارند
    • حمید IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      0 0
      دربین مقامات دزد وحامی دزد وجودندارد.همه مقامات در روسیه درعمل دلسوزوحامی کشور و مردم هستند ولی درکشور ماهمه مقامات بفکرجیب خودشان هستندونوکری برای اربابان خودهستند. ایرانیان دانا
    • محمد نور کجوری IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
      0 0
      متاسفانه فشار برخی صاحبان قدرت و ثروت که منافعشان با سرمایه داری تجاری وابسته به بیگانه تامیین میشود مسبب این روند هستند . همانهاییکه در اوج تحریمها بشدت دنبال واردات خودرو میباشند . و دائمن مردم را از صنعت ملی نا امید میکنند در حالیکه صنایع به سختی در این شرایط قادر به تولیدند و نمیتوانند مواد و مصالح خود را به حد کافی از خارج تامیین کنند و با نصف ظرفیت کار میکنند . بجای رفع موانع تولید و خنثی سازی تحریم به رفع موانع وادات مشغولند . نام خود را انقلابی گذارده اند در حالیکه رفتارشان ضد انقلابی است .
    • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
      1 0
      در ایران یک سفره ای هست به نام سفره انقلاب