سیاهکلی: دولت خودروسازان را از طریق بورس واگذار کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: واگذاری به بخش خصوصی در هر صورت انگیزه فعالیت بهتر در این صنعت را افزایش می دهد چرا که حسن مدیریت واحد، تمرکز بر رشد صنعت است.

لطف اله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با تحریریه درباره مطلوب ترین شکل واگذاری سهام دولت در شرکت های خودروسازی گفت: مزایده بهترین روش و شیوه واگذاری می تواند باشد به شرط آنکه دولت شاخصه های مهم این موضوع را برای واگذاری سهام خود به اشخاص و نهادها در نظر گرفته باشد که اصلی ترین آن دارا بودن تخصص و فن لازم برای مدیریت خودروسازی و ارتقای شرکت های خودروسازی است که متاسفانه مردم رضایت چندانی از عملکرد آنها اعم از کیفیت یا قیمت ندارند.

وی در خصوص عدم رعایت مولفه های مهم در واگذاری سهم دولت در دو شرکت خودروسازی گفت: به عنوان مثال اگر فرد یا نهادی تمکن مالی لازم برای خرید سهم دولت به بالاترین قیمت را داشته باشد اما مدیر و مالک شرکتی شود که اطلاعی درباره چگونگی کار و رشد و ارتقای آن نداشته باشد قطعا شرکت را زیان ده و ناکارآمد می کند.

سیاهکلی مدل دیگری از واگذاری غلط را توضیح داد و خاطر نشان کرد: از سوی دیگر اگر فردی اطلاعات فنی داشته باشد و تخصص لازم برای مدیریت شرکت خودروسازی را نیز داشته باشد اما تمکن مالی برای مدیریت و خریدهای مورد نیاز و تامین مالی شرکت خودروسازی را نداشته باشد و به دنبال دریافت وام و تسهیلات کلان دولتی باشد این مدل واگذاری باز هم به اقتصاد کشور، به خودروساز و صنعت خودروسازی ضربه می زند.

وی در ادامه تصریح کرد: واگذاری درست یعنی برخوردای از توانایی مالی و تخصص توامان باهم. یعنی فنی و مالی در کنار هم یک جا دیده شود نه به صورت جدای از هم یا اینکه فقط توان مالی بالای خریدار مورد نظر دولت باشد.

سیاهلکی در پاسخ به این سوال که در صورت واگذاری نادرست و آسیب دیدن صنعت خودرو و اقتصاد کشور در چند سال آینده، چه کسی پاسخگوی واگذاری غلط و زیانی است که به کشور وارد شده، گفت: قطعا مسوولینی که واگذاری را انجام داده اند حتی اگر روی کار نباشند و مسول نباشند باید پاسخگوی کاری که انجام داده اند، باشند. برای جلوگیری از اینکه روزی شاهد چنین صحنه ای باشیم دولت باید در چارچوب قانونی سهم خود را در خودروسازی واگذار کند.

لطف اله سیاهکلی دراین باره تصریح کرد: چارچوب قانونی یعنی اعلام عمومی و عرضه سهام خودروسازی در بورس. دولت می تواند سهام خود را در بورس به بالاترین قیمت بفروشد با رعایت تشریفات قانونی، چرا که واگذاری در بورس بهترین شیوه واگذاری است و خریداران به عنوان مدیران این صنعت قطعا در مسیر رقابتی کردن و رشد این صنعت برمی آیند و دولت نیز در مقام سیاست گذار و ناظر حاضر می شود.

وی در خاتمه بحث خاطر نشان کرد: واگذاری به بخش خصوصی در هر صورت انگیزه فعالیت بهتر در این صنعت را افزایش می دهد چرا که حسن مدیریت واحد، تمرکز بر رشد صنعت است. از این منظر واگذاری به بخش خصوصی تاکید می شود به شرط رعایت ساز و کارهای قانونی و واگذاری در بورس.

پایان/

۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 17994

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =